|
|
|
|
Tiszta hanggal, tiszta lélekkel - Joan Baez (1. rész)
|
1989. június 1. (MTI-PANORÁMA)
A 60-as évek nagy generációja őríz egy szép képet magában: az 1969-es woodstock-i fesztiválon egy nyurga, hollóhajú, kreol bőrű, mezitlábas, terhes nő énekel csodálatosan telt, mégis csengő hangon egy szál gitárral félmillió fiatal előtt: Joan Baez volt, az amerikai modern népénekesek nagyasszonya. A ma is tiszta hangú, tiszta lelkű Joant június 5-én Budapest is hallhatja a nemzetközi folk-rock találkozón. Joan Baez 18 éves korában, 1959-ben tünt fel a newporti folk-fesztiválon. Olyan sikert aratott, hogy az addig csak kis bostoni klubokban játszó lányt azonnal New York-ba hívták és lemezszerződést kináltak neki. Kezdetben elsősorban népdalokat énekelt, a 60-as évek elejétől azonban hamarosan csatlakozott a tiltakozó dalosok mozgalmához: ott volt, ahol a diákoknak kellett a védelmére kelni, ott volt, ahol az amerikai feketék jogaiért harcoltak - jó barátja volt Martin Luther Kingnek - , és természetesen ott volt a vietnami háború elleni tüntetések élvonalában. Pályája együtt indult Bob Dylanéval, de addig, amig Dylan-nek a protest song-éneklés csupán ,,múló divat,, volt, addig Joan számára életformává vált. Életét is egy békeharcoshoz, David Harrishez kötötte, mindkettőjüket többször le is tartóztatták. Joan legnagyobb sikereit éppen a nagy kontesztáció éveiben aratta: egy nemzedék énekelte vele a ,,Joe Hill,,-t, a ,,Don,t Think Twice It,s Alright,,-ot, a ,,We Shall Overcome,,-ot, megénekelte a szerencsétlen sorsú saigoni mennyasszonyt, a fiút, aki szerette a Beatlest és a Rolling Stones-t, de gitár helyett fegyvert kellett fognia és meghalnia. Marlene Dietrich mellett ő adta elő leginkább szívbemarkolóan a ,Hová tünt a sok virág,,-ot. Ő énekelte a legdrámaibb dalt a 69-es berkeley egyetemi mozgalom brutális szétveréséről: a dalban szereplő ,,bulldózer sofőr,, nem más, mint Ronald Reagan, Kalifornia akkori kormányzója. Ennio Morricone neki írta a ,,Sacco és Vanzetti,, című film főcímdalát, Sacco siralomházbeli levelét apjához. A lázadó idők lecsendesedésével Joan újra a népdalok, a népballadákhoz fordult, és olyan csodálatos dalokat tett halhatatlanná, mint a ,,Donna Donna,, a ,,House Of Rising Sun,, vagy a ,,Babe I,m Gonna Leave You,,. Közben szakadatlanul járta a világot, az angol mellett spanyolul, olaszul, franciául, németül és japánul is énekelt. (folyt.)
1989. június 1., csütörtök 08:45
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|