|
|
|
|
A budapesti képviselőcsoport ülése (2. rész)
|
A mai Elnöki Tanács helyett a köztársasági elnöki intézmény bevezetését javasolják a törvényelőkészítők. (A koncepció megfogalmazása szerint: az Elnöki Tanács létrejötte óta a legutóbbi esztendőkig az Országgyűlés háttérbe szorításának engedelmes eszköze volt. A köztársasági elnök, mint önálló állami vezető, a hatalommegosztás egyik biztosítékának a szerepét hivatott betölteni.) A parlament kétségtelenül a népszuverenitás letéteményese, ám nem rendelkezhet korlátlan hatalommal. Adott esetben a népakarat közvetlenül is megnyilvánulhat: ezt kívánják lehetővé tenni a népszavazásról szóló törvény kidolgozásával. Az eddigi viták során a leginkább ellentmondó nézetek a társadalmi, politikai, gazdasági rend szabályozásának alapelvei kapcsán kerültek felszínre. Az igazságügyi tárca azokat az elveket igyekszik körvonalazni, amelyek egyrészt képet adnak a társadalom jellegéről, másrészt célokként, feladatokként kitűzhetők az állami szervek és az állampolgárok számára. Ezeket az elveket jogászok csak akkor fogalmazhatják meg, ha ezek már kialakultak a politikai-ideológiai életben - mondotta a miniszter. Többféle nézet kapott hangot már eddig is a pártok alkotmányos szabályozásával kapcsolatban. Mint ismeretes, a kormány augusztus 1-jéig elkészíti a politikai pártokról szóló törvényjavaslatot. Ez technikai jellegű jogszabály lesz, amely nem állít semmiféle korlátot a pártok elé. Foglalkozik majd a pártok regisztrálásával, amelynek alapfeltétele, hogy a szervezet az alkotmánynak megfelelően működjék. Politikai harcot csak békés eszközökkel folytathatnak, s egyetlen párt sem törekedhet a hatalom kizárólagos kisajátítására. (Társadalmunk marxista-leninista pártja nem attól a társadalom vezető ereje, hogy ezt az alkotmány deklarálja, hanem attól, hogy egyre inkább politizáló párttá válik, amely nem csupán a nép érdekében, hanem a néppel politizál, s meggyőzi politikai céljai helyességéről az állampolgárokat. Ennek megfelelően a párt nem tör jogilag garantált hegemón helyzetre - írja az alkotmánykoncepció.) A párttörvény paragrafusainak zöme a gazdálkodásra vonatkozik. Minden bizonnyal a pártok a parlamenti képviseletük arányában állami támogatást kapnak - ahogy szinte mindenütt a világon -, ezért pénzforrásaikról és a felhasználásról el kell számolniuk. Pénzgazdálkodásukat valószínűleg a Legfőbb Állami Számvevőszék ellenőrzi majd, a parlament nevében. (A LÁSZ-ról külön törvény készül.) (folyt. köv.)
1989. február 16., csütörtök 19:08
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|