|
|
|
|
Az Érdekegyeztető Tanács ülése (1. rész)
|
1990. október 28., vasárnap - Az Érdekegyeztető Tanács (ÉT)
vasárnaptartott rendkívüli ülésén viszonylag hamar közel kerültek az
álláspontok azzal kapcsolatban, hogy mintegy 12 forinttal kellene
csökkenteni a benzin fogyasztói árát. A részletekben kidolgozásánál
azonban jelentős nézeteltérés alakult ki a kormány, valamint a
munkavállalók és a munkaadók álláspntja között.
Orbán István, az ÉT soros elnöke a munkaadók részéről két napirendet javasolt. Az egyik: az október 29-diki munkakezdés, az ország normális életfeltételeinek megteremtése és az üzemanyagár-emelése nyomán keletkezett társadalmi és gazdasági válság kezelésének kérdései, a másik: az üzemanyag árának emelkedésével összefüggő társadalmi, gazdasági hatások átfogó bemutatása és - az ÉT újabb rendkívüli ülésére való előterjesztés céljából - javaslatok kidolgozása az ezekkel kapcsolatban szüségessé vált intézkedésekre. A kormány részéről Rabár Ferenc pénzügyminiszter szakértői bizottságok felállítását javasolta, azzal a feladatt al, hogy plenáris üléssel párhuzamosan tisztázzák az üzemanyagárral összefüggő részkérdéseket. A munkavállalók részéről Forgács Pál, a Szakszervezeti Kerekasztal soros elnöke, az FSZDL elnöke nem értett egyet a bizottságok felállításával, mert, mint mondta, így megszünne a tanácskozás nyilvánossága. Azt is megállapította, hogy miután az áremelés előtt nem volt előzetes konzultáció, a kialakult katasztrófális helyzetért a kormányt terheli a felelősség. Most - hangoztatta - nem a munkaadók és munkavállalók állnak szemben egymással, hanem a társadalom széles rétege a kormánnyal.
Palotás János a Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke a munkaadók nevében arra hívta fel a figyelmet, hogy még a mai napon meg kell állapodni és szerinte sincs ok bizottság felállítására.
A kormány javaslatát Bod Péter Ákos ipari miniszter terjesztette elő. A kormány - modnotta - figyelembe véve a lakosság teherbíró képességének végességét, korlátozott mértékű kedvezményes üzemanyagvásárlást kíván lehetővé tenni mind a lakosság, mind pedig a vállalkozók számára. Ennek lényege, hogy a magánszemélyek havonta mintegy 30 liter üzemanyagot vásárolhatnának a jelenlegi piaci árnál mintegy 12 forinttal olcsóbban, a vállalkozók pedig ennek 5-6-szorosát. Hozzátette, hogy ezt egyfajta jegyrendszer bevezetésével biztosítanák, és erre azért van szükség, mert a benzinkészletek végesek. (folyt.köv.)
1990. október 28., vasárnap 15:16
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|