|
|
|
|
A Kapu pert indított a Pénzügyminisztérium ellen (1. rész)
|
1989. február 24., péntek - A Kapu című folyóirat pert indított a Pénzügyminisztérium ellen, mivel - a szerkesztőség véleménye szerint - az nem teljesítette a sajtó tájékoztatására vonatkozó, törvényben előírt kötelezettségét. Egyben kérte a bíróságot, kötelezze az alperest a Magyar Televíziónál végzett pénzügyi vizsgálati anyag átadására. A pert pénteken tárgyalta a Fővárosi Bíróság.
A kereset szerint a Kapu főszerkesztője tavaly novemberben a minisztérium sajtóirodájától kérte: bocsássák lapja rendelkezésére a televíziónál végzett pénzügyi vizsgálat dokumentumait, mivel értesülése szerint azok a közvélemény érdeklődésére számot tartó adatokat tartalmaznak. A sajtóiroda ezt megtagadta, majd az írásban megismételt kérést az illetékes pénzügyminiszter-helyettes ugyancsak elutasította. A lap a sajtótörvényre hivatkozik, amely általános tájékoztatási kötelezettséget ír elő, amikor úgy rendelkezik, hogy az állami szervek a szükséges felvilágosításoknak és adatoknak a sajtó rendelkezésére bocsátásával kötelesek elősegíteni a hiteles, pontos és gyors tájékoztatást. Brády Zoltán főszerkesztő álláspontja szerint a kérést azon az alapon sem lehet megtagadni, hogy az abban szereplő adatok közzététele sértené az állampolgárok és a jogi személyek jogait, törvényes érdekeit. Ha a vizsgálat dokumentációja netán olyan adatokat tartalmazna, amelyek a Magyar Televízió, illetve az ott dolgozók jogilag, vagy etikailag elmarasztalható magatartását bizonyítják, - ezeknek az adatoknak a nyilvánosság előli elzárása nem törvényes érdek - olvasható a keresetben. A jogilag minősíthető, vagy erkölcsi visszásságok nyilvánosságra hozatala közérdek, ezért a sajtó egyik fontos feladata az ilyen esetek publikálása. A Pénzügyminisztérium álláspontja szerint a felperes keresete nem megalapozott, a sajtótörvény ,,indokolatlanul kiterjesztő értelmezésén,, alapul, s figyelmen kívül hagyja az ellenőrzésről szóló jogszabályokban foglaltakat. Az állami pénzügyekről szóló törvény, illetőleg annak végrehajtási rendelete részletesen meghatározza a minisztérium feladatait és lehetőségeit. E jogszabályok meghatározott kör tájékoztatását teszik csak lehetővé, s nem a közvéleményét. Másrészt nem a Pénzügyminisztérium feladata, hogy tájékoztassa a nyilvánosságot egy konkrét ellenőrzés eredményeiről, ez a kötelezettség az ellenőrzött szervet, vagy annak felügyeleti szervét terheli. (folyt.köv.)
1989. február 24., péntek 14:48
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|