|
|
|
|
Németh Miklós beszéde (7. rész)
|
De a tárgyalások azt is tartalmazták: ha az áralakulás mértéke az év végéig - s ezt szeretném hangsúlyozni - ezt előreláthatóan jelentősen - mintegy 2 százalékkal - meghaladná, akkor ismételten megbeszélést kell tartani a kompenzációról. A kormány most úgy ítéli meg, hogy a már bevezetett áremelések alapján egyelőre csak körvonalazni lehet az árszint éves emelkedését, a béremelkedés mértéke pedig még ennél is bizonytalanabbul ítélhető meg. A gazdálkodó szervek az idén minden korábbinál tágabb lehetőséget kaptak arra, hogy teljesítményük és munkaerőgazdálkodásuk függvényében növeljék dolgozóik bérét, illetve keresetét. A SZOT és a kormány közötti konzultációk alapkérdése, a reálbér alakulását befolyásoló két fő tényező, azaz az árak és a bérek változásának éves mértéke tehát ma felelősséggel még nem ítélhető meg. A kormány ugyanakkor egyetért az Országos Érdekegyeztető Tanács soron kívüli összehívásával. A Minisztertanács nevében ezúton is megerősítem: amennyiben a fogyasztói árak alakulása a kompenzációnál alapul vett 12 százalékos árszintet 2 százalékkal meghaladná, kész lesz a SZOT-tal új tárgyalásokat folytatni a szükséges lépésekről. A kormány megítélése szerint azonban erre - a helyzet pontosabb megismerésére - legkorábban májusban kerülhet sor. A kormány a reformok ígérete helyett a tényleges reformlépések politikáját folytatja. Gyorsítja a piacgazdaság kiépítését, az ár-, bér-, költségvetési és elosztáspolitikai reform kidolgozását. Olyan szociálpolitikai fordulatot kezdeményez, amikor a szociális támogatásban növekszik azon intézmények és szervezetek szerepe, amelyek képesek arra, hogy a támogatásról differenciáltan, a konkrét helyzet ismeretében döntsenek. Ugyanakkor ellenzi és minden eszközzel korlátozza a teljesítménynövekedés nélküli béremeléseket, mert ezek újabb inflációs hullámot keltenek. A szakszervezeti vezetőknek is meg kell érteni: a kormány nem fogja visszavonni az áremelésre hozott döntését, mert egyrészt nincs hátrálásra lehetősége, másrészt határozott meggyőződése, hogy a támogatás programjának végrehajtása nélkül ebben az országban sem stabilizáció, sem pedig kibontakozás nem alapozható meg. Ha nem építjük le a támogatásokat, akkor a veszteséges vállalatok is joggal követelik - mint ahogy van már példa -, hogy továbbra is támogassák őket. Ez pedig azt jelenti, hogy újabb menlevelet ad a kormány a nem kívánatos, veszteséges termelésnek. (folyt.köv.)
1989. január 14., szombat 16:11
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III/III jelentés Boros Tibor FKgP főügyészről egy oldal
SZER hallgató telefonüzenete:
"Jó napot, Szabad Európa! Grósz pártfőtitkár prágai nyilatkozatáról szeretnék említést tenni. Ahhoz már hozzászoktan, hogy Grósz úr az esetek többségében felelőtlenül, a tények nem kellő ismeretében nyilatkozik, de a prágai tárgyalása és Jakes főtitkárnak tett kijelentései olyan mértékben felháborítottak, hogy erre mindenképpen kötelességemnek érzem a reagálást. A tárgyalásokról tudósítva, kedden este, a magyar TV-Híradó mindhárom kiadásában kiemelte azt a mondatot, miszerint Grósz pártfőtitkár köszönetét fejezte ki a csehszlovák vezetésnek az általuk alkalmazott nemzetiségi politikáért. Tette mindezt annak tudatában, hogy egyre több aggasztó hír érkezik Csehszlovákiából az ottani 800 ezres magyarság hátrányos megkülönböztetéséről, jogainak lábbal tiprásáról. Vagy Grósz úr talán nem emlékszik Duray Miklós olyan szívbemarkoló jajkiáltására, vagy arra a nyílt levélre, amelyet a csehszlovákiai magyar kisebbség jogvédő bizottsága 1988. július 26-án intézett a Magyar Népköztársaság kormányához. Mellesleg akkor is egy felelőtlen Grósz-nyilatkozat volt a kiváltó ok, amelyben a nyilvánvaló nemzetiségi sérelmek felsorolása mellett felkérték a magyar vezetést, ha nem tud, vagy nem akar segíteni a magyar kisebbségnek, legalább ne ártson nekik."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|