Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › február 14.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
SZER, Magyar Híradó Visszahívni Apró Antalt?

"Szegeden a felsővárosi kerületben tegnap négyórás vitát tartottak arról, hogy az új helyzetben milyen szerepe és feladata lehetne a népfrontmozgalomnak. Molnár Máté szegedi telefonjelentését olvassuk fel: - A meghívókon és a plakátokon szerepelt ugyan Apró Antal neve, de a képviselő nem jelent meg a vitán. Apró Antal ugyanis a körzet országgyűlési képviselője - csakhogy ebben a funkciójában nem ismerik túl sokan. Az egyik felszólaló: Nyíri Zsolt, a Magyar Demokrata Fórum tagja emlékeztetett például arra, hogy 1985-ben többször is zaklatták a lakásán: menjen már Apró Antalra szavazni. De a körzet örök képviselője nem törődik feladatai ellátásával - ideje lenne tehát visszahívni. Ökrös Tamás, a Fidesz képviselője bejelentette, hogy ők már tervezetik a képviselő-visszahívási akció megindítását."

A csapatcsökkentés kilátásai

München, 1989. február 1. (SZER, A mai nap) - A NATO és a
tagállamok katonai szakértői kétségbe vonták a Varsói Szerződés
saját katonai erejéről közölt adatainak helyességét. A két katonai
tömörülés közötti erőviszony problémája rövidesen, március 9-én
kerül a hagyományos fegyverzetű erők kölcsönös leépítéséről kezdődő
tárgyalások napirendjére. Ezen a fórumon fogják mérlegelni a Varsói
Szerződés tagállamaiban bejelentett, egyoldalú fegyverzet és
csapatcsökkentések valódi értékét is.
    
    A két kérdésről szovjet részről két figyelemre méltó nyilatkozat
hangzott el. Karpov szovjet külügyminiszter-helyettes és Omelicsev
tábornok, szovjet helyettes-vezérkari főnök szájából. Ezeket .
    
    ismertetjük és mérlegeljük a következőkben.
    
    - A Varsói Szerződés tagállamainak katonai erejéről nyilvánosságra
hozott hivatalos adatok, és az ezeket ért nyugati kritika nyomán
kétségek merültek fel a március 9-én kezdődő csapatcsökkentési
tárgyalások kilátásait illetően. A kétségek nem alaptalanok. A két
katonai tömörülés 15 éven keresztül folytatott tárgyalásokat a
kölcsönös csökkentésről. Ezek a tárgyalások teljesen
eredménytelenek maradtak.
    
    Mint ismeretes, az amerikai-szovjet rakétaszerződés nyomán az új,
enyhültebb légkörben ezért határozták el a tárgyalások
újrakezdését, de a kiindulópontok megváltoztatását is. Az első
tárgyalássorozat azért hiúsult meg, mert a NATO és a Varsói
Szerződés eltérő adatokat vett alapul egymás tényleges katonai
erejéről. Az adatokat másfél évtizeden keresztül sem tudták közös
nevezőre hozni, más szóval, nem tudtak megegyezni abban, hogy -
mekkora az a katonai erő, amit csökkenteni kell. Szovjet és
szövetséges részről pedig következetesen ragaszkodtak ahhoz az
állásponthoz, hogy a szembenálló katonai erők gyakorlatilag
egyensúlyban vannak és ebből kiindulva a csökkentéseknek is egyenlő
arányúaknak kell lenniök, ha nem akarják felborítani az egyensúlyt,
ami veszélyek forrása lehet.
    
    A NATO ezzel szemben a Varsói Szerződés erőfölényéből indult ki,
ami egyoldalú csökkentést feltételezett volna. A másik vitatott
kérdés a tárgyalások céljára vonatkozott. A NATO azt javasolta,
hogy ha már nem tudnak megegyezni a szembenálló erők
nagyságrendjében, akkor mellőzzék ezt a megoldhatatlannak látszó
kérdést, és tárgyaljanak arról, hogy a csökkentés után megmaradó
katonai erő legyen egyensúlyban Európában. Más szóval: ne azt
rögzítsék, hogy melyik oldal milyen fegyverzetet és mennyi katonát
szerel le, illetve von ki a szóban forgó területekről, hanem azt,
hogy milyen erők maradnak ott. A Szovjetunió azonban következetesen
ragaszkodott a csökkentés, tehát a leszerelésre kerülő csapatok
létszámának és a fegyverzet mértékének szerződéses rögzítéséhez.
    
    A zsákutcából való kijutás lehetőségét jelezte tavaly Gorbacsov
pártfőtitkárnak az a nyilatkozata, amelyben a két katonai tömörülés
erőviszonyában mutatkozó aszimmetriákról, egyenlőtlenségekről
beszélt. A most, az új tárgyalások küszöbén a kommunista rendszerű
államok történetében első ízben megtett lépés, a haderőre vonatkozó
adatok nyilvánosságra hozása a második kedvező jel volt, annak
ellenére, hogy az adatok helyességét Nyugaton katonai szakkörökben
kétségbe vonták. Az új tárgyalásoknak azonban csak akkor van
értelme, ha a felek nem bonyolódnak ismét egy meddő adatvitába, ami
az erőviszonyok mérlegelése szempontjából amúgyis rendkívül kétes
értékű, mert a számadatok önmagukban véve nem tükrözik az
erőviszonyok más számottevő tényezőit: a harci készséget, a
védakaratot, a kiképzés minőségét, a földrajzi tényezőket, és nem
utolsó sorban a hadseregek mögött álló gazdasági infrastruktúra
színvonalát.
    
    A Varsói Szerződés által közzétett adatokon kívül azonban a
kísérőszövegben a NATO részéről fölfedeztek egy, a múltból jól
ismert aggasztó kitételt is. Ez pedig úgy szólt, hogy a két oldal
katonai erőviszonya kiegyenlítettnek tekinthető az egyes
fegyvernemek között fennálló számszerű aszimmetriák ellenére is.
    
    Karpov, szovjet külügyminiszter-helyettes nyilatkozata szemmel
láthatólag ezeket a nyugati kétségeket van hivatva eloszlatni. Ő is
elismerte, hogy az adatvita bukással fenyegeti az új tárgyalásokat.
    
    De hangsúlyozta, hogy szovjet részről nem az adatokról akarnak
tárgyalni, nem ez a csapatcsökkentési tárgyalás alapja.
    
    Karpov tehát jelezte, hogy a Varsói Szerződés nem akar újabb
adatvitát provokálni, ezzel közeledett a NATO álláspontjához.
    
    Még feltűnőbb az, hogy Karpov szükségesnek tartotta kiemelni a NATO
részéről fontosnak tartott szovjet katonai doktrína
megváltoztatását. Kifejtette azt, ami a nyugati szakértők éveken
keresztül rendszeresen hangoztatták, hogy érdemleges leszerelésről
csak akkor lehet szó, ha a Szovjetunió megváltoztatja a második
világháborús tapasztalatok alapján kialakított támadó jellegű
stratégiáját, amelyet a védekező jellegű doktrínába ágyazott bele.
    
    Karpov külügyminiszter-helyettes most azt mondja, hogy ez
megtörtént, nem terveznek többé nagyobb támadó hadműveleteket,
hanem a védelem megszilárdítására törekszenek azzal a céllal, hogy
az szilárdan állja a sarat, amíg sikerül politikai megoldást
találni az esetleges konfliktusra. Az elmondottak gyakorlatilag
megegyeznek a NATO évtizedes stratégiájának célkitűzéseivel.
    
    Kevésbé biztató az, amit Omelicsev tábornok, a vezérkari főnök
helyettese mondott el az egyoldalú szovjet csapatcsökkentésekről.
    
    Nyilatkozata igazolta azt a gyanút, hogy a Gorbacsov által beígért
félmilliós létszámcsökkentés java részét a sorozottak számának
csökkentése fogja kitenni, mert számszerűleg gyenge évjáratok
kerülnek sorozásra, ugyanúgy, mint például Nyugat-Németországban a
következő két évben. Emiatt határozták el Bonnban a sorozottak
szolgálati idejének meghosszabbítását. Ezt a szovjet vezérkari
főnök helyettese szerint Moszkva nem tervezi. A tényleges és
állandó szovjet fegyveres erők ütőképességét ez azonban alig
érinti, az egységek keretei megmaradnak és tartalékosokból bármikor
feltölthetők. A Szovjetunióval szövetségben lévő országban az
ottani hivatalos közlemények szerint hasonló lépéseket terveznek.
    
    Ez a fajta csökkentés lényegében csak az ellenfél felkészülési
idejét hosszabbítja meg egy-két nappal, annyival, amennyire a
tartalékosok behívására van szükség. +++


1989. február 1., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

"Szeretném megkérdezni, hogy miért nem szól soha senki arról a ultrafixrol, amit a Kútvölgyi kórházban 20 éve tesznek föl a nőknek és nagyszerű. Nekem öt éve van fent és természetesen összeköttetés¬sel jutottam oda, ezért nem mondom meg a nevemet. Orvos teszi fel, azt hiszem egy negyedórás műtét, és semmi hátrányt nem okoz. S ha később gyermeket szeretne, ezt el lehet távolítani és minden további nélkül lehet gyerek. - 899-561-es telefonról. A fériak sterilizálásával kapcsolatban kérdezi, hogy hol lehet jelentkezni, ki ad felvilágosítást, milyen összegbe kerül? A IV. kerületben lakunk, helyben, vagy esetleg máshoba kell mennünk. Személyesen, vagy levélben lehet jelentkezni? - Szeretnék résztvenni a Mozaik játékon. Telefonszámom: 40/12 241 Bajer Anikó. - Vadas: Tiborné vagyok Nyírbátorból a 11-438-as telefonról. A Beáta nevű lányom az első Mozaik adásban játszott. Nyert. A könyvet megkaptuk, csak az utalványt nem, amit ezzel együtt nyert az ötszáz forintos utalványt. Erre szeretnék választ kérni."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD