|
|
|
|
|
|
|
|
Interjú Tőkés Rudolffal (BBC)
Munkatársunk, Radnóti Zoltán
beszélget Tőkés Rudolffal, aki az Egyesült Államokban a Connecticut
Egyetemen a politikai tudományok tanára.:
- A többpártrendszer felé haladást, ezt a kezdeményezést mennyire
tartod jelentősnek?
- Én azt hiszem ez a jelenlegi politikai helyzet legfőbb
neuralgikus kérdése. Hiszen Grósz Károly bemondása alapján a
Központi Bizottságnak eddig nem sikerült egy menetrendben
megegyeznie ahhoz, hogy az átmeneti korszak különféle törvényhozási
és egyéb politikai lépéseit megtegyék. Ezt eléggé megdöbbentőnek
tartom, hiszen a májusi pártkonferencia óta lett volna idő ezt
átgondolni, és úgy tűnik hogy a párt központi apparátusait illetően
a Központi Bizottságnak komoly kétségei voltak arról, hogy mik
lennének ezeknek a reformlépéseknek a következményei.
így aztán úgy lehetne mondani, hogy egy légüres tér jött össze
tavaly november eleje és február eleje között, mely légüres térben
valóban létrejött egy csomó politikai csoport, intézmény, párt -
melyek nem tudták, hogy milyen irányba haladjanak.
|
|
|
|
|
|
|
A magyarországi blokád
|
----------------------
Washington, 1990. október 29. (Amerika Hangja, Reggeli híradó) - Mint híreinkben jelentettük, az MTI közölte: véget ért a taxisok és teherautó sofőrök munkabeszüntetése, a sztrájkolók elfogadták a kormány ajánlatát, az áremelés csökkentését.
Tegnap egész nap folytatódtak az alkudozások Magyarországon a sztrájkolók képviselői, valamint a kormány tisztviselői között. Erre való tekintettel a sztrájkolók már korábban könnyítettek a közutak és határátkelő helyek blokádján. A magyar fővárosban már akkor enyhült a feszültség, amikor tegnap a gépkocsivezetők számos budapesti hídról és a város fő közlekedési útvonalairól eltávolították járműveiket. Mindazonáltal két napig Magyarországon rekedt osztrák turisták hazatérésük után elmondták, hogy a határhoz vezető utakon és határátkelő helyeken a közlekedés még mindig rendkívül bonyolult volt. A határon az úttorlaszokat minden órában csak tíz percre nyitották meg, ami kilométer hosszúsági forgalmi dugókat eredményezett.
Az utak eltorlaszolására múlt héten pénteken került sor, amikor a kormány bejelentette, hogy 65 százalékkal 62 forintra emeli az üzemanyag literenkénti árát. Cserébe viszont azt kérte: péntekig a sztrájkolók távolítsanak el minden blokádot. A tiltakozók már akkor enyhítettek a blokádon, amikor a kormány ígéretett tett, hogy 12 forinttal leviszi a benzin literenkénti árát - igaz, csak azok számára, akiknek ettől a megélhetésük függ.
Először a városokban és a határokon lett könnyebb a közlekedés, aztán következett a kormány és a szakszervezeti vezetők budapesti tárgyalásai.
Meg nem erősített hírek szerint a parlament ma vitát kezd a benzin szabad árazásáról, ami azt jelenti, hogy a benzint szolgáltató vállalatok hagyják majd a piaci tényezőket érvényesülni, az árakat a kereslet és a kínálat törvényei határozzák majd meg. (folyt.)
1990. október 29., hétfő
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|