|
|
|
|
|
|
|
|
Interjú Tőkés Rudolffal (BBC)
Munkatársunk, Radnóti Zoltán
beszélget Tőkés Rudolffal, aki az Egyesült Államokban a Connecticut
Egyetemen a politikai tudományok tanára.:
- A többpártrendszer felé haladást, ezt a kezdeményezést mennyire
tartod jelentősnek?
- Én azt hiszem ez a jelenlegi politikai helyzet legfőbb
neuralgikus kérdése. Hiszen Grósz Károly bemondása alapján a
Központi Bizottságnak eddig nem sikerült egy menetrendben
megegyeznie ahhoz, hogy az átmeneti korszak különféle törvényhozási
és egyéb politikai lépéseit megtegyék. Ezt eléggé megdöbbentőnek
tartom, hiszen a májusi pártkonferencia óta lett volna idő ezt
átgondolni, és úgy tűnik hogy a párt központi apparátusait illetően
a Központi Bizottságnak komoly kétségei voltak arról, hogy mik
lennének ezeknek a reformlépéseknek a következményei.
így aztán úgy lehetne mondani, hogy egy légüres tér jött össze
tavaly november eleje és február eleje között, mely légüres térben
valóban létrejött egy csomó politikai csoport, intézmény, párt -
melyek nem tudták, hogy milyen irányba haladjanak.
|
|
|
|
|
|
|
Üröm és Pilisborosjenő nem enged
|
1989. június 3., szombat - Újabb tiltakozó falugyűlést tartottak szombaton Üröm és Pilisborosjenő lakói, mert elfogadhatatlannak tartják mindazt, ami a két falu közé tervezett, 400 kilovoltos távvezeték és az M0-ás autópálya ügyében az elmúlt másfél év alatt történt. A két község társadalmi bizottsága, valamint a Duna Kör helyi csoportja által szervezett falugyűlésen a felszólalók elkeseredetten szóltak arról, hogy a tavaly augusztus óta húzódó tárgyalások és egyeztetések végén a távvezeték gyakorlatilag ugyanazon a helyen halad, mint ami ellen tiltakoztak.
Mint mondották, ez a döntés azon az egyeztető tárgyaláson született, ahol a módosított nyomvonalak közül kellett volna választani. A két falu által támogatott változatot a Fővárosi Tanács képviselői nem fogadták el, így kompromisszum híján a Pest Megyei Tanács elnökhelyettese gyakorlatilag az eredeti nyomvonalra (attól 150 méterre keletre) adta meg az építőknek a területfelhasználási engedélyt. Ezt a döntést az érintett falvak lakói nem fogadták el, és a nagyközségi közös tanács megfellebbezte. Eközben a Duna Kör helyi szervezete a tervek felülvizsgálatára független szakértői csoport létrehozását kérte, majd ez év március 31-én több mint ezer aláírással ellátott levelet küldtek Derzsi András közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszternek, ebben is sürgetve a független szakértői bizottság létrehozását. A levélre ugyan nem érkezett válasz, de ezen a héten a két község országgyűlési képviselőinek részvételével tárgyalások kezdődtek a minisztérium illetékeseivel. Itt elsősorban ugyan az autópálya ügyéről volt szó, de a községek képviselői ígéretet kaptak a független szakértői csoport létrehozására is. A Pest Megyei Tanács határozata ellen benyújtott fellebbezést az Állami Energetikai és Energiabiztonságtechnikai Felügyelet elutasította. Mint a falugyűlésen elhangzott, már csak egyetlen fórum maradt, ahová fordulhatnak: az Ipari Minisztérium, ahová felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be. Horváth Ferenc ipari miniszter ígéretet tett a gyors döntésre, és arra, hogy amíg ez meg nem születik, az építkezést felfüggesztik. A falugyűlés szónokai hangsúlyozták, hogy nem emberek és személyek ellen harcolnak, hanem az ellen a múltból ittmaradt döntési mechanizmus ellen, amely lehetővé teszi, hogy a hivatal emberek sorsáról döntsön a megkérdezésük nélkül. (MTI)
1989. június 3., szombat 18:23
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|