|
|
|
|
|
|
|
|
Recski túlélő találkozó (SZER, Világhíradó)
Miközben a Duna
pesti oldalán a párt Központi Bizottsága zárt ülésen 1956-ról
vitatkozott, a másik, a budai oldalon az 50-es évek elején
létesített recski kényszermunkatábor túlélői találkoztak. Az ítélet
nélkül koncentrációs táborba zárt rabokat - néhány kommunista
társukat kivéve - azóta sem rehabilitálták. Anyagi, erkölcsi
kártérítést nem kaptak, és a rabszolga munkával eltöltött időt nem
számítják a nyugdíj-évekbe, és eltulajdonított értéktárgyaikról
senki sem akar tudni semmit. Az 1953-ban szabadult rabok 55-56-ban
már majdnem eljutottak a jóvátételhez, Kádár János azonban újabb 32
évre eltemette Recsk emlékét, feltehetőleg arra hivatkozva, hogy az
egykori rabok kényszermunkások, gúzsba kötöttek, megkínzottak
rehabilitálása kellemetlen emlékeket válthat ki a volt őrzőkben,
ávosokban, verőlegényekben, a netán időközben magasra emelkedett
belügyi tisztekben.
|
|
|
|
|
|
|
Sajtószemle
|
London, 1990. október 27. (BBC, kora reggeli híradás)
A Guardian ma reggeli számában Irena Chekierska(?) tudósítása olvasható: a benzin áremelések elleni tiltakozások szinte teljesen megbénítják Magyarországot - címmel. A taxisok és a teherautó sofőrök akciója a cikkíró szerint láthatólag a lakosság széleskörű támogatását élvezi, noha rendkívüli fennakadásokat hozott magával a közlekedésben.
A tavaszi választás óta a jobbközép kormány most került a legsúlyosabb helyzetbe, amely egyben azt is jelzi, hogy Kelet-Európa új demokráciái milyen nagy gondokkal küzdenek. A tudósító megemlíti, hogy az áremelést az kényszerítette ki, hogy a Szovjetunióból várt kőolajszállítmányok elmaradása miatt Magyarország arra kényszerült, hogy a világpiacon szerezze be a hiányzó olajat. A benzinárak az átlagfizetéshez képest igen magasak és az elégedetlenséget tovább tüzelte, hogy egyes újságcikkek szerint az üzemenyag ára az év végéig újabb 100 százalékkal emelkedhet. Irena Chekierska arról is tudósít, hogy felvásárlási hullám kezdődött Budapesten, mivel az élelmiszer kiszállítások is elakadtak tegnap reggel.
A Guardian riportere beszámol László Balázs kormányszóvivő nyilatkozatáról, miszerint a kormánynak nem áll módjában visszavonni az áremeléseket, valamint arról, hogy Horváth Balázs belügyminiszter elállt attól, hogy rendőri erőszak bevetésével számolja fel az útakadályokat. Idézi Haraszti Miklóst, aki azt mondotta, hogy a szabad demokraták elítélik mind az áremelés mértékét, mind bevezetésének mikéntjét. A Guardian cikke azzal zárul, hogy a közgazdászok szerint a mostani benzin áremelés 1-2 százalékkal emeli majd az inflációt, amely amúgy is a 30 százalékos szint közelében jár.
A Magyarországi helyzettel rövid, tényszerű ismertetések formájában a Times és az Independent című lap is foglalkozik. Részletesebb beszámolóval a Guardian című lapból idézett cikken kívül még a Financial Times jelentkezik Nicolas Denten(?) tudósításával. Nicolas Denten szerint a taxisok akciója az életszínvonal süllyedése miatti elégedetlenség kirobbanásához szolgáltatta a szikrát, s most a kormányra vár, hogy megoldja a helyzetet. (folyt.)
1990. október 27., szombat
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|