|
|
|
|
|
|
|
|
Budapesti jelentések (BBC, Reggeli Híradó)
A Központi
Bizottság rendkívüli ülését hirtelen, napokkal azután hívták össze,
hogy Pozsgay Imre azt mondotta a budapesti rádión, hogy 1956
népfelkelés volt, egy oligarchikus rendszer ellen, amely megalázta
a magyar nemzetet és nem kellene többé ellenforradalomnak nevezni.
Ugyanakkor Berecz János, aki egy időben a párt konzervatív
szárnyának volt a vezetője, azt mondta, hogy a párt nem vezeti
kellőképpen a reformokat. Grósz Károly pártvezér pedig
kijelentette, hogy a Politikai Bizottságon belüli megosztottság
feltartóztatja a politikai és gazdasági reformprogramot és azt
javasolta, hogy a Központi Bizottság eszközöljön személyi
változtatásokat, ha ez szükségesnek látszik. Bár volt arról
célozgatás, hogy magas állásban levő emberek elveszthetik
megbízatásukat, általában nem tartják valószínűnek, hogy egyáltalán
jelentős személyi változások lennének. Ehelyett kompromisszum
várható a napirend 3 fő kérdésében: a párt hozzáállása a
többpártrendszer kérdéséhez; a jövő évi választások formája és az
egyre szervezettebb alternatív és ellenzéki csoportok.
|
|
|
|
|
|
|
A magyarországi blokád
|
----------------------
Washington, 1990. október 29. (Amerika Hangja, Reggeli híradó) - Mint híreinkben jelentettük, az MTI közölte: véget ért a taxisok és teherautó sofőrök munkabeszüntetése, a sztrájkolók elfogadták a kormány ajánlatát, az áremelés csökkentését.
Tegnap egész nap folytatódtak az alkudozások Magyarországon a sztrájkolók képviselői, valamint a kormány tisztviselői között. Erre való tekintettel a sztrájkolók már korábban könnyítettek a közutak és határátkelő helyek blokádján. A magyar fővárosban már akkor enyhült a feszültség, amikor tegnap a gépkocsivezetők számos budapesti hídról és a város fő közlekedési útvonalairól eltávolították járműveiket. Mindazonáltal két napig Magyarországon rekedt osztrák turisták hazatérésük után elmondták, hogy a határhoz vezető utakon és határátkelő helyeken a közlekedés még mindig rendkívül bonyolult volt. A határon az úttorlaszokat minden órában csak tíz percre nyitották meg, ami kilométer hosszúsági forgalmi dugókat eredményezett.
Az utak eltorlaszolására múlt héten pénteken került sor, amikor a kormány bejelentette, hogy 65 százalékkal 62 forintra emeli az üzemanyag literenkénti árát. Cserébe viszont azt kérte: péntekig a sztrájkolók távolítsanak el minden blokádot. A tiltakozók már akkor enyhítettek a blokádon, amikor a kormány ígéretett tett, hogy 12 forinttal leviszi a benzin literenkénti árát - igaz, csak azok számára, akiknek ettől a megélhetésük függ.
Először a városokban és a határokon lett könnyebb a közlekedés, aztán következett a kormány és a szakszervezeti vezetők budapesti tárgyalásai.
Meg nem erősített hírek szerint a parlament ma vitát kezd a benzin szabad árazásáról, ami azt jelenti, hogy a benzint szolgáltató vállalatok hagyják majd a piaci tényezőket érvényesülni, az árakat a kereslet és a kínálat törvényei határozzák majd meg. (folyt.)
1990. október 29., hétfő
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|