|
|
|
|
|
|
|
|
Vita az MSZMP vezetői között (SZER, Világhíradó)
- A Magyar Szocialista Munkáspártnak - ahhoz, hogy hatalmi
helyzetét megőrizze, és ahhoz hogy valamit vissza próbáljon
szerezni elveszített tekintélyéből - csak két következetes útja
kínálkozik. Az egyik az erős kéz, az erőszakos rendcsinálás, a
másik a következetes, a lakosság részéről elfogadott és támogatott
reformpolitika.
A két irányzat képviselői közül egyik csoportnak sem könnyű azonban
a helyzete. A rendcsinálók megzavart sorokkal, és vezér nélkül
állnak. Következetlen és kapkodó politikájával Grósz Károly már
előttük is lejáratta magát, de ezen felül tudják azt is, hogy a
rendteremtés ma már olyan súlyos társadalmi megrázkódtatással
járna, hogy a vihar őket magukat is elsodorná.
Nehéz a helyzete azonban a reformok híveinek is. Nekik egy
többségében konzervatív, még Kádár idejéből fennmaradt, és
grószistákkal kiegészített Központi Bizottságot kellene maguk mellé
állítani...
|
|
|
|
|
|
|
Rabár Ferenc a válsághelyzetről
|
-------------------------------
Washington, 1990. október 26. (Amerika Hangja, Esti híradó) - Mi a véleménye a magyar kormánynak a közlekedési sztrájkról, a kialakult hangulatról? Thassy Jenő:
- A vonal túlsó végén a budapesti kormánytanács irodája, Rabár Ferenc pénzügyminiszter van a telefonnál. Jelentést kaptunk Budapestről és a vidéki városokból az ottani taxisofőröknek az akciójáról és az elkeseredett hangulatról, amely bizonyos fokig olyan messze elment, hogy a Kádár-rendszer alatti jobb állapotokat emlegetik. Mi az Ön véleménye erről?
- A hangulat valóban nagyon elkeseredett, és ezt a benzináraknak a felemelése okozta. A benzináremelés egy gazdaságilag elkerülhetetlen lépés volt a kormány részéről. Azt hiszem, hogy az egész világon tudják, hogy a kuvaiti válság miatt a benzinárak kétszeresére emelkedtek a közelmúltban. A magyar kormány ezt a lépést nagyon sokáig halasztotta. Magyarországon a benzinár nem szabadár, hanem hatósági ár, és most elkerülhetetlenné vált az áraknak a felemelése, annál is inkább, mert a Szovjetunióból jövő szállítások akadoznak. A harmadik negyedévben egyharmaddal kevesebb olaj érkezett, és a negyedik negyedévben még kevesebbet várunk.
A benzináremelés mértéke az tulajdonképpen nem a jelenlegi igen magas olajárakhoz alkalmazkodott, hanem egy 25-29 dolláros barrelenkénti árra volt alapozva. Olyan mértékű volt, hogy Magyarországon mintegy 60-64 százalékos áremelést tett szükségessé.
A taxivállalat dolgozói, a magántaxisok és általában a szállításból és a fuvarozásból élők érthetően megrázkódtatásként értékelték ezt az áremelkedést. Természetes, hogy tiltakoznak ellene, hiszen arra kényszeríti őket, hogy átgondolják, átkalkulálják a ráfordításaikat és ennek megfelelően tarifaemelésre is fognak kényszerülni. Természetes, hogy a mai feszített gazdasági helyzetben a tarifaemelés egyben egy keresletcsökkenést is fog okozni, és ezt nagyon nehezen tudják elviselni. (folyt.)
1990. október 26., péntek
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|