|
|
|
|
Formába hozható-e a Forma-1? (1. rész)
|
1989. február 16., csütörtök - A napokban többször is foglalkozott a sajtó azzal, hogy esetleg csődbe jut a Forma-1-es autóverseny. Ez foglalkoztatja a közvéleményt is; felröppentek olyan hírek, hogy többmillió forintot húznak ki az adófizetők zsebéből néhány ember passziója miatt. A Forma-1-es Gazdasági Társaság vezetői csütörtöki ülésükön egyebek között ezzel a kérdéssel is foglalkoztak. Elmondták, hogy az előzetes tervektől eltérően 200 millió forint helyett 400 millióba került a pálya megépítése. Ehhez azonban azt is tudni kell, hogy a világon - mint hangsúlyozták - mindenhol az állam is hozzájárul a pályák építéséhez. Magyarországon a Forma-1-es Gazdasági Társaságban résztvevő cégek vállalták magukra a beruházás költségeit. Fokozta a gondokat, hogy a rendezési jogdíjat eredetileg dollárban állapították meg, s az időközben történt forintleértékelések következtében a vártnál jobban nőttek a kiadások.
A gazdasági társaság szakértőkkel felmérette, hogy külföldön hogyan alakulnak a Forma-1-es versenyekkel kapcsolatos költségek és bevételek. Egyértelműen bebizonyosodott, hogy külföldön 50-150 százalékkal magasabbak a jegyárak, s ennek ellenére sem fedezik a jegyekből származó bevételek a kiadásokat. Nálunk nem megoldás a jegyárak növelése, ugyanis ezzel automatikusan kizáródna a magyar érdeklődők jórésze. A számítások továbbá azt mutatják, hogy az idegenforgalom rendkívüli módon megnövekszik abban az időszakban, amikor a Forma-1-es versenyeket rendezik. Budapesten a korábbi években augusztus volt a nyári szezon leggyengébb hónapja a szállodákban; több ezer szoba állt üresen. Amióta megrendezik a Forma-1-es versenyeket, 150 százalékos a szállodai szobák iránti igény, telt ház mellett sem képesek valamennyi vendéget elszállásolni. Ezekben a napokban csaknem 5 millió dollár bevételük van a budapesti szállodáknak. (Ez egyébként ötszöröse annak a díjnak, amelyet évente a rendezés fejében fizetnünk kell.) A világon általában két módszerrel teszik nyereségessé a Forma-1-es versenyeket. Egyes országokban jelentős összegű állami támogatást nyújtanak. Máshol a szállodai árakat emelik a Forma-1-es versenyek időszakában, s ezt a többletbevételt adják át a rendezőknek. A számítások azt mutatják, hogy nálunk elegendő volna, ha az érintett augusztusi napokban 25 százalékkal megemelnék a szállodai díjakat. (folyt.köv.)
1989. február 16., csütörtök 18:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Formába hozható-e a Forma-1? (2. rész)
|
Számba kell venni azt is, hogy azok a vállalatok, amelyek tagjai a GT-nek, többet nyereségre tesznek szert a Forma-1-es versenyek következtében. A MALÉV például a szokásosnál több utast szállít, akár különgépeken is. Az idegenforgalmi cégeknél megnő az utasforgalom, az Aszfaltútépítő Vállalat egy sor nemzetközi megbízást kapott, az IPV pedig a reklámtevékenység révén jut haszonhoz. Ezek a bevételek tehát nem a gazdasági társaságnál jelentkeznek, hanem az anyavállalatnál. Figyelembe kell venni azt is, hogy lassan beérnek az évek óta folyó tárgyalások a pálya hasznosítására, a reklám- és kereskedelmi tevékenység bővítésére. Tavaly egyébként mintegy 30 millió forintot sikerült a GT-nek elérnie a pálya bérbeadásával és egyéb hasznosításával. Nem alaptalan feltételezés az sem, hogy a verseny propaganda értékének is anyagi haszna van. Az a háromperces film, amelyet a tévéközvetítések előtt vetítenek Magyarországról, 10 és félmillió dollárba kerülne, ha reklámként sugároznák. A szakembereknek az a véleménye, hogy általános gazdasági érdek a rendezésre vonatkozó szerződés meghosszabbítása. Ha a bevételekből származó haszon egy részét az érintett vállalatok visszajuttatják, akkor a résztvevő cégek sem fognak rosszul járni. (MTI)
1989. február 16., csütörtök 18:04
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|