|
|
|
|
Bor ,,hidegháború,, Siklóson
|
1989. február 5., vasárnap - Nyílt borháború ugyan nem tört ki, ám indulatos, olykor személyeskedéssé fajuló - ,,hidegháborúval,, felérő - vita támadt a siklósi bor miatt. Legdélibb történelmi borvidékünkön fontos növény a szőlő, családok százainak életszínvonalát határozza meg a jó vagy rossz termés, s nem kevesen vannak, akiknek a megélhetése is a bortól függ. Nem csoda hát, hogy a szőlő és bor körül támadt gondok felborzolták a kedélyeket a dél-baranyai kisvárosban.
A szóháború frontvonala a siklósi szőlősgazdák, illetve az őket tömörítő szakcsoport, és a Pécs székhelyű, de a siklósi borvidéken érdekelt Pannonvin Borgazdasági Kombinát között alakult ki. A város új közéleti lapja, a ,,Siklós,, felvállalta a vita közvetítését a felek között, természetesen igyekezve megőrizni pártatlanságát a bonyolult vitában. A termelők a hajdan hires siklósi borok presztizsvesztését fájlalják. Jellemző a visszás helyzetre, hogy a város üzleteiben és vendéglőiben kínált húszféle bor között csupán egy helyi fajta található, Siklós egyetlen borozójában pedig kizárólag más vidéken termelt borokat mérnek. A gazdák számítása szerint a szőlőért-borért fizetett felvásárlási ár még a ráfordítás (gép, üzemanyag, műtrágya, vegyszer stb.) költségeit sem fedezi, a termelő munkáját nem is számítva. A Pannonvin cáfolja, hogy a kiváló siklósi borok elveszítették volna a rangjukat. A kanadai Torontóban tavaly rendezett borversenyen a Siklósi Tramini - kétezer bor közül - bronzérmet nyert. A költségek nem azért nem térülnek meg, mert alacsony a felvásárlási ár, hanem azért, mert a termelési színvonal - mondják - indokolatlanul alacsony: alig egyötöde az elvárható terméshozamnak. Viszont a kombinát is felháborítónak tartja, hogy Siklóson nem lehet siklósi bort kapni. A borvita mindazonáltal eddig nem hozta közelebb a feleket, de legalább világossá váltak az álláspontok. Abban egyetértenek, hogy közös érdek a helyi borkultúra ápolása, a történelmi borvidék hagyományainak megőrzése, ám a hogyant illetően eltérnek a nézetek. A gazdák a borok saját palackozását és a termékek közvetlen forgalmazását szeretnék elérni, a Pannonvin éppen az ellenkezőjét javasolja: együttműködést, közös feldolgozást és forgalmazást. (MTI)
1989. február 4., szombat 16:09
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|