|
|
|
|
- Kónya a lehallgatási botrányról - 2. folyt.
|
- De a jelek arra vallanak, hogy viszont igenis büntetőjogi értelemben is felelősségre kívánják vonni azt a személyt, vagy azon személyeket, akik a Fidesznek és a Szabad Demokraták Szövetségének kiszolgáltatták ezeket az iratokat.
- Akármi is indította az informátorokat arra, hogy ezeket az adatokat kiadják, az formálisan és első megközelítésben mindenképpen bűncselekmény, mégpedig államtitok-sértésnek minősül. Hangsúlyozom azt, hogy formálisan, mert tartalmilag és ténylegesen szerintem két okból sem az. Egyrészt azért, mert az államtitok fogalmát az 1987. évi 5. törvényerejű rendelet az úgy határozza meg, hogy államtitoknak az az adat minősül, ami két kritériumnak felel meg és ennek együttesen kell fennállni. Egyrészt egy formális kritériumnak, hogy államtitoknak minősítse az arra illetékes hivatalvezető. Ez az adott esetben fennáll, hiszen az okmányok, az iratok, a bizonyítékokon mind ott szerepel, hogy "Szigorúan titkos " és ez az államtitoknak a jelzése, tehát ez megtörtént. Viszont ez nem elegendő, mert csak azt az adatot lehet államtitoknak minősíteni, amelynek illetéktelen személy tudomására jutása veszélyezteti a Magyar Köztársaság biztonságát vagy más fontos politikai, gazdasági, honvédelmi érdekét.
Nyilvánvaló, hogy ezek az adatok nem veszélyeztetik a Magyar Köztársaságnak semmiféle fontos érdekét, tehát ezeket nem lehetett volna eleve államtitoknak minősíteni. Most az más kérdés, hogy ezt a magánszemély nem vizsgálhatja, de a bíróságnak igenis kötelessége vizsgálni, és ha azt állapítja meg, hogy ezt nem lehetett volna államtitoknak minősíteni, akkor ez nem államtitok, mert a tartalmi kritériumnak nem felel meg, és így nem lehet elkövetni ránézve az államtitok sértő bűncselekményét. (folyt.)
1990. január 8., hétfő
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|