Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

Nyílt levél Nyers Rezsőnek, az MSZMP elnökének (1. rész) (OS)

1989. augusztus 24., csütörtök - Tisztelt Elnök Úr


Az osztrák televíziónak adott augusztus 14-i interjújáról
beszámolva az MTI a bős-nagymarosi vízlépcsőrendszer kérdésével
kapcsolatban egy nyilatkozatot tulajdonít Önnek. Eszerint Ön ,,úgy
nyilatkozott, hogy parlamenti szavazás esetén a nagymarosi rész
megépítése ellen szavazna,,.

    Ezzel összefüggésben szeretnénk felhívni az Ön és a nyilvánosság
figyelmét arra, hogy a parlament nem csupán a nagymarosi rész
sorsáról fog dönteni. Az Ön által is fogadott csehszlovák
kormányküldöttség július 20-i tárgyalásairól és az azt követő
rendkívüli kormányülésről beszámolva dr. Udvari László
kormánybiztostól megtudhatta a magyar közvélemény, hogy a kormány
dunakilitinél is felüggesztette a ,,visszafordíthatatlan,,
beavatkozásra - a Duna-meder áttöltésére és a Duna csehszlovák
területen húzódó üzemvízcsatornába való átterelésére - irányuló
előkészületeket. Ahogy Németh Miklós kormányfő sajtótájékoztatójából
kiderült, e lépésre éppen azért volt szükség, hogy az Országgyűlés
(a kész helyzet kényszerétől mentesen) maga dönthessen az egész
beruházás további sorsáról. Mint ismeretes, az építési munkálatok
felfüggesztése határidő nélküli, a csehszlovák félnek azonban az az
igénye, hogy október 31-éig Magyarországon végleges döntés
szülessék.

    Az áttöltésre irányuló munkálatok felfüggesztése automatikusan a
Duna átterelésének és az ezzel a bősi vízerőmű első turbinája
munkába állításának - minimálisan - egy évvel való elhalasztását
jelenti. Az áttöltésre és átterelésre ugyanis a Duna minden évben
csak október tájékán van alkalmas állapotban - ekkor a legkisebb a
munkálatokat és az alkalmazott munkaerő biztonságát fenyegető
árvizek valászínűsége. A magyar kormány két kompromisszumos
javaslatot adott át a csehszlovák tárgyaló félnek. Az első javaslat
azt indítványozza, ,,hogy három-öt évig ne kerüljön sor a meder
áttöltésével és duzzasztásával összefüggő csehszlovákiai és
magyarországi létesítmények, továbbá a nagymarosi vízlépcső
építésének a folytatására,,. Ez az idő ugyanis elegendő lenne arra,
hogy elvégezzék azokat az eddig elmaradt méréseket és vizsgálatokat,
amelyek alapján az esetleges dunakiliti duzzasztás
ökológiai-vízminőségi, illetve hidrológiai-földrengési kárai és
kockázatai felelősségteljesen meghatározhatók. A dunakiliti-bősi
komplexum továbbépítéséről és a nagymarosi erőmű és tározótér
megépítéséről e változat szerint tehát tudományos vizsgálatok
kiértékelése alapján döntenének. (folyt.köv.)


1989. augusztus 24., csütörtök 15:39


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Nyílt levél Nyers Rezsőnek, az MSZMP elnökének (2. rész) (OS)

Az alternatívaként felajánlott második magyar javaslat
engedékenyebb a csehszlovák fél - szakmailag indokolhatatlan -
sürgetései iránt. E javaslat értelmében a munkálatokat és a bősi
erőmű átadását csak egy évvel halasztanák el, de az elkészült
erőművet csak alapüzemben vagy korlátozott csúcsüzemben
üzemeltetnék. A nagymarosi erőmű megépítéséről való döntésre (ha
nincs Bősnél teljes csúcsrajáratás, akkor a nagymarosi vízlépcsőre
nincs szükség) csak a dunakiliti-bősi komplexum üzemi tapasztalatai
alapján kerülne sor. E változat szerint tehát a szennyezett Duna-víz
felduzzasztásának vízminőségi következményeit és a létesítmények
földrengésekkel szembeni állékonyságát nem előzetes tudományos
vizsgálatok, hanem utólagos tapasztalatok alapján döntenék el, a már
bekövetkezett károk alapján ítélnének.

    Ez a megoldás nemcsak borzasztóan költséges - a jelenleg mintegy
60-65 százalékban kész létesítmény befejezésének költségein túl még
az esetleg szükségessé váló bontás és helyreállítás költsége is
terheli -, de morálisan is megengedhetetlen. A bekövetkező
vízminőségromlás ugyanis a felső létesítménynél is mintegy 2,5
millió ember egészséges ivóvizét fenyegeti - Szlovákiában -, és mai
ismereteink szerint az elmérgeződött talajvíz többé már nem, illetve
a duzzasztás megszüntetése után is csak évtizedes tisztítások után
lenne ,,eredeti,, állapotába visszahozható. Az ellenzéki Kerekasztal
Németh Miklóshoz intézett július 17-i nyílt levele - amelyben azt a
fajta kompromisszumot ,,második internacionalista
segítségnyújtás-nak,, minősítik Csehszlovákia nemzetei ellen - e
kifelé engedékenyebb megoldás súlyos belpolitikai következményeire
is rámutat, megjósolva, hogy az ,,véget vetne hazánkban a nemzeti
közmegegyezés felé tartó fejlődésnek,,.

    A két, írásban átadott magyar javaslat között a csehszlovák fél
a tárgyalásokon nem választott. Nyitottnak bizonyult viszont dr.
Udvari László közlése szerint a csehszlovák kormányfő arra, hogy a
helyzet megítélésében pártatlan nemzetközi szakértőket is
bevonjanak. Erről várhatóan a hamarosan folytatódó szakértői szintű
magyar-csehszlovák egyeztetések eredményeként, vagy a legkésőbb
október végéig sorra kerülő újabb kormányfői találkozón születik
döntés. A magyar kormánynak a tárgyalások kedvezőtlen kimenetele
esetén is elhatározott szándéka nemzetközi szakértői testület
felállítása. (folyt.köv.)


1989. augusztus 24., csütörtök 15:43


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Nyílt levél Nyers Rezsőnek, az MSZMP elnökének (3. rész) (OS)

dr. Udvari László útján ,,A Dunáért,, Alapítvány Ideiglenes
Titkársága felkérést kapott a kormánytól egy másik, az előzőtől
független nemzetközi szakértői testület felállítására, amely -
tekintve, hogy ,,A Dunáért,, Alapítványt irányító nemzetközi
kuratórium névsora valamennyi magyarországi politikai, etnikai,
felekezeti réteg véleménynyilvánítása és egyetértése alapján alakult
ki - megbízható és hatékony kontrollt tudna majd gyakorolni a
kormánymegbizatás alapján működő szakértői team felett. (Mivel az
Alapítvány csak a Parlament döntése után kezdi meg működését - a
Duna helyreállítására hazánkban és a nyugati magyarság körében
felajánlott hozzájárulások összegyűjtését -, azért a társadalmi
szakértői testület felállítása is csak ősszel lesz esedékes.)

    A Parlament döntésére a fenti alternatívák és kezdeményezések
erőterében kerül majd sor. Amennyiben tehát a Parlament tekintettel
van ezekre a nyári hónapok alatt létrejött fejleményekre, úgy az
interjúban érintett nagymarosi erőmű kérdésében csak más, annál
meghatározóbb parlamenti döntések függvényében, azok
következményeként fog határozni. Valószínűsíthető, hogy a Parlament
a tudományos és szakértői vizsgálatok folytatására fogja majd
utasítani a kormányt (e vizsgálatok finanszírozásában ,,A Dunáért,,
Alapítvány felajánlotta közreműködését) és végső döntését majd a
tudósok véleményétől teszi függővé. A Parlament természetesen úgy is
határozhat, hogy nem várja meg a tudományos állásfoglalások végső
tisztázódását, hanem Nagymaros kérdésében elkülönítetten dönt.
Azonban ha - önnel és a társadalom más felelős tényezőivel
egyetértésben - a nagymarosi erőmű elhagyása mellett szavaz, akkor
ezzel a bősi erőmű jövőjéről is határoz. Hiszen akár megépíti
Csehszlovákia Bőst, akár nem, csúcsrajáratás ott Nagymaros nélkül
nem lesz lehetséges.

    Érthető, hogy Ön a TV-interjúban - amennyire ez az
MTI-tudósításból megállapítható - nem óhajtotta megelőzni a
szakértői testületek állásfoglalását, ezért nem nyilatkozott a
beruházás dunakiliti-bősi részéről. Nyilatkozata azonban ebben a
formában félreértésre adhat okot, az a benyomás keletkezhet, hogy Ön
- a kormánnyal ellentétben - nem kifogásolja a mederáttöltést és Bős
körültekintés nélküli munkába állítását. Mint közgazdásznak és
államférfinak, az Ön véleményének kiemelt súlya van ennek az
évtizedekre, vagy évszázadokra szóló kérdésnek a hazai és külföldi
megítélésében. Mindkét - szakmai és politikai - felelősség alapján
tehát kérjük Önt, hogy levelünknek a napilapokban való leközlésével
és az Ön válaszának mellékelésével tegye álláspontját egyértelművé,
hogy azt a hazai és a nemzetközi közvélemény egyaránt megismerhesse.(f.k.)


1989. augusztus 24., csütörtök 15:46


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Nyílt levél Nyers Rezsőnek, az MSZMP elnökének (4. rész) (OS)

Felhívjuk továbbá a figyelmét arra az interjúban szintén nem
érintett, de potenciálisan egész Európát állásfoglalásra kényszerítő
konfliktusveszélyre, amit Csehszlovákia esetleges önkényes lépése
idézhet elő. Noha a tározótó jelentős átépítését tenné szükségessé,
a Minisztertanács rendkívüli üléséről adott kormánybiztosi beszámoló
nyomán mégsem lehet kizárni, hogy szomszédaink előkészületeket
tesznek arra, hogy magyar területen kívül épített gátakkal a Dunát
még az országba való belépése előtt áttérítsék a határ fölött
megépült üzemvízcsatornába, és ily módon az öreg Dunát, illetve ha a
mederáttöltést megvalósítjuk, akkor a Dunakiliti duzzasztóművet
(részlegesen, vagy teljesen) kiiktassák. Egyelőre nem világos, hogy
milyen szintű duzzasztást kívánnak megvalósítani, milyen műszaki
megoldással kívánnak gondoskodni az árvizek levezetéséről, hogyan
(ha egyáltalán) akarják biztosítani a szigetközi Duna-ágak
vízutánpótlását, és milyen részesedést óhajtanak nyújtani magyar
közreműködés nélkül, de a magyar ,,tulajdont,, is képező dunai
vízerőpotenciál felhasználásával termelt energiából. Az azonban
előre látható, hogy ha ilyen terv valóban létezik és kivitelezésre
kerül, akkor az egyrészt Európa térképének erőszakos újrarajzolását
jelenti, másrészt - a kivitelezés módjától függő mértékben -
mindazon káros ökológiai és egyéb követkemények Magyarországra
kényszerítésével járhat, amelyeket hazánk a szakértői tanácsoknak
(végre) teret engedve el kívánt volna kerülni. E harmadik,
csehszlovák részről hivatalosan be nem terjesztett - és egyelőre
elég hihetetlennek tűnő - alternatívát a magyar kormányzat ugyan
láthatóan elutasítja, de szükséges volna, hogy az Ön nyilvános
állásfoglalásából a csehszlovák pártelnökség az Ön egyértelmű
véleményéről is értesülhessen.

     ,,A Dunáért,, Alapítvány Ideiglenes Titkársága
     c/o Pénzügykutató Rt.
     1369 Budapest Pf.481

(OS)


1989. augusztus 24., csütörtök 15:49


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD