Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

Új intézmény születik: a Legfőbb Állami Számvevőszék

A politikai intézményrendszer reformja közvetlenül érinti az
állami ellenőrzési rendszert. A várható változások homlokterében egy
új központi ellenőrzőszervezet, a Legfőbb Állami Számvevőszék (LÁSZ)
létrehozása áll. A döntéselőkészítés jelenlegi szakaszában még
viszonylag keveset tudunk a létesülő LÁSZ-ról. Nem körvonalazódtak
feladatai, jogosítványai. Annyi bizonyos, hogy az Országgyűlésnek
lesz önálló ellenőrzőszerve. Ezt igényli a képviselők népes
csoportja, az Országgyűlés növekvő szerepe, a jogállamiság
megteremtése.

    alc. Nő az Országgyűlés informáltsága

    A legfőbb állami-népképviseleti szerv, az Országgyűlés az
államélet egészére kiterjedő irányítási és ellenőrzési feladatát
csak úgy képes jól ellátni, ha az adott témában a képviselőház
elmélyült, tárgyilagos ismeretek birtokába jut, nyomon követheti a
törvények végrehajtását, érvényesülési hatásmechanizmusát, a
befolyásoló tényezők alakulását. Ismeretes, hogy az Országgyűlés
jelenlegi kontrollálási, tájékozódási, visszacsatolási lehetőségei
korlátozottak. A T. Ház beszámoltatási interpellációs hatáskörében
ad hoc bizottságokat szervez egy-egy téma beható tanulmányozására,
folyamatos ellenőrzésére. A képviselők élhetnek a korlátlan
betekintés jogával, az Országgyűlés előtti feltétlen tanuvallomás
lehetőségével. Nincs a Parlamentnek azonban - a legtöbb szocialista
országhoz hasonlóan - saját ellenőrzési szervezete, amely
folyamatosan és szervezetten szakszerű, komplex informálódási-
kontrollálási- elemzési feladatokat végezhetne.

    Magyarországon 1866 és 1948 között folyamatosan működött a
számvevőszék. Ellenőrizte az állami költségvetés szabályszerű
végrehajtását, a minisztériumok és más állami szervek gazdálkodását,
az állami vagyon kezelését, a költségvetési intézmények számadását.
A Legfőbb Állami Számvevőszék feladata volt továbbá az állami
vagyonmérleg és a költségvetési zárszámadás elkészítése.

    Jelenleg a költségvetés kidolgozásának csakúgy, mint a
végrehajtás ellenőrzésének, a zárszámadás elkészítésének, a
Pénzügyminisztérium a gazdája hazánkban. A költségvetés úgynevezett
fejezetszintű ellenőrzését a PM ellenőrzési főosztálya végzi. Az 54
személyes apparátus hatásköre a 30 központi, a 19 megyei, illetve a
fővárosi fejezet ellenőrzésére terjed ki. (folyt.)


1989. január 30., hétfő 14:33


Vissza »


Új intézmény születik 2.

Minden fejezetre ötévente egyszer kerül sor. A PM tevékenységét
kiegészíti a minisztériumok és az országos hatáskörű szervek,
valamint a tanácsok ellenőrzése, a felügyeletük alá tartozó
költségvetési intézményeknél, illetve tanácsoknál. A gazdálkodási
ügyek intézése és ellenőrzése a tanácsoknál szervezetileg nem
elkülönített, ugyanaz a pénzügyi szakigazgatási szerv végzi mindkét
feladatot.

    alc: Mivel foglalkozzon a LÁSZ

    Az új intézményről gondolkodva, vitatkozva abban teljes az
egyetértés, hogy a költségvetés végrehajtásának ellenőrzését, a
zárszámadás készítését a Pénzügyminisztérium terjessze az
Országgyűlés, illetve a számvevőszék elé. Eltérőek viszont az
álláspontok az állami tulajdon és vagyon számvevőszéki
ellenőrzésének mértékéről, mélységéről. Vizsgálják-e például az
Országgyűlés megbízásából vagy számszéki kezdeményezésre az állami
tulajdon és vagyon hatékony, célszerű felhasználását, a kormányzati
programok végrehajtását? Készüljenek-e átfogó téma-és célvizsgálatok
például az iskola, az egészségügyi vagy a kommunális hálózatok
hatékony, célszerű működéséről, avagy csak a pénzfelhasználás
szabályszerűségét ellenőrizzék?

    A kérdések megválaszolásánál a szakértői javaslatok, az
országgyűlési állásfoglalások azzal mindenesetre számolnak majd,
hogy a második világháborút követően, de különösen a 70-es években
számottevően bővült a számvevőszékek feladatköre a fejlett tőkés
országokban. A Legfőbb Ellenőrző Intézmények Nemzetközi Szervezete
(az INTOSAI) az ENSZ-szel együttműködve, rendszeresen szervez
szemináriumokat és készít ajánlásokat egy-egy vizsgálati, elemzési
témakörben tagszervezetei számára. Az INTOSAI - vezetőtestületének,
a kormányzótanácsnak tagja a magyar KNEB elnöke - a gazdasági
ellenőrzést átfogóan, a pénzügyi, revizori tevékenységet meghaladó
módon értelmezi. A nemzetközi ellenőrzési tapasztalatok hasznosítása
hazánk jól felfogott érdeke. E sajátos tevékenység felzárkóztatása
egyben a magyar gazdaság alkotmányosságát segíti és javítja a
nemzetközi kapcsolatok fejlesztésének, mindenekelőtt a működő tőke
bevonásának esélyeit.

    A legfelsőbb állami ellenőrzőszervezet jogait és kötelességeit
többnyire az alkotmány rögzíti, eseteként a részleteket külön
törvény szabályozza. A szervezet változatos - közhivatali,
testületi, bírói stb. - formában működhet. (folyt.)


1989. január 30., hétfő 14:34


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Új intézmény születik 3.

Nagyfokú függetlenség és autonómia jellemzi, noha az
államszervezet részeként tevékenykedik. Vezetőit meghatározott
időre, de legalább tíz évre választják. A kormány gondoskodik a
számvevőszék működésének anyagi és tárgyi feltételeiről, de nem
irányíthatja és befolyásolhatja a szervezetet. A magas, esetenként
közjogi bírói státusz sem párosul közvetlen jogi szankcionálási vagy
más beavatkozási lehetőséggel. Szükség szerint a Legfőbb Állami
Számvevőszék indítványozza, kezdeményezi, majd ellenőrzi és nyomon
követi az eljárások lefolytatását az illetékes szerveknél.

    A magyar LÁSZ státusza, feladatköre széles sávban alakítható a
külföldi tapasztalatok ismeretében. Létrehozható például egészen kis
létszámú központi apparátus kizárólag az állami költségvetés és a
zárszámadás véleményezésére. Ebben az esetben az általános hatáskörű
állami ellenőrző szervezet - jelenleg ilyen a Központi Népi
Ellenőrzési Bizottság - továbbra is a kormány égisze alatt marad.

    Az állami ellenőrzés csak úgy válhat egyközpontúvá, hogy átfogó
ellenőrzési feladat és hatáskörrel hozzák létre a LÁSZ-t. Ez tűnik
optimális megoldásnak. Így az állami pénz-és vagyonellenőrzésen túl
az Országgyűlés és esetenként a Minisztertanács megbízásából,
valamint saját kezdeményezésre egyaránt végezhet átfogó
vizsgálatokat, nyomon követve a főbb társadalmi- gazdasági
folyamatokat.

    A széles hatáskörrel felruházott Legfőbb Állami Számvevőszék
nemcsak az Országgyűlés tevékenységét tehetné szakszerűbbé,
megalapozottabbá, hanem közreműködésével a meglévő és erősen tagolt
különféle szakellenőrző apparátusok munkája is összehangoltabbá,
hatékonyabbá válhatna. (MTI-Press)



ág/pé K.J.


1989. január 30., hétfő 14:34


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD