Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 30.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Grósz davosi beszéde (SZER, A mai nap)

Lehet, hogy a kelet- európai országoknak a modernizálás érdekében el kell fogadniuk a munkanélküliséget, és az életszínvonal átmeneti csökkenését is. A szocialista országok kritikus esztendők elé néznek - mondta Grósz Károly Davosban, a Világgazdasági Fórum tanácskozásán tartott beszédében. Kelet-Európának nincs más választása, mint megpróbálni örökölt lemaradását felszámolni - jelentette ki a magyar politikus.

Tanácskozott az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (1. rész)

1989. április 5., szerda - A Parlamentben szerdán ülést tartott az Országgyűlés közlekedési és építési bizottsága. A testület egyebek között a vasútvillamosítási program végrehajtásáról, valamint a kistelepülések úthálózatának fejlesztéséről tárgyalt. Nagy Ervin közlekedési, hírközlési és építésügyi miniszterhelyettes elmondta, hogy a kormány a napokban határozott az autópálya-használati díj bevezetéséről. A május 1-jétől érvénybe lépő rendelkezés szerint az I., a II. és a IV. negyedévre 700-700 forint, a nyári három hónapot felölelő III. negyedévre 800 forint lesz az autópályahasználati átalány. Az egész éves bérlet 1500 forintba kerül. Az ezzel kapcsolatos részletes információkat csütörtökön sajtótájékoztatón ismertetik.

A miniszterhelyettes a továbbiakban az utak állapotát jellemezve
elmondta, hogy bár évről évre nő a forgalom, ezzel nem tart lépést
az úthálózat korszerűsítése, s ezzel párhuzamosan egyre több a
baleset. Ma már évente 1600-1800 ember hal meg az utakon. Az
úthálózat erkölcsi-fizikai állapota az utóbbi tíz évben évente egy
százalékkal romlott. Az előrejelzések szerint a következő években az
értékcsökkenés 1.5-2 százalékra növekszik. A kényszerből elmaradt
fejlesztések, valamint a nem megfelelő színvonalú karbantartás
következtében 1986-os áron számolva mintegy 39 milliárd forintnyi
veszteség keletkezik a közúti forgalomban. Pénzhiány miatt
leállították a nagyobb fejlesztéseket, s új utak építése meg sem
kezdődött. A tervezettnél lassabban halad az autópálya- és
főútvonal-koszerűsítés, -építés.

    A közlekedés szempontjából hátrányos helyzetűnek tekinthető
kistelepülések száma 269, azaz ennyi település nincs bekötve a
közúthálózatba. Az új összekötő és bekötőutak fejlesztését 1986 óta
pályázati rendszerben oldják meg, a szükséges összeget megosztva
biztosítja a közlekedési tárca, a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi
Minisztérium, valamint a helyi tanács. A gond azonban ott van, hogy
éppen a leghátrányosabb térségek tanácsai, illetve gazdálkodó
szervezetei még a rájuk eső egyharmados részt sem képesek
kigazdálkodni. (folyt. köv.)


1989. április 5., szerda 17:30


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Tanácskozott az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (2. rész)

A vasútvillamosítási programmal kapcsolatban a
miniszterhelyettes arról tájékoztatta a képviselőket, hogy
1989-90-ben mintegy 120 kilométernyi, 1991-95 között pedig 300-400
kilométernyi vasútvonalat villamosítanak. Jelenleg 1800 kilométer a
villamosított szakaszok hossza, s a MÁV évente 400-500 millió
forintot költ elektrifikálásra. Célszerű folytatni a villamosítást,
ám ennek előnyei csak akkor használhatók ki, ha hosszú távon is
megalapozottabbá, megbízhatóbbá válik a szükséges vasúti járművek
hazai gyártása.

    A vitában Képes János (Budapest) arra mutatott rá, hogy a
pályázati rendszer nem ad megfelelő megoldást a kistelepülések
gondjaira, ugyanis pénzhiány miatt éppen a legrászorultabbak
maradnak ki a fejlesztésből. Hiányolta: az előterjesztések végül is
nem adtak választ arra, hogyan akarják a kistelepülések helyzetét
javítani. Javasolta a képviselő, hogy a bizottság a későbbiekben
pontosan kövesse nyomon, hogy az infrastruktúrára fordított
összegekből mennyi jut az utakra, és mennyire racionális a
pénzösszegek felhasználása. Kiscelli László (Győr-Sopron m.) annak a
véleményének adott hangot, hogy éppen a hiányos infrastruktúra miatt
néptelenednek el a falvak. Hangsúlyozta: a Budapest-Bécs közös
világkiállítás kapcsán nemcsak a két főváros között húzódó autópálya
kiépítésére van szükség, hanem sok egyéb utat is meg kell építeni,
illetve korszerűsíteni, hogy az ide látogató külföldiek az ország
más területeit is felkeressék. (folyt. köv.)


1989. április 5., szerda 17:34


Vissza »


Tanácskozott az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (3. rész)

Juhász Ferenc (Budapest) javasolta: a bizottság foglaljon úgy
állást, hogy a kistelepülések bekötő útjainak megépítése az
alapellátás körébe tartozik, s nem függhet a tanácsok anyagi
helyzetétől. Tehát a 269 kistelepülés bekötőútját központi forrásból
építsék meg, legkésőbb 1995-ig. A képviselő azt is felvetette - s
ehhez egyébként csatlakozott Dauda Sándor (Budapest), Tarjáni Tibor
(Budapest) -, hogy Budapest peremkerületei is nagyon rossz
helyzetben vannak, útjaik több mint felén nincs szilárd burkolat.
Lép Ferenc (Tolna m.) irreálisnak tartotta a vasútvillamosítási
ütemtervet. Véleménye szerint az ezredfordulóig tervezett 1200
kilométernyi vonal villamosításának a fele is merész álom. Boros
László (Budapest) egyebek között azt vetette fel, hogy a korábbi
benzinár-emelésekbe már beépítették - elméletileg - az útfejlesztés
költségeit. Hova lett az a pénz, hiszen útépítésre nem használták
fel. Bódi János (Baranya m.) a szándékokkal és a környezetvédelmi
szempontokkal ellentétesnek ítélte, hogy az ólommentes benzin árát
nagyon magasan állapították meg. Szalai Gyula (Fejér m.) azt
hangoztatta, hogy a kistelepülések elnéptelenedése nálunk is a népi
kultúra, a hagyományok elsorvadásához vezethet. A vitában szót kért
még: Reidl János (Somogy m.), Tomán Károlyné (Borsod-Abaúj-Zemplén
m.), Koltay Nándorné (Veszprém m.).

    Nagy Ervin válaszában kifejtette, hogy a közlekedési kormányzat
koránt sincs megelégedve a hazai út- és vasúthelyzettel. A
szakemberek tudják, hogy mit kellene tenni, de ehhez hiányzik a
pénz. Megemlítette, hogy a Világbank az utak felújítására,
karbantartására 25 millió dolláros hitelt nyújt Magyarországnak. A
kölcsönt három év alatt lehet felhasználni. A bizottság tagjai végül
elfogadták a tárca tájékoztatóját, és egyhangúan helyeselték Juhász
Ferenc képviselőtársuk javaslatát.

    Második napirendi pontként az építőanyagellátás és -kereskedelem
helyzetéről tájékozódott a testület. Az írásos előterjesztés,
valamint Szűcs Endre ipari és Spilák Ferenc kereskedelmi
miniszterhelyettes szóbeli kiegészítése alapján értékelték az elmúlt
évet, s tájékozódtak az idei tennivalókról. Mindezekből kitűnt: az
idén várhatóan 45-50 ezer lakás épül, ebből 41-46 ezer magánerőből.
Az építőanyagipar termelése körülbelül egy százalékkal nő. Kiemelt
feladat a magánépítők építőanyagellátásának javítása, a termékek
minőségének fejlesztése, a termelő- és kereskedelmi vállalatok
közötti együttműködés bővítése. (folyt. köv.)


1989. április 5., szerda 17:36


Vissza »


Tanácskozott az Országgyűlés építési és közlekedési bizottsága (4. rész)

Nobis Ferenc (Budapest) nehezményezte, hogy az alapvető
építőanyagok ára az utóbbi időben 30 százalékkal növekedett,
ugyanakkor nem változott a kiszolgálás minősége, a vevők
kiszolgáltatott helyzete. Továbbra is monopolhelyzetben vannak a
gyártó cégek. Ezen feltétlenül változtatni kellene - javasolta. Az
Országos Árhivatal jelenlévő képviselőjétől megkérdezte, hogy az
idén milyen áremelkedésre számíthatnak az építkezők. Képes János
ellentmondásosnak ítélte, hogy bár a lakások ára nagymértékben
emelkedett, mégsem szűnt meg ezen a téren a hiánygazdálkodás.
Kifogásolta azt is, hogy a szerkezetátalakítási program csak nagyon
lassan valósul meg. Horváth Ferenc (Zala m.) felvetette:
érthetetlen, hogy az olcsóbb termékek lassan eltűnnek. Hellner
Károly (Budapest) hiányolta a kormány gazdaságszervező
tevékenységét. Véleménye szerint nem a legjobb megoldás, hogy a
lakások 60 százaléka családiház-jelleggel épül. Ez nem optimális sem
a helykihasználás, sem az infrastruktúra szempontjából. Koltay
Nándorné azt vetette fel, hogy a Tüzép-telepeken csekély a
gépesítettség, s így a munka ott nagyon megerőltető. Javasolta:
legyen elsődleges a Tüzép-telepek megfelelő színvonalú ellátása, és
csak ezt követően forgalmazhassák árujukat közvetlenül a gyártók.
Koltai Imre (Pest m.) szerint csak a kereskedők és a gyártók
együttműködése javíthatja a helyzetet. Szükséges lenne megteremteni
a korszerű rakodási és csomagolási technológiát, ám ennek költségeit
sem a gyártók, sem a kereskedők nem akarják teljes egészében
viselni. Dauda Sándor arról szólt, hogy kevés a korszerű,
energiatakarékos termék, s egyre több olyan építőanyag van, amelyhez
csak csúszópénz ellenében lehet hozzájutni. Tarjáni Tibor szerint a
terhek növekedése miatt egyre csökken az építési kedv, a kormány
szociálpolitikája ezen a helyzeten nem tud változtatni.

    A vitában felszólaltak még: Kiscelli László, Boros László.

    A felvetett kérdésre Nyeste András, az Országos Árhivatal
képviselője azt válaszolta, hogy jelenleg nincs szó a termelési
költségeket növelő hatósági árintézkedésekről. A testület végül
elfogadtaga tájékoztatót. (MTI)


1989. április 5., szerda 17:39


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgató üzeni:

"Debrecenből beszélek. (BEMONDJA NEVÉT, CÍMÉT) ... Szeretnék kérni a Szabad Európa Rádiótól egy naptárt 1989. évre. Nagyon szépen megköszönném, egész családom nevében. Köszönöm ."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD