Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 29.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Nyers Rezső interjú (Deutschlandfunk, Hírek)

Nyers Rezső államminiszter, vezető magyar reformpolitikus azt nyilatkozta a Profil című bécsi hírmagazinnak, hogy a tervezett új magyar alkotmányban nem rögzítik az MSZMP vezető szerepét. Az alkotmány alapja lehet a többpártrendszernek, annak útján nem ütközne nehézségbe Magyarország csatlakozása az Európai Szabad Kereskedelmi Társuláshoz, az EFTA-hoz. Nyers interjúja szerint: adott esetben társtag, asszociált tag lehetne Magyarország az Európai Közösségben is.

Gondolatok az áremelés után

Budapest, 1989. január 25. szerda (MTI-Press)

A magyar lakosságot 1951 óta nem érte olyen nagy áremelkedés,
mint a mostani. Akkor a kormányzat túlbecsülte az ország növekedési
képességeit, mindenekelőtt az általa alkalmazott tervgazdálkodásban
rejlő energiákat. A vezetésben általános volt az a meggyőződés, hogy
állandósítani lehet a termelés kétszámjegyű növekedését. A túlzott
önbizalom, a tervezési módszerekben rejlő lehetőségek irreális
túlértékelése két év múlva már nyilvánvalóvá vált, elkerülhetetlen
lett a politikai és gazdaságpolitikai korrekció.

    Az 1951-es áremeléseknek a másik jellemző vonása az volt, hogy
az ipari árak az átlagosnál is jobban növekedtek. A hatalom azt
hitte, hogy az ipar bármilyen akkumulációs igény kielégítésére és
viharos növekedésre képes, ugyanakkor a mezőgazdaságot el lehet, sőt
el kell hanyagolni, annak nincs sem politikai, sem gazdasági jövője
és az ipar fejlesztésének érdekében olyan fejőstehén, amit minél
gyorsabban és maximálisabban le kell fejni.

    Az 1951-es áremelésnek a harmadik vonása a - már ugyan
jelentősen megcsökkent, de még mindíg lobogó - lelkesedés volt.
Sokan hitték, hogy a jövő érdekében minden átmeneti áldozat
indokolt, mert azzal annál gyorsabban elérhetjük az igények szinte
maradéktalan kielégítését.

    alc. Különbség az 1951-es és a mostani áremelés között

    A jelenlegi áremelkedés csak a kirakatok árcéduláin hasonlít az
1951-eshez, minden másban éppen az ellentéte:

    - Akkor a vezetés túlzott önbizalma volt a jellemző, ma annak
inkább a hiánya.

    - Akkor a lakosság rovására és az ipar javára akartak
jövedelmező árakat biztosítani, most elsősorban a mezőgazdasági
árakat emelték.

    - Akkor még a közvéleményt a lelkesedés és az erős politikai
aktívitás jellemezte, ma a közvélemény - egy szűk értelmiségi
rétegtől eltekintve - pesszimista, politikai tekintetben passzív.

    A jelenlegi áremelések e három karaktervonásából következnek a
gyengéi is. (folyt.)


1989. január 25., szerda 12:23


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Gondolatok 2.

A súlyos gazdasági helyzetből való kilábalás alapvető feltétele
a magabiztos vezetés, amelyik vállalja a bonyolult, sokak érdekét
sértő feladatokat is. Már a kibontakozási program is az önbizalom
hiányából fakad. A vezetés elsősorban monetáris eszközöktől várja a
dolgok jobbra fordulását. A monetáris politikát az jellemzi, hogy a
lakosság nem látja közvetlenül az őt érintő nehézségeket kiváltó
intézkedéseket, azok meghozóját: így a felelősség elmosódik. Ennek a
módszernek azonban az a nagy gyengéje, hogy a korrekciós
mechanizmusa csak az egyensúlyi állapot közelében működik. A mi
gazdaságunkat pedig egyáltalán nem az egyensúlyihoz közeli állapot
jellemzi. A korszerű monetáris politika ugyan a válsághelyzetben sem
nélkülözhető, de messze nem pótolja a konkrét, hatékonyságot javító
intézkedéseket.

    alc. Például az élelmiszerárak

    Maga az áremelés - jelenlegi formájában - ennek a monetáris
szemléletnek felel meg. Az árak emelése azonban csak az egyensúlyi
helyzet közelében képes a korrekciós szerep betöltésére. Ha nagy az
inflációs nyomás, akkor az áremelkedéseket tovább lehet hárítani,
tehát ezzel maga az inflációs folyamat nem lassítható. Ennél is
nagyobb hibája, hogy csökkenti a dolgozók termelési kedvét,
teljesítményösztönzését. Márpedig javuló termelési kedv nélkül nem
képzelhető el hatékonyabb termelés, javuló kínálat. Az áremelkedés
és áremelés ugyan az inflációs nyomás esetén szükséges, de ezt
kísérnie kell egy sor takarékossági, racionalizálási intézkedésnek
is. Ezek nélkül az áremelések negatív hatása nagyobb lesz, mint a
pozitív.

    De mi lett volna akkor a teendő? Vegyük az élelmiszerárak
emelését: ettől jelenleg nem várhatunk nagyobb mezőgazdasági
termelést, tehát nagyobb kínálatot. A mezőgazdasági árak emelésétől
csak akkor várhatunk eredményt, ha egy bátor agrárreformmal párosul.
Jelenleg a mezőgazdaság üzemi struktúrája még az iparénál is sokkal
torzabb. Túl sok a nagyüzem, holott a világgazdaságban a sikeres
agrárszektorokra az a jellemző, hogy ott az árutermelés 90
százalékát családi vállalkozások adják, olyanok, amelyek
értékesítését, áruellátását, szolgáltatásait nagyvállalatok,
mindenekelőtt fogyasztási és értékesítő szövetkezetek végzik. A mi
mezőgazdaságunk másik torzulása a rendkívül költséges és az
agrárszektor szellemi tőkéjét elpocsékoló adminisztráció. A világ
minden sikeres mezőgazdaságát az iparénál sokkal kisebb
adminisztrációs igény jellemzi. (folyt.)


1989. január 25., szerda 12:25


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Gondolatok 3.

Nekünk jelenleg a felesleges mezőgazdasági adminisztráció többe
kerül, mint amennyit az élelmiszerárak jelenlegi emelése hozhat.
Joggal vetődik fel tehát a kérdés: a kormányzat miért nem két
oldalról közelíti meg a mezőgazdasági dotációk csökkentését? Az
egyik oldal a jelenleginél kisebb áremelés, a másik az olcsóbb
termelésről való gondoskodás lehetne. Aligha fogja a közvélemény
elfogadni azt, hogy a mezőgazdasági nagyüzemek indokolatlan
költségeit a lakosságra, ezen belül is aránytalan súllyal a
legszegényebbekre hárítsuk.

    alc. Vannak jó példák

    Még azt sem mondhatjuk, hogy nem volt előttünk példa. Kína
világtörténelmi jelentőségű példát szolgáltatott arra, hogyan kell a
lakosság jobb élelmiszerellátását biztosítnani. Már jó öt éve sor
került a nagyon következetes agrárreformra, az élelmiszerárak
drasztikus emelését azonban a vezetés halasztotta, a mérsékelt
áremelésre is csak a reform beindítása után évekkel került sor. A
Szovjetunióban is már meghirdették az agrárreformot, de még nem
jelentettek be semmiféle élelmiszer-áremelést.

    Amíg az áremelések tovább erősítik a reformmal szembeni
bizalmatlanságot, a konkrét reformintézkedések híveket szereznek. A
kapukon belüli munkanélküliség felszámolása ugyan súlyosan érinti
azokat, akik elveszítik kényelmes állásukat, de a tárgyilagosak
belátják, hogy a takarékosságot ott kell kezdeni, ahol a legnagyobb
a pocsékolás. A rejtett munkanélküliségnek a nyílttal való
felváltása ugyan fokozott szociális gondoskodást követel meg, de ez
legalább végső soron olcsóbbá teszi a termelést. Ezzel szemben az
áremelések megkönnyítik a pocsékolás fenntartását, finanszírozzák a
kapun belüli munkanélküliséget, a torz üzemi struktúrát, az elavult
termékek további termelését. Sajnos a drasztikus áremelkedés
bejelentését nem kísérte egyetlen nyilatkozat sem arról, hogyan
növelhetjük a termelés hatékonyságát, mennyiségét.

    Még egyszer hangsúlyozom: mind a monetáris, mind az árreformra,
ezen belül az áremelésekre szükség van, de ha ezekkel a konkrét
reformokat akarjuk elodázhatókká tenni, akkor egyre mélyebbre
süllyedünk a válságba. (MTI-Press)


1989. január 25., szerda 12:27


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

Jónapot kivánok Boros László vagyok Heilbronnból, Szegedről érkeztem ide a Német Szövetségi Köztársaságba kislányomhoz és az édesanyjához. Itt is kivánok maradni. A Fiatal Demokraták Szövetségének szegedi regionális tanácsának tagja voltam és két dolgot szeretnék kérni. Az egyik a Fodor Gábornak a telefonszáma, aki tudtommal önökkel már telfoninterjubankapcsolatban állt, az ő telefonszámát szeretném megkérdezni, illetve ha bármiben tudok önöknek segíteni, bármiben tudok felvilágosítást adni, vagy bármilyen aktuális politikai kérdésre kiváncsiak, igényt tartanak, akkor tisztelettel állok rendelkezésükre. A telefonszámom: o7131-626132 Heilbronn.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD