|
|
|
|
A tanári bizonyítvány
|
Budapest, 1989. január 27. péntek (MTI-Press) Pedagógiai szabadság az oktatási törvény előtt is volt, s utána is csak annyi lesz, ahány szuverén egyéniség áll a katedrán, marad a pályán. Az oktatási törvény a pedagógiai szabadságban csupán annyi megújítást hozott, hogy legitimálta a tananyag és a tankönyv megválasztásának szabadságát. A jogi deklaráció persze nem jelent azonnal érvénybe lépő gyakorlatot. Illúzió lenne egy szigorúan hierarchikus társadalomban alulról építkező iskolák működésének feltételezése. A magyar iskolarendszer önállósága, önfejlesztő képessége a társadalmi-politikai intézményrendszer reformjának függvénye. Az oktatási törvény, mint kívánatos cél, megelőzte a társadalmi gyakorlatot, s ez nem idegen a törvény természetétől. De amikor érvényesülését számonkérjük, ne feledjük: az iskolai demokrácia csak az általános demokratizálódással teremthető meg. Az önállóságnak sokféle korlátja létezik. Ilyen például a felsőoktatási iskolák maximalizmusa. Objektív fék a demokratikus tömegiskola, ahol a "minél nagyobb tömegek jussanak bizonyítványhoz" cél mellett nem jut energia a hatékonyságra, az emberi minőségekre, a működőképes tudásra. A legmakacsabb fékeket a pedagógusok saját korlátai jelentik. A tanári szabadsághoz nagyfokú felkészültség és felelősség kell. Az alkotó, a teremtő pedagógia pedig időigényes. Mikor van szabadideje annak a pedagógusnak, aki kötelező óraszámai mellett 50 százalékban túlórára is kötelezhető? Marad-e ideje és energiája a felkészülésre, ha már a patyolatba sem viszi el a szennyest, mert számára az is megfizethetetlen. Az egyik jeles vidéki gimnázium igazgatója szerint: az iskolák nem a minőségben érdekeltek, hanem az olcsó megoldásokban. Képtelenségnek tűnik, de igaz, a jelenlegi szabályozások szerint anyagilag akkor járnának jól, ha képesítés nélkülieket alkalmaznának. Egy másik gimnázium igazgatója pályakezdő, rutintalan tanárai miatt aggódik, akik szüntelen szorongásban élnek amiatt, hogy elégséges tudást adnak-e tanítványaiknak. Az alternatív tananyagoknál nem a vagy-vagy, hanem az ezt is, azt is látszólagos biztonsága vezérli őket. (folyt.)
1989. január 27., péntek 09:58
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|