Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 25.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Négy évtized a KGST-ben (SZER, Mérlegen)

Ha minden jól megy - és ez egy nagy ha - a Szovjetunió 5-6 év múlva tarthat, ahol Magyarország most. Ki tudja, legyünk optimisták, talán 10 éven belül a KGST közös piaca is realitássá válhat. Az viszont bizonyos - és itt optimizmusnak nincs helye -, hogy Magyarország nem várhat ennek a KGST piacnak a netáni megvalósulására. Most kell működésbe hoznia a maga nemzeti piacgazdaságát késedelem nélkül, hogy mielőbb bekapcsolódhasson a világpiacba, ahonnan 40 évvel ezelőtt kiszakították.

Az új alkotmányról

München, 1989. február 22. (SZER, Magyar Híradó) - Tavaly
novemberben elkészült, idén januárban már át is dolgozták azt az
alkotmány koncepciót, melyet most a KB ülés elé tártak.
    
    Farkas Pétert, szerkesztőségünk egyik jogászát kérem, fő pontjaiban
vesse össze ezt a dokumentumot a még érvényes alkotmánnyal.
    
    - Az bizonyos, hogy az alkotmány koncepció, legalábbis jelenlegi
formájában, nagyon sok új elemet tartalmaz. Ezek közül - a
teljesség igénye nélkül, ezt hangsúlyoznám - néhány elemet
kiemelek.
    
    Először is, ez az új tervezet már nem tartalmazza az MSZMP hatalmi
monopóliumát, és valamelyest elmozdul a többpártrendszer irányában.
    
    A hatalmi ágak megosztásáról beszél.
    
    Továbbá a tulajdonviszonyokról szólva a szektorsemlegességet
hangsúlyozza.
    
    Ezenkívül új közjogi intézményekkel találkozunk. Ilyen: a
köztársasági elnök, az alkotmánybíróság, az állampolgári jogok
szószólója és a legfőbb állami számvevőszék.
    
    Részben újak az igazságügyi szervezetre, tehát a bíróságokra és az
ügyészségekre vonatkozó elképzelések is.
    
    Ismételten hangsúlyozni szeretném: a koncepció maga párhuzamos
lehetőségeket vet fel, ezek nagyon sok esetben egymást kizárják.
    
    - A koncepció arról beszél, hogy az alkotmánynak tartalmaznia kell
az állam meghatározását. Szabad, demokratikus és szocialista. Azt
hiszem, hogy az első két kategóriával nincsen különösebb bajunk. De
mi az, hogy szocialista?
    
    - Én azért azt mondanám, hogy az első két kategóriával is bajunk
van, mert a kommunista pártok története azt mutatja, hogy amikor ők
a szabadságról, a demokráciáról, a kommunizmusról és a
szocializmusról beszéltek, az a gyakorlatban nem sok jót ígért és
nem sok jót hozott. (...)
Beszéljünk a gyakorlatról: a szocializmus fogalmát én nem tudom
meghatározni, mert nem tudom, mi az. Én egyféle szocializmust
ismerek a kelet-európai országokban: azt, amelyik megvalósult.
    
    Na most, maradjunk az alkotmánynál. Ennek az egész
alkotmánytervezetnek a központi baja, a legsebezhetőbb pontja az a
folyamat, ahogyan készül. Tehát Politikai Bizottság, Központi
Bizottság, Igazságügyi Minisztérium és Parlament. Márpedig ez a
parlament, ha csak a személyi összetételét vizsgáljuk, háromnegyed
részben párttagokból áll, tehát ez nem a társadalom parlamentje,
hanem a párt parlamentje.
    
    Tudjuk azt is, hogy a Központi Bizottság határozatai minden
párttagra kötelezőek. Ez vonatkozik az országgyűlési képviselőkre
is. Továbbá ez a parlament nemcsak, hogy a párt parlamentje, hanem
ez a Kádár-korszak pártjának a parlamentje. És aligha várható
lényegében letűnt vagy letűnőben lévő korszak szervétől, hogy
időtálló alkotmányt hozzon létre.
    
    Ez azzal a veszéllyel jár, hogy az alkotmány elkészülésének
pillanatában máris elavulttá válhat.
    
    Két konkrét negatív példát kell megemlítenem: az egyik, hogy az
országos listát kibővíteni javasolja oly módon, hogy az
országgyűlési képviselők mintegy egyharmadát választanák meg ezen
és ami a fő baj ezekkel a listákkal, hogy nem politikai program,
nem politikai platform alapján szerveződnek.
    
    A másik, hogy ha a köztársasági elnöknek túlságosan kibővítik a
jogkörét, mondjuk a parlament feloszlatása is jogában áll, akkor és
a magyar történelmet figyelembe véve ismételten egy túlzott
egyszemélyi hatalomhoz vezethet.
    
    - Ezt egyébként megemlíti Tölgyessy Péter is az e heti HVG-ben
megjelent szellemes című Elő-írás cikkében. Tölgyessy szerint
helytelen, hogy éppen ma, cseppfolyós, átmeneti korszakban
vállalkoznak az alkotmány megújítására. Azt javasolja, hogy egy
külön, erre az egyszeri alkalomra választott alkotmányozó
nemzetgyűlésre kellene bízni az alaptörvény megalkotását. +++
    


1989. február 22., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Jóestét kivánok RÓZSAFA jelige vagyok.A rádió valamennyi kedves dolgozójának és munkatársának nagyon boldog újévet kivánok, jó erőt és egészséget.Szeretném egy kérdéssel kezdeni a beszélgetésemet, és pedig,hogy tessenek szívesek választ adni arra,hogy a székely himnusz kinek a szerzeménye, és mikor keletkezett a verse, illetve a szövege. És a Himnusz körülményeiről is nagyon szeretnék valamit hallani a Hallgatók Fóruma című műsorban."
III/III-as jelentés az FKgP ideiglenes vezetőségéről

890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD