Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › január 24.
1989  1990
1989. január
HKSzeCsPSzoV
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
1989. február
HKSzeCsPSzoV
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272812345
6789101112
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Nyilvánosság Klub (Krassó György, SZER)

A klub a továbbiakban ismertette a Reform című hetilap közvéleménykutatási szavazat hamisításának részleteit, valamint a lap áremelésekről és az Élet és Irodalom körüli helyzetről kialakított állásfoglalását. Beszámoltak arról, hogy a Magyar Távirati Iroda nem közölte a demokratikus szakszervezetek tiltakozását a készülő sztrájktörvény ellen, valamint egy rendőri intézkedés elleni tiltakozást, és a gazdasági alkotmányozó tanács létrehozására szóló felhívást sem.

Mit tartalmaz az új szövetkezeti törvény ? Alc Beszélgetés a jogász szövetség főtitkárával

Budapest, 1989. január 24. kedd (MTI-Press)

Szövetkezeti törvény, gazdasági önállóság, tulajdon, átalakulási
törvény, érdekvédelem - néhány kiragadott címszó az elmúlt hetek
mezőgazdaságot érintő és időszerűnek mondott problémáiból. Úgy
tűnik, felgyorsultak a folyamatok a szövetkezetek nyomasztó
gondjainak csökkentésére. Hol is tartunk valójában? Mit tartalmaz az
új törvény? Mikorra várható a jogalkotók munkájának lezárulása?
Ezekre és a szövetkezetek mai jogi problémáit érintő kérdésekre dr.
Nagy Lászlótól, a Magyar Jogász Szövetség főtitkárától kértünk
választ.

    - Az új szövetkezeti törvény elkészítése a mostani esztendőre
esedékessé vált. S ha elkészül, mind a szövetkezeti jog, mind a
szövetkezetpolitika szempontjából nagyon jelentős lesz. Egyértelmű
viszonyokat teremt ebben a nagyon fontos gazdasági húzóágazatban. A
szövetkezet nem lehet csupán adóalany, folyamatos elvonások forrása,
hiszen ennek következtében lassan már az egyszerű újratermelés
lehetősége is veszélybe kerül. Ezért szerintem, a szövetkezeti
törvénnyel együtt rendezni kell az árrendszert is. Lehetetlen
állapotot teremt az évek óta nyíló agrárolló; míg a mezőgazdasági
árakat az állam megszabja, addig az ipari árak szabadon mozognak.

    alc. A tagok igényeihez igazodik

    - Igaz, a jogalkotásnak még az elején vagyunk, de számos
alapkérdésben már kikristályosodott az álláspont. Az új törvény
érvényesíteni fogja, jogi garanciákkal biztosítja, hogy a
szövetkezet a tagoké s nem az államé. Az ő érdekeiket szolgálja, az
ő igényeiket elégíti ki. Ezt ugyan az eddigi szabályok is
tartalmazták, pontosabban deklarálták, ám - például a
jövedelemszabályozás révén - az állam belenyúlt a gazdálkodásba. Az
új törvény a formai kérdésekben is állást foglal. Kimondja, hogy a
szövetkezet az állampolgárok valóságos igényeihez igazodik. Tehát
felülről nem szabható meg, hogy milyen szövetkezeti típusok és
formák működhetnek, ezt a tagok döntik el. Ami bizonyára együtt jár
a szövetkezeti formák gazdagodásával: létrejöhetnek olyan
szövetkezetek is, amelyek elsődlegesen nem gazdasági célúak. Most
ugyanis csak ilyen szövetkezésre van mód. Semmi sem indokolja, hogy
a szövetkezéstől távol tartsunk olyan törekvéseket, amelyek bizonyos
feladatokat olcsóbban, hatékonyabban végeznek el, mint valamely
központi, vagy magánérdekeltségű szervezet, amely éppen az említett
körülmények miatt monopolhelyzetet élvez. (folyt.)


1989. január 24., kedd 12:51


Vissza »


Mit tartalmaz 2.

- Milyen szövetkezetekre gondol?

- Ilyen lehet például a kulturális, vagy egészségügyi céllal
alakuló szövetkezet. Hozzáteszem, hogy ezeknek a szövetkezeteknek
adómenteseknek kell lenniük, minthogy állami feladatot vállalnak át.
Sőt, bizonyos támogatást is élvezniük kellene. Az új törvény
kétségkívül pártolja a szövetkezés típusgazdagságát és formai
változatosságát.

    - Térjünk vissza a jelen sokat vitatott gondjához, a
szövetkezetek önállóságához. Ezen a téren mit javasolnak a
törvényalkotók?

    - Az új törvény kizárja az állami beavatkozások, az
adminisztratív korlátozások, a központi előírások mai rendszerét.
Kimondja, hogy a szövetkezet szabadon választja meg a tevékenységét
és ha megfizette az adót, szabadon rendelkezik a nyereséggel is.

    - Az állami és a szövetkezeti tulajdon több, mint húsz
esztendeje deklaráltan is egyenrangú. Tény, hogy az államigazgatás
ebből annyit tartott fontosnak magára nézve, hogy a szövetkezetekre
is kiterjesztette az állami szabályozást. Mit mond erről az új
törvény?

    alc. A részesedést a tagok határozzák meg

    - Egyértelműen kimondja, hogy a szövetkezeti tulajdon a tagságé,
amellyel az kizárólagosan rendelkezik. Ez egyben bizonyos régi
kategóriák felett is meghúzza a vészharangot. Ismeretes, hogy a
szövetkezeti tulajdon oszthatatlan. Valljuk be, az oszthatatlanság
még a kolhoz-koncepcióból ered. Ám amikor a modern gazdálkodási
formák, a piaci viszonyok a magyar gazdaságba is beléptek, ez már
hátrányt jelent, például a részvénytársasággal szemben. Ezért a
szövetkezeti tulajdont hozzá kell igazítani a gazdálkodás új
feltételeihez. Az új szabályozás tehát azt javasolja, hogy az
oszthatatlanság csak részben maradjon meg, a tulajdon másik része
legyen osztható. A szövetkezeti tulajdonnal függ össze az is, hogy
az új körülmények között a tagok milyen módon járulhatnak hozzá a
vagyon fejlesztéséhez és miképpen részesednek a szövetkezet
jövedelméből. Már jó ideje folyik a vita a pénzügyi főhatósággal
arról, hogy milyen nagyságú legyen a részjegy után járó osztalék és
egyáltalán ki szabja meg. A mércét mindeddig az OTP kamat
jelentette. Utalhatok arra a nemrég megjelent minisztertanácsi
rendeletre is, amely az osztalék összegét a szövetkezet mérleg
szerinti jövedelmének legfeljebb 20 százalékában húzta meg. De hát
miért ne dönthetné el a szövetkezet, hogy mennyit akar fizetni? Az
új törvény azt akarja, hogy a részesedés mértékét is a szövetkezők
határozzák meg. (folyt.)


1989. január 24., kedd 12:52


Vissza »


Mit tartalmaz 3.

Ez persze a tagsági viszony továbbfejlesztésével is együtt jár.
A mai szabályozás szerint ugyanis a tagsági viszony úgynevezett
munkajogi oldala alig különbözik az állami alkalmazottak
munkaviszonyától. Minthogy ma az állami bérszabályozás a
szövetkezetekre is vonatkozik, a törvényhozók álláspontja szerint a
szövetkezeti munkadíj megállapításán változtatni kell: ez ne függjön
az állami szabályozástól, hanem a szövetkezet vezetésének a
hatáskörébe kell tartoznia.

    alc. Új módon szabályozza a felügyeletet

    - A gazdálkodás önállósága, a tulajdon rendezése óhatatlanul
felveti, hogy nem járt-e el az idő a szövetkezetek belső életét
meghatározó alapszabály, illetve a működési és szervezeti szabály
felett?

    - A még érvényes szövetkezeti törvény kimondja, hogy belső
kérdésekben az alapszabály, továbbá a működési és a szervezeti
szabályzat rendelkezik. Lászólag tehát az állami szabályozás csak a
kereteket jelöli, a tartalom azonban szövetkezeti hatáskörbe
tartozik. Ez azonban csak látszat, mert ma mintegy harminc
miniszteri rendelet intézkedik abban, hogy e két belső szabályzaton
kívül mit kell figyelembe venniük a szövetkezeteknek. Vagyis a
direkt irányítási rendszer érvényesül, hiszen a szakmai szabályzatok
is lényegében jogszabályi előírásokat ismételnek. A törvény ezt a
helyzetet rendezni kívánja egyebek között azzal is, hogy új módon
szabályozza a törvényességi felügyeletet. Most ugyanis, az ezzel
megbízott megyei tanácsi apparátus számára a beavatkozás számtalan
módja lehetséges. Ha azonban a gazdasági társulások törvényességi
felügyeletét cégbíróságok látják el, ezt a megoldást a
szövetkezeteknél is alkalmazni lehet.

    - A szövetkezetek vezetési rendszere lényegében négy évtizede
változatlan, az akkor kialakított szervezetet tükrözi. A mai helyzet
bizonyára új struktúrát is követel...

    - Igen, íly módon kell rendezni a szövetkezeti vezetés
struktúráját is. Ma valóban az a helyzet, hogy a vezetés
uniformizált, akár nagy, akár kicsi a szövetkezet, ugyanaz a
szerkezete mindegyiknek: közgyűlés, küldöttközgyűlés, vezetőség,
ellenőrző bizottság és döntőbizottság. A törvény nagyobb
rugalmasságot javasol, szerintem nem kell uniformizálni a vezetési
szisztémát. (folyt.)


1989. január 24., kedd 12:53


Vissza »


Mit tartalmaz 4.

alc. A tagok és a gazdaság érdekvédelme

- Amint Ön is megállapította, a jelenlegi szabályozás
feleslegesen bonyolult. A modell a következő: a csúcson található az
egységes szövetkezeti törvény, ezt az ágazati törvények követik,
melyekhez a végrehajtásukra kiadott minisztertanácsi, illetve
miniszteri rendeletek járulnak. Marad továbbra is ez a négyes gúla?

    Az eddigi viták alapján azt mondhatom, hogy mindössze kéttagú
lesz ez a lépcső. Az egységes szövetkezeti törvény a minden
szövetkezetre érvényes jegyeket összegzi majd. Az ágazati
sajátosságokat pedig minisztertanácsi rendelet szabályozza. A
szövetkezeteket érintő, miniszteri szintű beavatkozás megszűnik, a
piacorientált gazdaság kizárja ezt a jogkört.

    - A készülő szövetkezeti törvény hogyan érinti az ugyancsak
munkában lévő átalakulási törvényt?

    - Az átalakulási törvény hamarosan elkészül, éppen ezért sietős
munkát követel a szövetkezeti törvény kodifikálása is. Ami e kettő
kapcsolódását illeti, nos, ebben megoszlanak a vélemények. Én
személy szerint nem vagyok híve annak, hogy a szövetkezet
részvénytársasággá alakuljon át. Az utóbbi vagyonegyesülés. A
szövetkezet személy és vagyonegyesülés. Mindazonáltal elképzelhető,
hogy néhány ipari szövetkezet, meg áfész részvénytársasági formát
vesz fel.

    - A miniszterelnök a közelmúltban kijelentette, hogy helyesnek
tartaná, ha a tágabban vett érdekvédelemmel egy felállítandó
mezőgazdasági kamara foglalkozna. Történtek ez ügyben konkrét
lépések is?

    - Agrárkörökben már korábban felmerült ez a javaslat, de nem
volt egyértelmű a fogadtatása. Azért, mert különválasztotta a
gazdasági és a tagsági érdekvédelmet. A kamara csak az előbbit látta
volna el, a tagsági érdekvédelemmel a szakszervezet foglalkozott
volna. Márpedig a tagság érdekeit nem lehet elválasztani a gazdaság
érdekeitől.

    - Ön is az egyik előadója volt annak a kétnapos értekezletnek,
melyet a Szabolcs-Szatmár megyei szövetkezeti elnökök számára
rendeztek. Mit gondol, nem lenne hasznos kiterjeszteni más régiókra
is ezt az egyébként megyei kezdeményezést?

    - Nagyon hasznos lenne. Ez esetben ugyanis közvetlen
információcserére nyílik lehetőség. Úgy tudom, néhány helyen
terveznek is hasonló fórumot. (MTI-Press)


ág/pé K.E.


1989. január 24., kedd 12:54


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
MTV2 nézői telefonok

Kinisz Péter Szekszárdról: a telefonos játékok csak a pestiknek van-e, vagy a vidékieknek is, mert amióta vannak, nem lehet bekapcsolódni a vidékieknek. Dombai István 845-894 - január 5,.-én játszottam a BUMM-ban és nyertem , de a nyereményt azóta még nem kaptam meg. Szeretnék érdeklődni. A Telesporttal kapcsolatban szeretném elmondani, hogy ideje lenne onnan kisöpörni ezt a sok szemetet, a bundával foglalkozzon a rendőrség, ez senkit nem érdekel, pláne a felemelt dijért, fő műsoridőben. 146-838: rokkant nyugdijasok vagyunk mind a ketten a feleségemmel együtt, szeretnénk érdeklődni, hogy milyen kedvezmény jár nekünk, a TV előfizetési dijat is fizetjük, szeretnénk ha visszahívnának, sok panaszunk lenne.
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD