|
|
|
|
Egy zseniális bohóc halálára - 2.
|
Erősen hatott művészetére a freudizmus, erről több szürrealista tanulmányt is írt. Ma már klasszikusok olyan alkotásai, mint a ,,Polgárháború előérzete,, vagy a ,,Szétfolyó idő,, ám a barokk legnemesebb hagyományait idézik fel vallási tárgyú képei, az ,,Utolsó vacsora,, vagy a ,,Krisztus a kereszten,,. De ez csak Salvador Dali egyik arca volt: állított ki élő szobrokat, homárba öltöztetett lányokat, megfestette Sárkányölő Szent Györgyöt amerikai képregény-stílusban, Goya nyomdokaiba lépett az ,,Isteni szinjáték,, vízfestmény-illusztrációival. Lehelletfinom tollrajzokkal elevenítette meg Don Quijote szomorú történetét, és Arthur király lovagjainak kalandjait, saját mellszobrát babérkoszorú helyett arany kávéskanalakkal díszítette. A Figueras-ban néhány éve létrehozott múzeumában felépített olyan szobát, amely - ha egy tükrön keresztül nézünk - a 30-as évek szex-szimbólumának, Mae West-nek vonásait adja. Egyszer még önmagát is ,,kiállította,, egy salátával teli autóban. Gala szinte állandó modellje volt, királynő és céda, forró szerető és játszópajtás képében jelent meg. Ezt a korlátlan virtuozitást a magyar Dali-szerelmesek is megcsodálhatták tavaly év végén a Nemzeti Galéria csodálatos, szinte befogadhatatlanul gazdag kiállításán. Salvador Dali, aki pödrött bajszával, ezerféle maskarájával, kigyófejes botjával, háziállatként tartott hangyászmedvéjével és szerénynek nem nevezhető nyilatkozataival a társasági élet és a bulvársajtó kedvence volt, valójában esendő, végtelenül gyámoltalan ember volt, olyan gyerek, aki képtelen volt felnőni. A 78 évesen is alkotó Mester egyik napról a másikra omlott össze, amikor 1982-ben meghalt Gala, aki igazi alkotótársa volt. Utolsó éveiben már teljes visszavonultságban élt és ekkor mutatta meg a világnak belső énjét, amelyet egész életében önfeledt és halálosan komoly játékkal palástolni tudott.+++ Göbölyös N. László, MTI-PANORÁMA
1989. január 23., hétfő 11:24
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|