|
|
|
|
Salvador Dali (1.rész)
|
Madrid, 1989. január 23. hétfő (MTI-tud) - Nem készült a halálra és nyolcvanötödik évében járva csak az emlékezés éltette. December elején, túljutva a válságsorozat első riasztó állomásán csak azt kérte, hogy minél előbb vigyék haza a Torre Galatea falai közé. Januárban, a gyomorvérzésből felépülve is a konok hazavágyás tartotta benne a lelket, s most utóljára és örökre nyugovóra tér a nevét viselő figuerasi színház-múzeum üvegkupolája alatt.
Salvador Dali halálával századunk művész nagyságainak egyik legmarkánsabb alakja távozott. A szürrealizmus géniuszaként emlegetik, hiszen festményei és plasztikái révén tett szert világhírnévre. Meghökkentő, sokak számára taszítóan érthetetlen, vibráló és arrogáns alkotásai a huszadik század emberét egyszerre mutatják be a kiszolgáltatottság szorításában és a minden hatalom felett rendelkező humánus értékek magaslatain. Korunk ellentmondásainak labirintusaiban képzőművészként, poétaként és a filmszakma művelőjeként szakadatlanul kereste önmagát. Az elismertség csillogásában, a gazdagságban és dicsőségben végtelenné vált állandóságban töltötte be életét a szerelem. Tobzódva harsogta tele a világot múzsája (felesége) Gala iránti érzelmeivel. Vigasztalhatatlan magányban maradt azóta, hogy Gala 1982-ben meghalt. Salvador Dali 1904. május 11-én született katalán földön, a Gerona melletti Figueras városkában. Apja republikánus érzelmű, ateista közjegyző, anyja buzgó katolikus asszony volt. Gyermekkora és akkori környezete meghatározó elemként hagyott jelet művészetén. Katalán származása pedig - ha korántsem olyan mértékben mint az elszántan nacionalista Joan Miro esetében - a történelmi és társadalmi ellentmondások genetikai eredője is esetében. Tíz esztendős volt amikor elkezdődött az első világháború és tizenhét, amikor apja Madridba kísérte őt a szépművészeti akadémiára való felvételi vizsgára. A felvételt követően megismerkedett Federico Garcia Lorca költővel és a filmművészet későbbi nagyságával, Luis Bunuellel. Művészi világának kifejlődéséről annál is inkább nehéz bármit mondani, mivel saját bevallása szerint azidőtájt egyszerre több stílus vonásait próbálgatta. Az impresszionizmus és a kubizmus, az avantgard gondolkodásmód olykor tettekben is szélsőségekre késztette a fiatalembert. Kizárták az akadémiáról, majd Figuerasban anarchistának bélyegeztetve börtönbe is került a spanyol lobogó elégetése miatt. (folyt.)
1989. január 23., hétfő 11:21
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)
Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
|
|
|
|
|