|
|
|
|
A strasbourgi csata (3.rész)
|
Ráadásul hiába ,,Európa-központ,, - Strasbourg lényegében csak egy francia vidéki város közlekedési és szállodai infrastruktúrájával rendelkezik. Nincs nemzetközi repülőtere, a távolabbi tagállamokból megközelíteni elég körülményes, az ülésszakok idején 30-40 kilométeres körzetben zsúfoltak a szállodák. Így nem csoda, hogy a parlament sok tagja álmodik egy központ, s lehetőleg Brüsszel kijelöléséről. Ők akadályozták meg, hogy a parlament új épületét Strasbourgban építsék fel (csak kiegészítő épületeket húztak fel végül), ők mesterkedtek úgy, hogy megkezdjék a kíválóan megközelíthető (a brüsszeli pályaudvarról külön alagúton elérhető) új parlamenti komplexum (hivatalosan: konferenciaközpont) építését. Franciaország a közösség ügyeiben döntő európai bírósághoz fordult - az azonban úgy foglalt állást, hogy ,,rendkívüli,, üléseket tarthat a testület Strasbourgon kívül, azaz Brüsszelben is. A bíróságnál sokkal többet lényegében nem javasolt a viharos ügyrendi és tartalmi viták után 222 vokssal 172 ellenében elfogadott Prag-jelentés sem (Derek Prag brit konzervatív Európa-atya készítette). Csakhát ki tudja, mit nevez majd a parlament ,,rendkívülinek,, - és hány ,,rendes,, ülést tartanak néhány év múlva Strasbourgban, ha egyszer megnyílik ez a kiskapu? Edith Cresson ki is jelentette: a strasbourgi szavazás semmit nem változtat meg, mivel a parlament székhelyéről a kormányok döntenek, és egyetértésükre szükség van. Vagyis Párizs a neki nem tetsző döntéseket mind megvétózhatja. Pusztán jogi szempontból ez kétségtelenül igaz - ám egy közös testületet nemigen lehet ,,fogolyként,, tartani egy városban a többség akarata ellenére. Politikai szempontból a strasbourgi voksolás még jelentősebb: a parlament ma állandó otthont próbál szerezni magának. Holnap, ahogy az integráció előre halad, talán igazi hatalmat. +++ Baracs Dénes (Strasbourg), MTI-Panoráma
1989. január 23., hétfő 10:04
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|