|
|
|
|
Magyarország, Ausztria és az Európai Gazdaság Közösség
|
(Simányi Tibor) Washington, 1989. január 11. (Amerika Hangja) - Ha a magyar Nyugat felé igyekszik, akkor többnyire Ausztria a kapu, amelyen át eljut messzebb régiókba. így volt ez évszázadokon át, így volt ez, amikor a török sanyargatta az országot, így volt ez minden hibájával és félreértésével együtt. Ennek az Ausztrián át való magyar Nyugatra-tekintésnek hagyománya van, amit nem lehetett sem ideológiai, sem műszaki zárral elfeledtetni. Nem lehetett, mert a helyzetből adódik - tehát valóság. Valóság, különösen mostanában, amikor Ausztriában minden nap arról van szó: mikor és hogyan, milyen feltételek mellett és mely időpontban csatlakozhatna Ausztria az EK 1992-ben megalakuló belpiacához? S ha ez a csatlakozás bármilyen formában is megtörténik, akkor Magyarország nyugati határán nem csupán a semleges Ausztria terül majd el, hanem közvetlenül a 320 milliós nyugat-európai belpiac - minden gazdasági lehetőségével. Ez a perspektíva szinte lélegzetelállító. Mert Magyarország számára akkor Ausztria az a kereskedelmi partner, amelynek segítségével az ország részt vehet mindabban, amit egy 320 milliónyi lélekszámú egyesülés produkál. Nemcsak a termelvényekről van szó, nemcsak arról, hogy magyar gyártmányok számára esetleg piacok kínálkoznak, nemcsak arról, hogy Magyarországra - a megfelelő előfeltételek megteremtése után - nyugati árucikkek áramolhatnak be. Nem. Arról is van szó, hogy e 320 milliós lélekszámú egyesülésben olyan hatalmasan iparosított országok működnek együtt, mint Olaszország, Franciaország, az NSZK, Belgium és Hollandia, meg Nagy-Britannia. A perspektíva szédületes. Lehetőségeit nem is lehet még belátni. Igen. Magyarországnak egész Nyugat-Európa közvetlen szomszédja lehet. De ennek vannak előfeltételei. Az első természetesen az, hogy meg kell nyitni a határokat. Legalábbis olyan mértékben, hogy a Nyugat számára kereskedelmileg érdekes legyen, ha nem is egész Magyarország, de legalább egy-egy nyugati nagyvállalat számára. Valami olyasmi lebeghet a magyar illetékesek szeme előtt, mint amilyen a nyugati EFTA, a Szabadkereskedelmi Egyesülés. Persze még nem ilyen kifejlett formában, hanem mint egyféle szabad vámterület, - amelyről már szó is volt. Ennek van reális alapja is. Az a vasútvonal például, ami - minden ideológiai és műszaki lezártság ellenére is - a múltban is, ma is változatlanul működik, a Győr- Sopron-Ebenfurti Vasút. Itt van Sopron. Virágzó kisváros. Nagy múlttal rendelkezik. Gyökerei lenyúlnak a legrégibb osztrák-magyar együttműködés talajába. Nem véletlen, hogy Bécsből és környékéről a legtöbb osztrák éppen Sopronba megy bevásárolni. És nem véletlen, hogy éppen ezen a vidéken tervezik - egyelőre mintaként - idegen és magyar vállalatok együttműködését. Különleges, és csak ott érvényes feltételek mellett. Például egy konténer-terminált, a Győr-Sopron- Ebenfurti vasútvonal végállomásaként, és terveznek nagy bevásárlóközpontokat. Magyar területen, idegen tőkével. Ha Ausztria valóban tagja lesz az 1992-ben megnyitandó nagy nyugat-európai belpiacnak, akkor lesz egy csendestársa: Magyarország. Legalábbis felrémlik ez a perspektíva. +++
1989. január 11., szerda
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|