|
|
|
|
Privatizálási törvény
|
--------------------- London, 1989. november 30. (BBC, Panoráma) - A Financial Times című gazdasági szaklap ma arról ír, hogy egy genfi központú pénzintézet 49 százalékos részesedésben megvásárolta a Magyarországon működő Nemzetközi Beruházási Ügynökséget, mely egy osztrák cég, valamint Magyar Külkereskedelmi Bank, és a Continental Industries Corporation közös vállalataként működik. Az osztrák fél most 51 százalékra emelte részesedését, a fennmaradó 49 százalék kerül az említett svájci központú pénzintézet kezébe. A Nemzetközi Beruházási Ügynökség tevékenységi köre elsősorban a privatizálási és a vállalati fúziós ügyeletekre irányul - de pénzügyi és piaci műveletekben is segédkezik. Ez az ügynökség bonyolította például a Tungsram Vállalat részvényeinek eladását. De részt vett abban az ügyletben is, melynek keretében svájci közületi kötvényeket bocsátottak ki a Magyar Nemzeti Bank számára. A privatizációs ügyletek köztudomásúan élénk figyelmet és nem kevés aggodalmat váltottak ki Magyarországon mind a közgazdászok, mind pedig a lakosság körében. Felvetődött, hogy az állami vállalatok áron alul kerülnek külföldi tulajdonba, esetleg a vállalatvezetők személyes anyagi érdekeit szolgálják csupán. Ezekről a kérdésekről is szó esik Szakonyi Péter munkatársunk interjújában, amely dr. Martonyi János privatizálási kormánybiztossal készült abból az alkalomból, hogy holnap három törvénytervezet is a Minisztertanács elé kerül, melyek mindegyike a privatizáció menetét igyekszik kordában tartani: - (...) jelenleg Magyarországon 80 százalékos arányt képvisel. Ezt néhány év alatt a privatizációs program keretében 20 százalék körülire akarják csökkenteni. Milyen ütemben és milyen iparágakat, érint elsősorban a privatizálás? (folyt.)
1989. november 30., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Privatizálási törvény - 1. folyt.
|
- Én mindenféleképpen elkerülném azt, hogy megjelöljük az állami tulajdon pontos százalékos arányát, a tulajdonváltási folyamatnak a végpontját. Ez a tulajdonváltási folyamat, amit nevezhetünk privatizációnak is, viszonylag hosszabb történelmi időszakot kell, hogy átfogjon. Ennek az időtartamát sem szeretnénk megmondani pontosan, ez lehet 5 év, 6 év, 8 év, sőt 10 év. Való igaz, hogy ennek a tulajdonváltási folyamatnak a végpontján szeretnénk egy olyan állapothoz jutni, ahol a párttulajdon és annak különböző formái, egyéni, társult és egyéb formái - legalábbis a gazdaság oly sok szférájában meghatározó, uralkodó szerepet töltenek be és a magántulajdonhoz képest az állami tulajdon erős kisebbségbe szorul. Hogy ez 10 százalék, 20 százalék, 25 százalék, ezt azt hiszem, most felesleges megmondani. - Milyen ágazatokban kezdődne el a privatizálás az önök tervei szerint? - A privatizálás, vagy a tulajdonváltási folyamat valójában elkezdődött már, különösen ami ennek az úgynevezett spontán formáját illeti, az állami vállalatok egyre bővülő körben viszik át a vagyontárgyaikat vegyes vállalatokba, új társaságokba, ez is voltaképpen a privatizálódásnak egy formája. Ami az ágazati preferenciákat illeti, nem állítunk fel rangsort arra nézve, hogy ezt, vagy azt az ágazatot kell először, majd egy másikat később privatizálni. Ezt nem is nagyon lehetne megtenni, mert ez a folyamat jó része spontán. Ettől függetlenül úgy érzem, hogy vannak olyan szektorok, területek, ahol azért a privatizáció ígénye erősebb, mint másutt. Itt gondolok elsősorban a kiskereskedelmre, a vendéglátóiparra, szolgáltatásokra, ahol úgy érzem, hogy talán a legabszurdabb következményekhez vezetett az akkori államosítás és úgy érzem, hogy talán ezen a területen különleges, a szektorhoz igazított eszközöket is lehetne a privatizáció meggyorsítása érdekében alkalmazni. (folyt.)
1989. november 30., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Privatizálási törvény - 2. folyt.
|
- Ön az előbb a hagyományos, tradicionális magánszférát említette: a kiskereskedelmet, a vendéglátóipart. Gondolom ebben elsősorban a lakossági befektetésekre számítanak. Milyen arányt képviselne az önök tervei szerint a lakossági befektetés, illetve a közületi tőke-invesztíció? - Hát ebben a kiskereskedelmi körben nyilvánvalóban meghatározó szerepet a magánbefektetések, a lakosság magánbefektetései jelentenek. Ami a kérdés általános részét illeti: tehát hogy a magyar gazdaságban milyen arányt képviselnének ez alatt a viszonylag hosszabb folyamat alatt a külföldi befektetések egy részről, másrészt a lakossági befektetések, én nem hiszem, hogy ennek az arányát mi most meg kell, hogy tudjuk mondani. Egy bizonyos, hogyha a lakossági befektetéseket erősíteni akarjuk, egyáltalán meg akarjuk teremteni ennek a feltételeit, akkor egy nagyon határozott, nagyon erőteljes vállalkozás-élénkítési eszközrendszerre van szükségünk, adókedvezményekre, hitelkedvezményekre, mert csak akkor számíthatunk arra, hogy a lakosság ám csekély, de létező megtakarításai beáramlanak a gazdaság egészébe. - Ahogy a parlament legutóbbi ülésszakán hallottam, ilyen vállalkozás-élénkítő intézkedések jelenleg még csekély számban vannak, míg a másik oldalon a Pénzügyminisztérium 1990-re már 15 milliárd forintos reprivatizációs bevétellel számol. Nem érzi ezt irreálisnak? - A privatizációból származó bevételeket jelenleg nem lehet megbecsülni. A két összeg egybevetését egyébként nem hiszem, hogy szerencsésnek tartom. A dolog lényege az, hogy vannak már bizonyos vállalkozás-élénkítő elemek a jelenlegi szabályozásokban is, bizonyos adókönnyítések, van egy refinanszírozási hitelkonstrukciója a Magyar Nemzeti Banknak, ezeket az én véleményem szerint nagyon erőteljesen tovább kell fejleszteni és gazdagabbá, változatosabbá kell tenni. (folyt.)
1989. november 30., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Privatizálási törvény - 3. folyt.
|
- Végül engedje meg, hogy megkérdezzem: a holnapi Minisztertanácson szóba kerül az állami vállalatok eddigi úgynevezett elkótyavetyélésének megakadályozása is. Milyen intézkedéseket terveznek az irányban, hogy az állami nagyvállalatok ne kerüljenek áron alul külföldi tulajdonba? - Elkészült az állami, vagy pontosabban: az állam vállalatokra bízott vagyonának a védelméről szóló törvénytervezet - ezt fogja a kormány megvitatni. Ennek a lényege az, hogy bizonyos értékhatár feletti ügyleteket be kell jelenteni egy most létrehozandó állami tulajdonosi intézménynek, a nemzeti, vagy állami vagyonalapnak, s abban az esetben, hogyha itt rendellenességek, esetleg visszaélések gyanúja forog fenn, akkor ez a vagyonalap be tud avatkozni például akként, hogy újabb vagyonértékelést ír elő, vagy versenyeztetést ír elő, vagy esetleg kilép, illetve szélsőséges esetben akár meg is tiltja a készülő üzletet. Ez egy kivételes eszköz. Nem az a célj a, hogy megakadályozza a társaság alapításokat. Valóban az célja, hogy a szélsőséges visszaélések lehetőségét kizárja, másrészt pedig a résztvevők felé egy bizonyos visszatartó, preventív hatást gyakoroljon a nemzeti vagyon megőrzése érdekében. +++
1989. november 30., csütörtök
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|