|
|
|
|
Szovjet Fiat - az Oka névre hallgat (2.rész)
|
Az Oka szovjet éghajlati viszonyokhoz alkalmazkodó jármú lesz, s mivel kevés a szervíz a Szovjetunióban, kikötés, hogy rendkívül megbízható és alacsony szervíz-igényű legyen. (Az elektronika valószínűleg nem fogja elborítani.) Ugyanakkor meg kell felelnie a nyugati igényeknek is, mert a gyártott mennyiség 25-30 százalékát nem a szovjet belső piacon, hanem másutt, így Nyugaton értékesítik majd, külön - szovjet-Fiat - márkajellel. A szovjet miniszter elmondta, hogy jelenleg évi 1,3 millió autó készül a Szovjetunióban. Ezt néhány éven belül 2,4 millióra akarják növelni, de akkor még mindíg csak a belső igények 60 százalékát elégíthetik ki. Az Oka tehát előbb évi 600, majd 900 ezres sorozatban készül majd. Az első gyártósorhoz a Fiat teljes technológiát szállít, a legmodernebb automatizált eljárásokkal. Fenntartotta magának a jogot, hogy a bővítésben is részt vesz, az első lépcső tapasztalatai alapján. A vállalkozás nem kis kockázat - hangoztatta Cesare Romiti vezérigazgató, aki aláírta a megállapodást. Mivel a rubel egyelőre nem konvertibilis, viszont az eladás nagy része a szovjet piacon rubelért történik, a vegyesvállalathoz teljesen újszerű, kettős elszámolási rendszert alakítanak ki. A rubel-könyvelés mellett nemzetközi árakon ECU-ben (a nyugat-európai közös pénzben) is vezetik majd a belső elszámolást. Ez a kettős valuta-rendszer speciális megoldás ilyen vegyesvállalat esetében, és valószínűleg példaértékű lehet. Bár a szovjet illetékesek azt hangoztatják, hogy rövidesen konvertibilissé teszik a rubelt. A vegyesvállatok működéséhez nyilvánvalóan ez az egyedüli hosszű távú megoldás. A Fiat kockázatát egyébként az a kormányközi megállapodás is garantálja majd, amelyet az olasz kormány ír alá, a mintegy két tucat egyéb megállapodás között, Gorbacsovval, római látogatása alkalmával. A torinói cég vezetői tudatában vannak, hogy sok tekintetben úttörő vállalkozásba fogtak. ,,A Nyugatnak újszerűen kell megközelítenie a lehetőségeket, amelyek a peresztrojkával és a berlini fal leomlásával nyílnak Keleten,, - jelentette ki Romiti. Olasz vállalkozók ugrásra készen állnak a Fiat mögött, hogy ,,Made in Italy,, hűtőgépekkel, autógumikkal és műanyagokkal is betörjenek Kelet-Európába. Az ,,európai közös ház,, keleti felének felszerelése és berendezése az a tét, amelyen a nyugat-európai gazdaság sorsa megfordul a következő évtizedben - vélik. +++ Magyar Péter (Róma), MTI-Panoráma
1989. november 29., szerda 15:26
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|