|
|
|
|
Szovjet Fiat - az Oka névre hallgat (1.rész)
|
Róma, 1989. november 28. szerda (MTI-Panoráma)
- Miért a Fiatot választották a francia, nyugatnémet és japán ajánlatokkal szemben? - kérdezték újságírók Nyikolaj Pugin szovjet gépkocsigyártási minisztertől a nagyszabású megállapodás aláírása után. - Régi orosz közmondás, hogy jobb egy régi barát, mint két új - válaszolta a miniszter. A torinói óriáscég valóban régi barátnak számít. Agnelli, a gyáralapító már 1913-ban adott el autóiból Oroszországnak. 1931-ben a szovjet kormánnyal megállapodást kötöttek motorokhoz öntvényeket és golyóscsapágyakat gyártó üzemek létesítéséről. A hatvanas évek elején Fiat-hajómotorokkal szereltek fel egy egész szovjet hajóosztályt. S 1966-ban Valletta aláírta a Togliattigrádot eredményező történelmi megállapodást. A Zsigulik és Ladák Fiat-tervek és -technológia alapján születtek. Az, amit kedden Rómában aláírtak - ha lehet - még óriásibb vállalkozás. A legnagyobb autóipari együttműködés, ami valaha is született. A nagy újdonság: a szovjet fél ezúttal nem autógyártási technológiát és berendezést vásáról, kulcsrakész gyárat, hanem közös vállalat létesült. A Fiat tehát kockázati tőkével beszállt egy üzletbe, és be kell vinnie oda minden szervezési tudását, hogy - elkerülve a korábbi buktatókat - nyereségessé tegye azt. A Jelabugában (Moszkvától ezer kilométerre) felépítendő új üzem 70 százalékban a szovjet gépkocsigyártási minisztériumhoz tartozó Elaz, 30 százalékban pedig a Fiat tulajdona. A beruházás értéke 1800 milliárd lira (1,3 milliárd dollár). Az ezer köbcentiméteres kiskocsi, amelyik 1993-tól évi 300 ezres sorozatban készül majd, az ,,Oka,, névre hallgat. Tudni pontos méreteit (3,45 méter hosszú, 640 kilogramm súlyú), jellemzőit (150 kilométeres végsebesség). Nem tudni azonban, hogy milyen motorral szerelik fel. A Fiat felajánlotta saját, teljes egészében robotokkal gyártott ,,Fire,, motorját erre a célra, de a szovjet fél esetleg saját - illetve közös - új tervet választ majd. (folyt.)
1989. november 29., szerda 15:25
|
Vissza »
|
|
Szovjet Fiat - az Oka névre hallgat (2.rész)
|
Az Oka szovjet éghajlati viszonyokhoz alkalmazkodó jármú lesz, s mivel kevés a szervíz a Szovjetunióban, kikötés, hogy rendkívül megbízható és alacsony szervíz-igényű legyen. (Az elektronika valószínűleg nem fogja elborítani.) Ugyanakkor meg kell felelnie a nyugati igényeknek is, mert a gyártott mennyiség 25-30 százalékát nem a szovjet belső piacon, hanem másutt, így Nyugaton értékesítik majd, külön - szovjet-Fiat - márkajellel. A szovjet miniszter elmondta, hogy jelenleg évi 1,3 millió autó készül a Szovjetunióban. Ezt néhány éven belül 2,4 millióra akarják növelni, de akkor még mindíg csak a belső igények 60 százalékát elégíthetik ki. Az Oka tehát előbb évi 600, majd 900 ezres sorozatban készül majd. Az első gyártósorhoz a Fiat teljes technológiát szállít, a legmodernebb automatizált eljárásokkal. Fenntartotta magának a jogot, hogy a bővítésben is részt vesz, az első lépcső tapasztalatai alapján. A vállalkozás nem kis kockázat - hangoztatta Cesare Romiti vezérigazgató, aki aláírta a megállapodást. Mivel a rubel egyelőre nem konvertibilis, viszont az eladás nagy része a szovjet piacon rubelért történik, a vegyesvállalathoz teljesen újszerű, kettős elszámolási rendszert alakítanak ki. A rubel-könyvelés mellett nemzetközi árakon ECU-ben (a nyugat-európai közös pénzben) is vezetik majd a belső elszámolást. Ez a kettős valuta-rendszer speciális megoldás ilyen vegyesvállalat esetében, és valószínűleg példaértékű lehet. Bár a szovjet illetékesek azt hangoztatják, hogy rövidesen konvertibilissé teszik a rubelt. A vegyesvállatok működéséhez nyilvánvalóan ez az egyedüli hosszű távú megoldás. A Fiat kockázatát egyébként az a kormányközi megállapodás is garantálja majd, amelyet az olasz kormány ír alá, a mintegy két tucat egyéb megállapodás között, Gorbacsovval, római látogatása alkalmával. A torinói cég vezetői tudatában vannak, hogy sok tekintetben úttörő vállalkozásba fogtak. ,,A Nyugatnak újszerűen kell megközelítenie a lehetőségeket, amelyek a peresztrojkával és a berlini fal leomlásával nyílnak Keleten,, - jelentette ki Romiti. Olasz vállalkozók ugrásra készen állnak a Fiat mögött, hogy ,,Made in Italy,, hűtőgépekkel, autógumikkal és műanyagokkal is betörjenek Kelet-Európába. Az ,,európai közös ház,, keleti felének felszerelése és berendezése az a tét, amelyen a nyugat-európai gazdaság sorsa megfordul a következő évtizedben - vélik. +++ Magyar Péter (Róma), MTI-Panoráma
1989. november 29., szerda 15:26
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|