|
|
|
|
A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége állásfoglalása az állami vagyonalapról és az állam vállalkozásokban működő vagyona kezeléséről, valamint az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról szóló törvényjavaslatokról (1. rész) (OS)
|
A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége állásfoglalása az állami vagyonalapról és az állam vállalkozásokban működő vagyona kezeléséről, valamint az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról szóló törvényjavaslatokról (1. rész) 1989. november 29., szerda - Az MGK szakmai tagozatainak elnökeiből álló testület 1989. november 27-én tartott ülésén megvitatta a Kamarához megküldött törvénytervezeteket és ezekkel kapcsolatban állásfoglalást alakított ki. A Kamara Ügyvezetősége az állásfoglalást elfogadva és kiegészítve, véleményét a következőkben teszi közzé. 1. A Kamara egyetért azzal, hogy Magyarországon a tulajdonreformnak végbe kell mennie, a piacgazdaság megteremtése, a piaci mechanizmusok működtetése csak tulajdonosi gazdálkodás és a tulajdonosi funkciókat ténylegesen gyakorló gazdálkodó egységek tevékenysége által valósulhat meg. 2. A tulajdonosok, a tulajdonosi funkciók gyakorlására alkalmas gazdálkodók széles és változatos körének kialakítása csak egy mélyreható, részleteiben is jól előkészített, a politikai pártok, társadalmi és érdekképviseleti szervezetek konszenzusával is találkozó koncepció alapján valósulhat meg. A testület úgy ítéli meg, hogy a tulajdonreformra vonatkozó koncepció hiányában az állami vállalati vagyon tulajdonlásának kérdéseiről sem szabad érdemben tárgyalni. Minden energiát tehát a koncepció részletes kidolgozására kell koncentrálni. Addig csak egy nagyon korlátozott, lényegében a vállalatok által kezdeményezett átalakulások esetében az állami vagyon védelmét ellátó intézményre van szükség. A végleges, a tulajdonreformra vonatkozó koncepció és annak végrehajtási programját a mielőbb megválasztandó új Országgyűlés hagyja jóvá. 3. Mindezek alapján a testület határozottan követeli, hogy a Minisztertanács ne terjessze az 1989. decemberi Országgyűlés elé az állami vagyonalapról szóló és a hozzá kapcsolódó törvénytervezeteket. A vagyonalap jogosítványait a létrehozás időpontjában az átalakulási törvényben foglaltakhoz képest kiterjeszteni nem szabad. 4. A testület úgy látja, hogy az állami vállalatok társasággá való átalakítása, a külföldi tőke bevonásával vegyesvállalatok létrehozása a gazdaságirányítás által kialakított koordinátarendszer korlátozó feltételei között, valós piaci viszonyok és mobilizálható belföldi tőke híján ugyan, de a vállalati menedzserréteg aktív tevékenységének eredményeként megkezdődött. (folyt.köv.)
1989. november 29., szerda 15:16
|
Vissza »
|
|
A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége állásfoglalása az állami vagyonalapról és az állam vállalkozásokban működő vagyona kezeléséről, valamint az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról szóló törvényjavaslatokról (2. rész) (OS)
|
A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége állásfoglalása az állami vagyonalapról és az állam vállalkozásokban működő vagyona kezeléséről, valamint az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról szóló törvényjavaslatokról (2. rész) A vállati vezetők e tevékenység megerősítését és ösztönzését várják a törvényalkotástól. úgy ítélik meg, hogy az állami vállalatok tulajdonviszonyainak átalakítása és a javaslatok által jelzett tevékenységi körben való privatizálás eredményességének előfeltétele a nagy szakértelemmel rendelkező, tapasztalt, a szakmában, a külföldön is ismert, kiterjedt és elismert szakmai kapcsolatokkal rendelkező vállalati menedzserréteg. A tulajdonreform végrehajtása, a piacgazdaság megteremtése során e réteg közreműködéséről lemondani végzetes hiba lenne. 5. A vállalati átalakítást mindenképpen vállalati kezdeményezés alapján kell elindítani. Csak a működő vállalat képes piaci partnerei megnyerésére, a potenciális vevők felkutatására, az átalakításhoz szükséges vagyonértékelés elvégeztetésére és a kapcsolódó megannyi ,,apró,, feladat végrehajtására. Az állam csak ellenőrzési funkciót gyakoroljon, kivételes esetben avatkozzon be, amikor az állami vagyon védelme ezt indokolja. Ennek érdekében meg kell határozni azokat a követelményeket, melyek keretei között az átalakulás végbement. Az egyedi elbírálás gyakorlata bizonytalanságot teremt és megengedhetetlen. 6. Erős kételyek támaszthatók az állami vagyonalap hatékony működésének lehetőségével szemben. Nem reális a törvénytervezetben bemutatott szervezet alkalmassága a javaslatban megfogalmazott feladatok végrehajtására. Mindenekelőtt semmi biztosítéka nincs annak, hogy egy ilyen bürokratitkus szervezet az állami tulajdon valós gazdájává válhat. A megjelölt feladatok elvégzésére szükségképpen bürokratikus apparátus létrehozása determinált, és semmiképpen sem alkalmas a tulajdonosi funkciók gyakorlására. 7. A testület az állami vagyonalap jogosítványaiban az ágazati minisztériumok korábbi, korszerűtlenségük miatt már évekkel ezelőtt megszüntetett jogosítványainak, funkcióinak visszaállítását látja, mely ellen határozottan tiltakozik. Ugyanakkor úgy véli, hogy a tulajdonreform végrehajtása elodázhatatlanná teszi az ágazati minisztériumok tulajdonosi funkcióinak végleges felszámolását. (folyt.köv.)
1989. november 29., szerda 15:19
|
Vissza »
|
|
A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége állásfoglalása az állami vagyonalapról és az állam vállalkozásokban működő vagyona kezeléséről, valamint az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról szóló törvényjavaslatokról (3. rész) (OS)
|
A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége állásfoglalása az állami vagyonalapról és az állam vállalkozásokban működő vagyona kezeléséről, valamint az állami vagyon eredményesebb hasznosításáról szóló törvényjavaslatokról (3. rész) 8. A Kamara a vállalati átalakulás és ezen belül a privatizáció célját a jelenlegi állami tulajdon jövedelemtermelő-képességének fokozásában látja. A költségvetési bevételek növelése ehhez képest csak másodlagos szerepet kaphat. Ez a folyamat csak meghatározott ütemben és jól kijelölt program keretében mehet végbe. 9. A testület igényli, hogy az állami vállalati vagyonnal kapcsolatos valamennyi törvénytervezet, jogszabály előkészítési munkáiba a kormány érdemi módon vonja be a gazdálkodó szervezetek, vállalkozók érdekeit képviselő Magyar Gazdasági Kamarát. E munka során vegye figyelembe a Kamara működésének sajátosságait, azaz biztosítsa, hogy a testületi vélemények kialakítására kellő idő álljon rendelkezésre. A törvényjavaslatok szövegéhez fűzött, az előterjesztőknek hivatalosan megküldött kamarai vélemények ezeket az elveket juttatták kifejezésre. A Magyar Gazdasági Kamara Ügyvezetősége (OS)
1989. november 29., szerda 15:21
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|