|
|
|
|
Ideológiamentesség, közösségeszmény az oktatásban - Az Országgyűlés kulturális bizottságának ülése (1. rész)
|
1989. november 13., hétfő - Hétfőn a sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskolán, Horn Péter elnökletével, ülést tartott az Országgyűlés kulturális bizottsága. Először Földy Ferenc a főiskola főigazgatója üdvözölte a testületet, majd Glatz Ferenc művelődési miniszter ismertette a tervezett oktatáspolitikai reform koncepciójának legfontosabb elemeit.
Hangsúlyozta, hogy az új oktatáspolitikai koncepció egy olyan társadalompolitikai feladatrendszer része, amelyet az 1990-es években valósít meg az ország. A fő cél olyan ideológiamentes iskola megteremtése, amely következetesen és hatékonyan tudja közvetíteni közösségeszményeket. Elutasítja az állam- és bármilyen pártideológia szerves összenövését az oktatásban. A miniszter jelezte, hogy a koncepciónak hatása lesz az 1976-ban elfogadott közművelődési törvényre, s megkivánja majd a magyar művelődéspolitika egész intézményrendszerének és jogszabályegyüttesének felülvizsgálatát. Országunk további hanyatlását, a miniszter szerint, csakis oktatási beruházások révén, a diákok önállóságra, versenyszellemére és ugyanakkor közösségi szellemre nevelésével állíthatjuk meg. Nagy jelentőséget tulajdonított a miniszter az Európa irányába való nyitottságságnak, szólt az ezzel kapcsolatos eddigi munkáról, nevezetesen azokról a kezdeményezésekről, amelyek a hazai és a nyugat-európai felsőoktatási intézmények egyenértékűségének elismerését célozzák. Példának említette azt az elmúlt héten Spanyolországgal kötött szerződést, amelynek értelmében mindkét ország elismeri a másik országban szerzett diplomákat. Hasonló tárgyalásokat folytatunk több más nyugat-európai országgal is - mondta. A miniszter a továbbiakban azt hangsúlyozta, hogy az egyes tantárgyak oktatását a modern természettudományos világnézet, illetve világkép szellemében dolgozzák ki. Felülvizsgálandónak monndta a történelem, az irodalom és általában a társadalomtudományi ismeretek oktatását, majd - erősen hangsúlyozva - kiemelte az idegen nyelvek elsajátításának szorgalmazását, s azt is, hogy az új koncepció, az iskolai önállóságával együtt növeli a tanár önállóságát is. A miniszter a továbbiakban részletesen ismertette az iskolaszervezet átformálásának alapelveit. (folyt.köv.)
1989. november 13., hétfő 20:56
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Ideológiamentesség, közösségeszmény az oktatásban (2. rész)
|
A koncepció szerint az óvodáknak elsősorban a beszéd, a mozgás, a nyelvkészség és a fantázia formálása lesz a fő feladata. Az alsó- és középfokú képzésben a miniszter az alternativitás szükségességét hangsúlyozta. A 90-es években már ideális lenne visszatérni a négy osztályos elemi és a nyolc osztályos gimnáziumi képzésre. Jelezte azonban, hogy a következő évtizedben - 30-70 százalékos arányban - még számolni kell a jelenlegi nyolc+négyes formával is. Az oktatásban az egyetlen állami "elszámoltatásnak" az érettségit nevezte, s csupán ez lehet az egyetemi felvételi kötelező alapja is - mondta. A miniszter mind a diákok, mind pedig a tanárok vonatkozásában az iskolai fegyelem javításának szükségességére hivta fel a figyelmet, majd a továbbiakban az egyetemi és főiskolai reformokkal foglalkozott. Rámutatott: tervezik egy új egyetemi és főiskolai törvény megalkotását. Sarkalatos pontja lesz a hallgatói létszám igen jelentős emelése, az eddigi szovjet rendszerből következő zártság feloldása, a végzett hallgatók munkehely-választásának teljes szabadsága, a felvételi vizsga reformja és az egyetemi autonómia fokozása. A jövő év tavaszára, mint Glatz Ferenc bejelentette elkészül, s várhatóan 1991-1993 szeptember 1-je között már általánosan be is vezetjük azt az ugynevezett "nemzeti tantervet", amely jelenlegi adottságaink és a külföldi követelmények összevetésével az oktatás terén biztosíthatja a fölzárkózásunkat az átlagos európai szinvonalhoz. Az ebben megfogalmazott "minimumn normatívák" mércének számitanak majd az állami, az egyházi, a magán- és közösségi iskolákban egyaránt. Vegyes tulajdonú társadalomban, folytatta a miniszter, meg kell szüntetni az iskolafenntartás állami monopóliumát. Arról is szólt, hogy fokozatosan bevezetik a tandíj-kötelezettséget. Ebben a vonatkozásban azonban - hangoztatta - a magyar társadalom teherbíróképessége lesz a mérce és az intézkedés együtt jár majd egy megfelelő ösztöndíj-rendszer kidolgozásával. Nyitott ország vagyunk és leszünk, az oktatásban sem kell minden szakma felsőfokú oktatására tanszéket alapítanunk, inkább lehetővé kell tennünk, hogy egyes szakmákat neves nyugati egyetemeken sajátitsanak el tehetséges fiataljaink.(folyt.köv.)
1989. november 13., hétfő 21:00
|
Vissza »
|
|
Ideológiamentesség, közösségeszmény az oktatásban (3. rész)
|
A jövő évi kulturális költségvetésről szólva a miniszter nagy megelégedéssel mutatott rá arra, hogy a párt- és munkásőrvagyon felosztásakor a kormány elsődlegességet biztosított az oktatásnak, amely így több mint 4 milliárd forint értékű objektummal gazdagodott, illetve gazdagodik. Stark Antal művelődési minisztériumi államtitkár és Farkas István pénzügyminiszter-helyettes felszólalása után Somogyi László kormánybiztos a Budapest-Bécs Világkiállítás előkészületeiről számolt be a bizottságnak. Hangsúlyozta: pillanatnyilag minden egyértelműen arra utal, hogy létrejön a Budapest-Bécs Világkiállítás. Az Országgyűlés kulturális bizottsága az egésznapos sárospataki program után kedden Miskolcon azt a helyileg szorgalmazott kezdeményezést vitatja meg, hogy alapitsanak bölcsészkart a városban.(MTI)
1989. november 13., hétfő 21:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|