|
|
|
|
Ideológiamentesség, közösségeszmény az oktatásban - Az Országgyűlés kulturális bizottságának ülése (1. rész)
|
1989. november 13., hétfő - Hétfőn a sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskolán, Horn Péter elnökletével, ülést tartott az Országgyűlés kulturális bizottsága. Először Földy Ferenc a főiskola főigazgatója üdvözölte a testületet, majd Glatz Ferenc művelődési miniszter ismertette a tervezett oktatáspolitikai reform koncepciójának legfontosabb elemeit.
Hangsúlyozta, hogy az új oktatáspolitikai koncepció egy olyan társadalompolitikai feladatrendszer része, amelyet az 1990-es években valósít meg az ország. A fő cél olyan ideológiamentes iskola megteremtése, amely következetesen és hatékonyan tudja közvetíteni közösségeszményeket. Elutasítja az állam- és bármilyen pártideológia szerves összenövését az oktatásban. A miniszter jelezte, hogy a koncepciónak hatása lesz az 1976-ban elfogadott közművelődési törvényre, s megkivánja majd a magyar művelődéspolitika egész intézményrendszerének és jogszabályegyüttesének felülvizsgálatát. Országunk további hanyatlását, a miniszter szerint, csakis oktatási beruházások révén, a diákok önállóságra, versenyszellemére és ugyanakkor közösségi szellemre nevelésével állíthatjuk meg. Nagy jelentőséget tulajdonított a miniszter az Európa irányába való nyitottságságnak, szólt az ezzel kapcsolatos eddigi munkáról, nevezetesen azokról a kezdeményezésekről, amelyek a hazai és a nyugat-európai felsőoktatási intézmények egyenértékűségének elismerését célozzák. Példának említette azt az elmúlt héten Spanyolországgal kötött szerződést, amelynek értelmében mindkét ország elismeri a másik országban szerzett diplomákat. Hasonló tárgyalásokat folytatunk több más nyugat-európai országgal is - mondta. A miniszter a továbbiakban azt hangsúlyozta, hogy az egyes tantárgyak oktatását a modern természettudományos világnézet, illetve világkép szellemében dolgozzák ki. Felülvizsgálandónak monndta a történelem, az irodalom és általában a társadalomtudományi ismeretek oktatását, majd - erősen hangsúlyozva - kiemelte az idegen nyelvek elsajátításának szorgalmazását, s azt is, hogy az új koncepció, az iskolai önállóságával együtt növeli a tanár önállóságát is. A miniszter a továbbiakban részletesen ismertette az iskolaszervezet átformálásának alapelveit. (folyt.köv.)
1989. november 13., hétfő 20:56
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|