|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének közleménye
"Jelenleg 16 mentőállomásunk alkalmatlan a kulturált
munkavégzésre. A Mentőkórház - Budapest sürgősségi betegellátásában
jelentős szerepet vállalva - funkciójára nem alkalmas, új
mentőkórházra lenne szükségünk. Az Országos Mentőszolgálat önerőből
nem, csak állami és társadalmi segítséggel tudna ezeken változtatni."
Amerika Hangja, Világhíradó:
Magyar pártok kampánymenedzsrei a választásról
" - Lukács Miklós vagyok, a Kereszténydemokrata Néppárt egyik
országos titkára.
- Ősze Lajos vagyok, a Magyar Demokrata Fórum kampánymenedzsere.
- Varga Tibor vagyok, a Magyarországi Szociáldemokrata Pártot
képviselem.
- Komlós Andor vagyok, soproni elnök, a Kisgazdapárt szervezetének
elnöke és a Politikai Bizottság tagja.
- Nevem Matuska Zoltán és Fiatal Demokraták Szövetségének
képviseletében vagyok jelen.
- Lévay Levente, vagyok a Szabad Demokraták Szövetségének, az
SZDSZ-nek a képviseletében.
- Csordásné Bárdos Gyöngyvér vagyok, a Magyar Demokrata Fórum
kaposvári szervezetének képviselője."
|
|
|
|
|
|
|
Adótörvény-módosítás - interjú Kupa Mihállyal
|
--------------------------------------------- London, 1989. november 16. (BBC, Késő esti hírek) - Szakonyi Péter budapesti újságíró dr. Kupa Mihállyal készített interjút. Most átadom a szót Szakonyi Péternek: - Nem nehéz megjósolni, hogy a jövő héten kezdődő országgyűlési ülésszak legnagyobb vitáját az adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslat váltja ki. Az eddig megjelent részletek szerint bár a személyi jövedelemadó-kulcsok némileg csökkennek, az infláció miatt mégis több adó folyik be az államkasszába. Dr. Kupa Mihály, az adórendszer atyja szerint meddig lehet tovább sarcolni az állampolgárokat? - Nézze, az állampolgárt nem sarcoljuk, ő közterhet visel, de az állampolgár azért így vélekedik erről. Ez az egyik. A másik: hogyha nemzetközi összehasonlításban vizsgáljuk az adóterheket, mondjuk a GDP-hez, tehát a bruttó hazai termékhez viszonyítva, vagy a lakosság jövedelméhez, akkor változatlan összehasonlításban nem magasak és elvileg még lehetne tovább sarcolni. Nem ez a probléma. A probléma az, hogy körülbelül az adóztatható jövedelmek egyharmada viseli az adóterhet és a kétharmada vagy adómentes, vagy valamilyen kedvezményt élvez. Tehát rettentő egyenlőtlen az eloszlása. Na ebből a szempontból elég jogos a lakosság elégedetlensége és felháborodása. Tehát hogyha ezt a sarcjelleget meg akarjuk szüntetni, akkor egy kiegyenlítettebb adórendszert kéne működtetnünk, kedvezményeket szűkíteni satöbbi, satöbbi. De ez nem megy, ami ugye szemmel látható. Tehát én azt hiszem, hogy ezen az adószinten egy ilyen adóalap-szerkezettel meg kéne állni, nem lenne szabad tovább emelnünk. Azt, hogy most az ifláció mennyit fog felcsúsztatni, ezt nem lehet előre megjósolni. Ugyanakkor van ennek a módosításnak van egy jelentős újdonsága, az hogy a fogyasztással szemben a befektetéseket fogják preferálni. (folyt.)
1989. november 16., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Adótörvény-módosítás - Kupa M. - 1. folyt.
|
Tehát azt a dilemmát, hogy a szegények adóznak és a magas jövedelműek gazdagodnak - úgy gazdagodnak, hogy látványosan fogyasztanak -, talán sikerül egy kicsit mérsékelni azzal, hogy a befektetések irányába talán el tudjuk vinni a dolgot. De még egyszer mondom: ahhoz, hogy ne érezzen így a lakosság, hogy ez ekkora teher, ahhoz egy sokkal kiegyenlítettebb adórendszerre lenne szükség, ami egyelőre - azt hiszem -, nem reális elképzelés, legalábbis a mai politikai és gazdasági szituációban. - A lakosság és a Pénzügyminisztérium ellentétén kívül az elmúlt időben a kormány és a Pénzügyminisztérium ellentéte is a reflektorfénybe került, mégpedig olyan kontexusban, hogy néhányan azt emelték ki ebből, hogy a Pénzügyminisztérium mintegy szabotálni igyekszik a kormány döntéseit, s az amúgy jó döntések, határozatok a Pénzügyminisztérium ellenállásán hiúsulnak meg. Ön hogyan látja ezt? - Az én megítélésem szerint - de ez magánvélemény - egy erős és jó kormánynak erős és jó pénzügyminisztériumra van szüksége. Nagyon sok országban megnézheti, hogy a pénzügyminiszter az mindig primus inter pares a miniszterek között, és a miniszterelnök vagy nagyon hallgat rá, vagy - mint ahogy azt Thatcher asszony tette - lecseréli, de akkor is egy erős pénzügyminisztert rak a helyébe. Az, hogy a pénzügyek milyen szerepet játszanak egy kormány működésében, az attól függ, hogy a kormánynak egyrészt milyen gazdaságpolitikai elképzelései vannak, másrészt, hogy milyen konzekvens eszközökkel óhajtja azt megvalósítani. Én már többször elmondtam, hogy a másfél év alatt az elmúlt kormányoknak nem volt egy konzisztens, tiszta gazdaságpolitikája. Ezt úgy szokták mondani, hogy a kormányválságot menedzsel. Ez a válság-menedzselés, ha csak a világútlevél deviza-oldalát nézzük az ügyeknek, vagy pedig a rubelexportnak a félelmetes elfutását, hát ez nem volt túl sikeres - ez az egyik. (folyt.)
1989. november 16., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Interjú Kupa Mihállyal - 2. folyt.
|
Kettő: a pénzügyekkel nem lehet tartósan szabályozni teljesen degenerált gazdasági folyamatokat. Tehát azt, hogy itt tényleg nem történt váltás a gazdasági struktúrában, nem történt visszalépés az állami beavatkozásban, állami feladatvállásban. Történt egy visszalépés, hogy jelentősen csökkent a jövedelem-centralizációval gazdálkodók (...). Ezt ugye még mindig túl magasnak tartják, de ez a jövedelem-centralizáció, tehát elvonás-szűkülés, ez olyan rossz struktúrában történt meg, és olyan rossz struktúrájú támogatási rendszer kapcsolódik hozzá, hogy ez nem tudta a gazdaságot kimozdítani a mai stagnálásábó, és éppen ezért úgy tűnik, mint hogyha a Pénzügyminisztérium állati erős lenne, vagy nagyon erős lenne - bocsánat a kifejezésért. Én azt mondanám, hogy a kormány nem elég erős, és ezért tünik erősnek a Pénzügyminisztérium. - Tehát úgy véli, hogy a Pénzügyminisztérium ebben a kontexusban mintegy bűnbak szerepel? - A Pénzügyminisztérium részben jogosan, részben jogtalanul bűnbakként szerepel. Ne felejtse el, hogy valamennyi komoly gazdasági reformnak, ami Magyarországon történt - most lehet minősíteni így, vagy úgy őket - általában a Pénzügyminisztérium volt a motorja, vagy a Tervhivatal és a Pénzügyminisztérium, ami következett abból, hogy ez volt az egyetlen olyan függetlennek tekinthető funkcionális tárca, azaz nem volt ágazatokra leosztva, nagyobb áttekintése volt, mint a többieknek, tehát ezért volt a motorja. Másrészt azért volt motorja, mert ugye a hagyományos gazdaságirányítási rendszer, tehát a tervgazdálkodás döntően a fiskális eszközökkel próbált elosztani. (folyt.)
1989. november 16., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Interjú Kupa Mihállyal - 3. folyt.
|
Na most ettől nagyon erősnek tűnik és bűnbaknak tűnik, egy csomó rossz lépése volt a Pénzügyminisztériumnak nyilvánvalóan. És amit a legnagyobb hibának tartok, hogy a pénzügyminiszterek, vagy a minisztérium - ha jobban tetszik - nem tartott ki konzekvensen egy-egy gazdasági szabályozórendszer, vagy egy-egy gazdaságpolitikai vagy pénzügypolitikai elgondolás mellett. Én nem tudom, olvasta-e az Antall Lászlónak a Népszabadságban az interjúját? Itt Magyarországon mese az, hogy restrikció történt. Nem történt restrikció, csak rettentő egyenlőtlenül oszlottak el egy stagnáló gazdaság mellett a finanszírozási terhek, a hitelterhek, a jövedelmek. És itt a Pénzügyminisztérium jelenik meg mindig, mint nagy elosztó, meg nagy szabályozó, pedig hát ő is csak egy kormány politikáját követi, vagy próbálja meg követni. Az igaz, hogy merészebb a Pénzügyminisztérium álatlában a magyar átlagnál. - Dr. Kupa Mihály az elmúlt években mint az adótörvények atyja vonult be a magyar közéletbe. Most jónéhány éves közszolgálat után a magánszektort választja. Ez némi optimizmust sugall nekem. - Nézze Én világ életemben optimista voltam, bár néha megrendül az optimizmuson. Elsősorban azért, mert a szakmában és a nem szakmában - tehát a pénzügyekben, közgazdaságtanban - dolgozók elképesztően dilettáns kijelentéseket tesznek. Kezdve azzal, hogy a pénzügyminiszter csinálja, vagy meg tudja szüntetni az inflációt, folytatva azzal, hogy ha most mérsékelem az adókat, akkor majd három év múlva bejön a pénz. Ez sehol a világon nem volt így. Ahol mérsékelték az adót, ott az adóbázist szélesítették, és a költségvetés jövedelemei ettől nem csökkentek. Tehát ezt pesszimistává tesz. Optimistává több dolog tesz. Egyrészt az, hogy én úgy érzékelem, hogy a magyar gazdaságban megindultak az egészséges fejlődésnek az első csírái: külföldi tőke jön, külföldi szakértők jönnek, az emberek megpróbálnak vállalkozni és segíteni a helyzetükön. Másrészt, amiben én nagyon bízom, az az, hogy egy új Országgyűlés és egy új kormány nem lesz olyan hitelvesztett helyzetben, mint ahogy ezek a mai testületek működnek. Tehát megváltozik a társadalmi miliő is. (folyt.)
1989. november 16., csütörtök
|
Vissza »
|
|
- Interjú Kupa Mihállyal - 4. folyt.
|
Nézze Én majdnem minden héten találkozom legalább két külföldi adószakértővel, üzeletemberrel, bárkivel. Óriási az érdeklődés Magyarország iránt, nem dollár-milliárdokról van szó, de komoly szakmai, pénzügyi érdeklődésről. Tehát én ettől vagyok optimista. Meg azért is, mert bízom abban, hogy még tudok ugye valamit - hát csak 48 éves vagyok - keresni a magánszektorban. De én úgy akarok keresni, hogy én közben tanítani akarok, mert Magyarországon két alapvető téma hiányzik a közgazdaságtudományból egyelőre: az egyik az adótan, a másik az államháztartás-tan, és én nem akarok elszakadni teljesen az elméleti ügyektől. +++
1989. november 16., csütörtök
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|