|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
Az FKgP újpesti szervezetének felhívása
"Mindazok a kisgazdapárti vagy a
Kisgazdapárttal szimpatizáló újpesti lakosok, akiknek az elmúlt négy
évtized diktatúrájától politikai rendőrségi zaklatásban volt részük,
internálás vagy bírói politikai ítélet következtében kellett
szenvedniük, panaszuk rövid leírását juttassák el a Kisgazdapárt
Újpesti Szervezetének (Budapest, IV., Szent István tér 14. sz.)
klubhelyiségébe."
SZER, A mai nap:
SZDSZ-szimpózium a szegénységről
"Az amúgy is szűkös erőforrásokat Solt Ottilia és az SZDSZ többi
szakértője szerint az elmaradott vidékek, falvak és az oktatás,
különösen a szakoktatás támogatására kell fordítani. Fel kell hagyni
a foglalkoztatottság állami irányításával s ösztöndíj-rendszerrel
kellene biztosítani, hogy a körülbelül egymilliós nagyságrendű,
szakképzetlen, még 8 osztályt sem végzett, munkához csak
alkalmanként jutó embertömegnek legalább a gyerekei bejuthassanak a
munkaerő-piacra."
|
|
|
|
|
|
|
Országgyűlés - harmadik munkanap (4. rész)
|
Az Országgyűlés ezután már a tárgysorozatnak megfelelően az Alkotmánybíróságról szóló törvényjavaslatot tárgyalta Kulcsár Kálmán igazságügyminiszter előterjesztésében. A tárca vezetője bevezetőjében hangoztatta, hogy az Alkotmánybíróság létrehozását a jogállami értékek vállalása, az államhatalmi ágak elválasztására épülő alkotmánymódosítás elvi alapon indokolja. A magyar alkotmányfejlődés történetére utalva rámutatott, hogy abban évszázadok óta él az alkotmány intézményes védelmének gondolata, s ez az igény - legalábbis az alkotmány szövegezésének szintjén - már 1972-ben újra felvetődött. Az alkotmány akkori módosításával az Elnöki Tanács kapott alkotmányos felügyeleti hatáskört. Az 1983-as módosítással pedig létrejött az Alkotmányjogi Tanács, mint az alkotmány védelmének önálló szervezete. A miniszter megállapította, hogy e megoldások elsősorban azért nem vezettek eredményre, mert a politikai hatalmi struktúra - ki nem mondottan - nem kívánatosnak tartotta döntéseinek alkotmányos ellenőrzését, s ez az ideológiai fenntartás a parlamenti szuverenitás védelmének álarcában jelent meg. Az igazságügyminiszter megállapította, hogy Magyarországon ma nincs olyan politikai hatalom és számottevő politikai erő, amely ne alkotmányos keretek között, az alkotmányos ellenőrzés intézményrendszerét elfogadva kívánna tevékenykedni. A törvényjavaslatról szólva hangsúlyozta, hogy az a jogállam kialakulásához vezető közjogi reformfolyamat nélkülözhetetlen része. Mint mondta, a jogállam nemcsak az államhatalom gyakorlásának meghatározó jogi elveken nyugvó alkotmányos rendjét jelenti, hanem azon intézmények létét és működését is, amelyek feladata az elfogadott normák megtartása és megtartatása. Az Alkotmánybíróság hatáskörének kimunkálásakor figyelembe vették a nyugat-európai alkotmányfejlődés tapasztalatait is - mondotta a miniszter. A javaslat úgynevezett előzetes és utólagos normakontrollra, az állampolgári alapjogok védelmére és az alkotmányértelmezésre terjeszti ki az Alkotmánybíróság hatáskörét. Fontos garancia, hogy az állampolgár az alkotmányban biztosított jogainak megsértése, alkotmányellenes jogszabály alkalmazása esetén panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz. (folyt. köv.)
1989. október 19., csütörtök 12:05
|
Vissza »
Folytatásokkal »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|