|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A Független Szociáldemokrata Párt felhívása
"Baloldali pártot akarunk. Sorainkba várjuk a munkásokat,
értelmiségieket, dolgozókat nyugdíjasokat, az elesetteket és
gondoskodásra szorulókat, a kisvállalkozókat és parasztokat, azaz a
társadalmunk többségét."
SZER, Világhíradó:
Az Ellenzéki Kerekasztal ülése
"Az elmúlt hét egyik fontos eseménye, hogy csütörtökön újra
összeült az Ellenzéki Kerekasztal. Októberben sokan temették el az
EKA-t, sokan diagnosztizálták felrobbanását vagy felbomlását, sokan
jelentették ki, hogy nincs is rá szükség. Jónéhányan azonban az
egész hónap során hangoztatták, hogy a békés átmenethez
nélkülözhetetlen az Ellenzéki Kerekasztal - egészen a választásokig.
Szükség van arra, hogy az ellenzéki pártok alapvető
játékszabályokban állapodjanak meg és ezeket be is tartsák. Ma még
világosabb ez."
|
|
|
|
|
|
|
Kényes kérdés című rovat
|
London, 1989. november 5. (BBC, Panoráma Maczkó László) - Magyaroszágon megint elhangzott, hogy ez, vagy az zsidó, vagy zsidó volt. Az 1950-es évek rendszerében szerepet vállaltak irányában történt ilyen utalás. Gyorsan elhangzik az antiszemitizmus vádja is. Egyszer valaki haragjában odadobta nekem, hogy: te zsidó. Megdöbbentem. Pár évvel később megint más valaki fasisztának minősített. Megint megdöbbentem, és ezúttal fel is háborodtam, hiszen egyik sem vagyok. Mindkét alkalommal először azon tűnődtem, hogy milyen barom az illető. Ahogy mondják, "csiszta magyar vagyok", és ezek a dolgok engem már csak annyiban érintettek, amennyit történelem órán hallottam. Amit viszont hallottam, számomra rosszul volt megmagyarázva. Éreztem azt is, hogy ez olyan tabu téma, amelyet jobb elkerülni. Mindig voltak úgynevezett szakértők, akiknek privilégiuma e kérdés nyílt megvitatása. Bibó István Harmadik út című könyvéből idézek: úgy látszik minden és mindenki összeesküdött, hogy ebben az ügyben ne engedjen mást, mint semmitmondó dolgokat mondani. E sebek felszaggatása magában valóban nem használ sokat. De a kérdések elkenése és a valóságos helyzettel való szembe nem nézés a sebek minden felszaggatásánál károsabb. Egy másik helyen Bibó István ugyanakkor rámutat, hogy nem lehet szó egyenragú érvekről és ellenérvekről zsidók és antiszemiták között. A zsidók oldalán olyan tapasztalatok állnak, melyeknek valóságához semmiféle kétség nem fér. Ezzel szemben az antiszemiták úgynevezett tapasztalatai előítélet által mesterségesen létrehozott, vagy legalábbis előítélet által egyoldalúan kiválasztott állítólagos tapasztalatok. (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Kényes kérdés című rovat - 1. folyt.
|
E kétféle tapasztalat párhuzamos tárgyalása félrevezető és veszedelmes is, mert arra alkalmas, hogy a két tapasztalatból származó álláspontok és világnézetek erkölcsi egyanragúságát hozza ki belőle az, aki akarja. Ezt a véleményt szokták úgy is kifejezni, mondja Bibó, hogy nincs zsidókérdés, csak antiszemitizmus. Aki zsidókérdésről beszél, az már ezzel is tudva vagy tudatlanul az antiszemitizmus malmára hajtja a vizet. De azért mégis borzalmasan nehéz tisztázásra váró rendkívül fájdalmas kérdés rejtőzik nem is olyan mélyen a felszín alatt, mely az utóbbi idők magyar sajtómegnyilatkozásaiból és egyes személyes nyilatkozatokból is kiderült. Talán egy éve olvastam egy Budapesten zsidóaktivisták által kiadott szamizdat lapban, hogy míg felüti a fejét az antiszemitizmus, addig a magyarok büszkén, magyar tudósként, magyar művészként kisajátítják Magyarország zsidó származású kiváló embereit. Mindez rendkívül heves érzelmeket kavaró kérdés, melyet hűvös logikájú, társadalomtudományi zsargont dobáló szakértők aligha tudnak megnyugtatóan tisztázni az érintettek előtt. Az újonnan kibontakozó, demokratikus Magyarországon vajon kell-e és különösen időszerű-e józan, demokratikus beszéddel tisztázni zsidó és nem zsidó magyar viszonyát. Érdemes-e világosan beszélni arról, hogy Magyarország politikai, kulturális és gazdasági fejlődésében milyen szerepe volt a magyar zsidóságnak mind a mai napig és érdemes-e tisztázni a tömegek számára is felfogható nyilvános formában, hogy zsidó és nem zsidó viszonya miként és miért alakult úgy, ahogy alakult megint csak napjainkig. Vagy jobb hagyni, hogy a hallgatás felszíne alatt fekélyesedjenek az előítéletek, melyeknek ellentmondásos módon a demokratikus viszonyok is további lendületet adhatnak. Szerintem. (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Kényes kérdés című rovat - 2. folyt.
|
- Feltétlenül érzelmileg is érint a kérdés és kezdjük úgy, hogy zsidó vagyok. Ki zsidó? Azt hiszem a legjobban úgy közelíthetném meg a problémát, ha a Fidesz kogresszuson a nemzetiségi kérdésben elfogadott döntésre hivatkoznék, és ez nagyon helyesen leszögezte, hogy magyar az, aki magyarnak vallja magát. Zsidókkal nem ilyen egyszerű ott, ahol kisebbségben vannak. Mert ahol kisebbségben vannak, zsidó az, akit lezsidóznak, vagy finomabban fogalmazva, akit mások zsidónak tartanak. Ez alól nincs kibúvó. Tehát vannak zsidók, akik el akarják felejteni a zsidóságukat, be akarnak olvadni. Talán félnek. És nem vetem meg őket, mert nem történelmi tapasztalat nélkül félnek. Én mindig megvallottam, hogy mi vagyok, de nem várom el mástól, hogy ugyanezt tegye. Egy kiigazítást szeretnék eszközölni. Az imént azt mondtam, hogy emberek félelemből szeretnének beolvadni. A magyarországi zsidóság, sőt hozátenném: bármilyen kisebbség esetében bórmelyik országban ez nem feltétlenül igaz. Sőt talán többségben vannak az olyan zsidók Magyarországon, akik egyszerűen teljesen magukba szívták a magyar kultúrát, a magyar hagyományokat és azonosulni óhajtanak ezzel minden félelem nélkül. Természetesen, hogy ezt is tiszteletben tartom, és ezt is respektálom, csak azt akartam az előbb hangsúlyozni, hogy a félelmet sem tartom megvetendő ösztönző erőnek a történelmi tapasztalatokra való tekintettel. Tehát azok, akik be akarnak olvadni, és ha valaki rájön, hogy zsidó származású szüleik vannak, akkor zsidónak fogják őket tartani, és rájuk nem vonatkozik sajnos a Fidesznek ez a megállapítása zsidó viszonylatban, hogy zsidó az, aki zsidónak vallja magát, mert vannak olyan zsidó származású emberek, akik nem vallják magukat zsidóknak, de zsidóknak tartják őket, zsidókként tartják számon őket. (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- ényes kérdés című rovat - 3. folyt.
|
- Magyarországon nagyon sokat hangsúlyozzák, hogy az ország Európa része és az európaisághoz szerintem az is hozzátartozik manapság, hogy elismerik és tiszteletben tartják mindenki minden egyén emberi méltóságát, emberi jogait, egyenlőségét. Az a kérdésem, hogy több mint 40 év után most folytatódik a magyar társadalom lényegében, eddig el volt fojtva egy kommunista rendszer által. És 1945 előtt a magyar társadalom igazolta, hogy ilyen értelemben az európaiságra nem érett meg. Most az a kérdés, hogy ez alatt a 4 évtized alatt történhetett egy olyan fejlődés, hogy a most felszabaduló társadalom a demokratikus viszonyokba való átmenetkor képes-e egy ilyen európai szintre emelkedni, vagy pedig, ahhoz hogy odáig elfejlődjön, kell-e egy harmadik magyar út? - Ez egy nagyon nehéz kérdés. De hadd hozzak fel valamit, hogy én inkább történelmi tapasztalatra hivatkoznék. Beszéljünk a háború utáni Magyarországról. Ugye a sztálini időszakban valóban szőnyeg alá került az egész zsidó téma, és mivel szőnyeg alá került, a zsidóság nem élhette ki nyilvánosan a traumáját, és a nem zsidó lakossága Magyarországnak szintén nem birkózhatott meg azzal, hogy itt voltaképp mi is történt, mert az egész történelem egy egyoldalú beállításban lett feltálalva utána, és hallgatni kellett. Tehát a kérdés nem lett nyíltan megvitatva. Volt megtorlás 1945 után, nyilván ártatlanok is szenvedtek, mint minden megtorlás esetén, és a bűnösök is elnyerték a büntetésüket. De a kérdés ezzel soha nem lett lezárva, és megvitatása nem lett a kérdésnek. Hogy Magyarország érett-e, vagy méltó-e arra, hogy demokratikus társadalomnak tekintsék valamikor is, vagy emberi társadalomnak, ezzel kapcsolatban nekem jobb véleményem van talán mint neked. Abból indulok ki, hogy Nyugaton, Franciaországban véresszájú antiszemiták működtek együtt a németekkel, és irtották és deportálták a zsidóságot. (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Kényes kérdés című rovat - 4. folyt.
|
Ugyanakkor, ha abból indulunk ki, hogy 1945 után, ha összeadjuk minden olyan embernek az állítását, aki azt mondja, hogy én vagy az édesapám zsidókat mentett és lám-lám milyen hálátlanok valtak vele. Ha ezeket mind összeadnánk, akkor kürölbelül kétmillió zsidónak kellene élnie Magyarországon. De nézzük meg az érem másik oldalát. Ha abból indulunk ki, hogy hány zsidót rejtettek és hány zsidót mentettek meg, nem zsidó szomszédaik vagy barátaik vagy távoli házastársi ágon való hozzátartozóik, a szám meglehetősen nagy. Nem számszerűen nagy, hanem arra kell gondolni, hogy aki zsidót rejtett azokban az időkben, az az életét kockáztatta, semmi kevesebbet. És hogyha lenne ma Izraelben arabüldözés, vagy keresztényüldözés olyan mértékben, mint ahogyan zsidóüldözés volt Magyarországon 1944-ben, akkor fel kell tennem a kérdést, hogy hány izraeli kockáztatná az életét azért, hogy megmentse a keresztény vagy az arab embertársát. Szerintem nem több és nem kevesebb, mint Magyarországon. A zsidók is emberek, a magyarok is emberek, az emberek nagy része nem lőtte a zsidókat a Dunába. Magyarországon egy részük - jórészük talán - antiszemita volt, de nem gyilkos és mint minden normális ember, az emberek nagy része félt. Mert Magyarországon általában olyan rendszerek voltak, ahol félni kellett. Még a legemberibb megnyilvánulást is félve kellett csak és suttyomban kellett megtenni. Ilyen körülmények között nagyon nehezen mérhető le, hogy a magyar nép mire érdemes. - Tulajdonképpen egy ilyen kérdést nem lehet néhány percben megbeszélni, ez hónapokat venne igénybe, heteket őszinte beszédből. Egyáltalán van-e értelme ilyesmiről beszélni, érdemes-e tisztázni az eszázadi kapcsolatot zsidó és nem zsidó között Magyarországon, ahhoz hogy egy új Magyarországon egészséges kapcsolat alakuljon ki? (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Kényes kérdés című rovat - 5. folyt.
|
- A legnagyobb mértékben érdemes erről beszélni, és a legnagyobb mértékben érdemes tisztázni. Az ideális tényleg az lenne, hogyha Magyarországon ráhagynák az emberekre önmagukra és nem ujjmutogatással rájuk sütve, hogy ki vallja zsidónak magát és ki nem és elfogadni azt is, hogy az ember lehet egyszerre zsidó és magyar. Abból indulok ki, hogy sokan vagyunk itt - még a BBC-ben dolgozók közül is - akik magyarok, akik Magyarországon születtünk, akik itt házasodtunk, angol vagy magyar nőt vettünk el feleségül, gyerekeink itt születtek, és ha jól tudom, neked magyar a feleséged, tehát a gyerekeid ha akarod, fajta szerint színmagyarok. Az ő hovatartozásuk, ugyanolyan - ha akarod = kérdéses lesz, mint a diaszpórában élő zsidóké. Gyerekeid, unokáid, hogyha a gyerekeid is magyar származású illetővel házasodnak, akkor ugyanolyan problémákkal néznek szemben, hogy lesz egy olyan haza vagy őshaza, ahova talán fajilag, kulturálisan nem tudom hogy tartoznak, amihez vannak szálaik, de úgyanakkor itt születtek, angol állampolgárok, és ameddig ezt vállalják, hogy angol állampolgárok, addig derék britteknek kell lenniük és lojálisaknak. És a kettő együtt megfér egymással. De főleg akkor fér meg egymással, hogyha a befogadó közösség hagyja, hogy megférjen egymással. - Lehet-e tiszta lappal indulni annak ellenére, hogy az érvek nagyon nem egyenlőek erkölcsileg, lévén a zsidóság borzasztó történelmi tapasztalata, míg az antiszemitáknak inkább szubjektív úgymond tapasztalatai vannak. Hogy ezen belül lehet-e világosan tisztázni dolgokat és tiszta lappal indulni, hogy a zsidóság ne érezze, hogy a magyarok antiszemiták és csak az alkalomra várnak majdan egyszer a jövőben, míg az antiszemitáknak minősülők ne érezzék azt, hogy az 1950-es években alaptalanul kaptak megtorlást. (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Kényes kérdés című rovat - 6. folyt.
|
- Elsősorban nemcsak hogy érdemes róla beszélni, hanem kell is. Mert hogyha szőnyeg alá akarjuk söpörni ezt a témát, az egy tudatos döntés kell hogy legyen, az vagy államilag megparancsolt tudatos döntés, vagy egy szellemi elit által terjesztett magatartásféle kell hogy legyen, tehát egy kisebbségtől származik. És az emberek a szívük mélyén az ilyesmit úgysem fogják betartani. Tehát ha már van probléma, mint ahogy van probléma, akkor arról beszélni kell. Azt feltételezni, hogy a magyarok mint olyanok egészükben véve antiszemiták, körülbelül ugyanolyan sérő és ugyanolyan igazságtalan, mint azt feltételezni, hogy a zsidók egészükben véve élősdi, seftelő, uzsorás fajta. Tehát nem lehet általánosításokból kiindulni. Ha színvallásra kerül a sor, akkor ne úgy beszéljünk, hogy zsidók és nem zsidók, hanem tegyünk megkülönböztetést. Mindenki, aki felszólal ebben a témában, valljon színt. Ha az illető antiszemita és a faji megkülönböztetést helyénvalónak tartja, ismerje be. Ne takaródzon más jelszavakkal. Szerintem nem kell letartóztatni. Szerintem vitába kell szállni vele. De ehhez a vitához az a fontos, hogy mindenki valljon színt, s mindenki mondja meg pontosan hányadán áll. A zsidóság részéről én itt tiszteletben tartok egy csomó magatartásfélét. Nem akarok most abba belebocsátkozni, hogy a nem zsidóknak hogyan kellene viselkedni, vagy mit tartok tiszteletben, ezt a nem zsidók döntsék el. De mondjuk azt, hogy én tiszteletben tartom azt aki ortodox, aki vallásos, tiszteletben tartom még a cionistákat is azzal a megjegyzéssel, hogy aki erősen cionista, az előbb-utóbb logikusan Izraelbe kell hogy menjen. Tudom, hogy ez egy majdnem antiszemita vádnak hangzik, de azt hiszem, hogy a cionisták nagy része előbb-utóbb Izraelbe megy. (folyt.)
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
- Kényes kérdés című rovat - 7. folyt.
|
Tiszteletben tartom azt is, aki se nem vallásos, se nem cionista, de van zsidó identitása és hovatartozása, és a zsidók nem is annyira a vallás, mint a zsidó kultúra, vagy a zsidó hagyományokat akarják ápolni. Tiszteletben kell hogy tartsam azokat - ide tartozom én most - akik zsidónak vallják magukat mindössze azért, mert üldözésnek voltak kitéve és mint üldözöttek gyávaságnak tartanák letagadni a zsidóságukat. Ha nem lenne zsidókérdés, tehát ha nem kezelnének minket egyesek úgy, hogy ti, akkor én nagyon szívesen elfeledkeznék a zsidóságomról, mert sokkal több magyar kultúrát szívtam már magamba. Én nem tudok héberül, én nem vagyok vallásos, én nem tartozom zsidó egyesületekbe, és a zsidó hagyományból a szívemhez a legközelebb a zsidó humor áll, de sajnos a zsidó humor is egy bizonyos fokig a számkivetettségnek az eredménye az élességével és az önmarcangolásával. Tehát én ide tartozom. És végül tiszteletben tartom azt is, aki egyszerűen fél, le akarja tagadni a zsidóságát, el akar vegyülni a tömegben, mert attól tart, hogy a gyerekével ugyanaz megtörténhet, mint a szüleivel vagy a nagyapjával történt 1944-ben, és ezt nem akarja. Ha hagyják az emberek, hogy ezek mind színt valljanak, ha hagyják az emberek, hogy egy zsidó azt mondhassa, hogy nem akarok zsidó lenni többet és akkor elfogadják, hogy ő nem az. Annak a fia és az unokája nem is lehet zsidó, ha már nem úgy kezelik. Aki pedig meg akar maradni és elfogadják, az jó magyar is lesz egyben. Hogy a nem zsidóknak ebben a kérdésben mit kell tenniök, természetesen színt kell vallaniok, de az sokkal okosabb, hogyha egy nyílt goldolkodású nem zsidó mondja meg nekik. - Pallai Péter kollégámmal beszélgettem egy olyan kényes kérdésről, melynek hallatán is volt aki összerezzent. +++
1989. november 5., vasárnap
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:
"November 5-én zászlódíszben várta Tarpa a Kisgazdapárt vezető politikusait. Tizenkét óra negyvenöt perckor a Tarpa gulácsi faluvégnél díszmagyarba öltözött lovasok fogadták Vörös Vincét, Torgyán Józsefet és engem, akik az utat a művelődési házig tarpai parasztszekereken tették meg. Személyesen engem hívtak meg előadónak, ám én kötelességemnek éreztem, hogy meghívjam a párt elnökét is, Vörös Vincét. Határozottan örült a meghívásnak, de volt egy javaslata. - Ne menjünk azzal a lehasznált Skodával Imre, itt van a Torgyán, akinek van Opelja, szívesen visz le bennünket Tarpára. - mondotta Miért ellenkeztem volna? Elvégre úgy hírlett, hogy Torgyán József jól vezeti a gépkocsiját."
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|