|
|
|
|
- Elhelyezkedési nehézségek hazánkban - 1. folyt.
|
Bajba kerültek a "funkci gyerekek", ám az ostor mégsem rajtuk csattan igazán. A most pályakezdő nemzedék tényleg mostoha helyzetbe került. Lettek légyen azok az általános iskolát végzettek, tecnikumban, gimnáziumban érettségizettek a bizonyítványuk szerint műszaki vagy humán értelmiségiek. Ezt a generációt csalogatták világra a szappanbuboréknyit érő GYES-sel, szociálpolitkai kedvezménnyel, hogyha születnek testvéreitek vagy épp ti lesztek a másodikok, harmadikok ad az állam-papa lakást, ingyen szakszervezeti beutalót nyaralásra. De óvodai, iskolai ferőhelyket nem építettek. Huszonegynéhány nebulóra méretezett teremben szorongtak negyvennél többen. Nem készültek el időre a könyvek, füzetek. Az iskoláknak adott pénzből lesporolták a krétára valót és a zsúfoltságnak az európai viszonylatban szégyenteljesen alacsony oktatási költségvetésnek áldozatai most az élet küszöbén téblábolnak, hiszen a pályakezdés nehézségeire nem készítették fel őket. Azt ne feszegessük, hogy a nyolc osztályt végzettek közül, hogy minden ötödik miért maradt fél-analfabéta. És ne rángassuk annak leplét sem, vajon a lusta, a nehezen kezelhető vagy a testileg satnya diákok száma, miért gyarapodik rohamosan. Idén az Állami Bér- és Munkaügyi Hivatal adtai szerint a csaknem 130 ezer iskolai tanulmányait befelyező fiatalt 110 ezer hely várja, de ezen belül is nagy a szoródás, mert a pályakezdők 30 százaléka szakképzetlen és nekik elhelyezkedni szinte lehetetlenség. A diplomások közül az orvosok, gyógyszerészek, jogászok, mérnökök, pedagógusok, gazdasági szakmeberek több lehetőség közül választhatnak - ám megszünt a korábbi nagy csalogatás. A hatalmat még birtokló MSZMP kereken három millió dollárt kért és kapott a Világbanktól a munkaerőpiac, valamint az átképzési szolgáltatások fejlesztésre, de ebből a hitelből ismét nem az eredeti elképzelés megvalósítását dotálják, s amit igen azt finoman fogalmazva is kelekótyán cselekszik. (folyt.)
1989. július 22., szombat
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|