|
|
|
|
Londoni levél - közlekedési megpróbáltatások (1.rész)
|
London, 1989. július 21. péntek (MTI-Panoráma) - A londoni turista kénytelen-kelletlen hamar megtanulja a titokzatos rövidítéseket: BR, NR, ASLEF, ACAS - a sor hosszan folytatható lenne. Hogyne, hiszen ha nem tart lépést a különféle szakszervezetek végeláthatatlan bércsatározásaival, nem figyeli a hadijelentéseknek is beillő tudósításokat a közlekedési helyzetről, honnan tudná, mikor kell a mellesleg méregdrága bérlettel előre megvásárolt szolgáltatás helyett jól bevált lábait igénybe vennie. Igaz, a sztrájknap heti rendszerességgel visszatér, de hogy ne legyen olyan egyszerű, nem mindig ugyanazon a napon. Kezdetben volt a csütörtök, aztán a szerda, legutóbb a kedd, s most ismét szerdán szünetel Anglia-szerte a vasúti közlekedés, Londonban pedig lakat zárja le a földalattik lejáratait.
Maga a munkabeszüntetés és az ezzel járó közlekedési csőd, ha már egyszer bejelentik a napot is, kivédhetetlen. A tárgyalások persze szakadatlanul folynak, néha késő éjszakába nyúlóan, s nem egyszer igen bíztatóan fest a dolog. Ám ez legfeljebb hosszabb távra nyújt reményeket. A sztrájk-időszámítás többféle. Az első, áprilisi földalatti leállás óta a mostani már a 13. (lesz), de ebből az első néhány még vad-sztrájknak számított. Az általános, tehát a vasút és a földalatti együttes leállásainak sorában pedig most tartanak a hatodiknál. Közben hétről-hétre csigalassúsággal, de mégis csak felfelé kerekítődik a százalék, amit a nem túl rózsás helyzetben levő munkaadók béremelési ajánlatként megadnak. Néhány héttel ezelőtt az állami kézben levő British Rail vezetői még ragaszkodtak a maximum 7 százalékos emeléshez, a legutóbbi - a vasútas szakszervezet (NUR) által mellelesleg visszautasított - ajánlat már 8,8 százalék volt, egy tizeddel több, mint az előző ,,menetben,,. Igaz, a BR azt állítja, minél több bevételtől esik el a hetenként ismétlődő 24 órás sztrájkok miatt, annál rosszabb helyzetben van, s most már tényleg nem tud többet adni, dehát legutóbb is ezt mondták. Ugyanígy, a BR-től független földalatti a kezdeti 7,25 százalék helyett most már jócskán 8 fölött tart. Igaz, tovább tárgyalni a brit vasútak csak akkor hajlandó, ha ha a vasútas szakszervezet (NUR) lefújja a sztrájkot. (folyt.)
1989. július 21., péntek 10:12
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|