|
|
|
|
M0-ás autóút - sajtótájékoztató (1. rész)
|
1990. november 15., csütörtök - Holnap avatják fel és adják
át a forgalomnak az M0-ás autóút most elkészült részét, nevezetesen
a 6-os számú főút és az M5-ös autópálya közötti szakaszt -
jelentette be Kálnoki Kis Sándor helyettes államtitkár csütörtökön a
Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztériumban tartott
sajtótájékoztatón.
Mint mondotta, az ország közúthálózatának történelmileg kialakult sugaras rendszere és Budapest-centrikussága egyre nagyobb terhet ró a fővárosra, jelent a közlekedésben és a környezetvédelemben. A főutak közötti, fővároson kívüli kapcsolat megteremtésének gondolata már a 40-es években felvetődött, de a körgyűrű megépítése mégiscsak 4 évtizeddel később, 1986-ban kezdődhetnek. A főváros körül tervezett 100 kilométer hosszú autópályagyűrű (jelentős beruházási költsége miatt) a külföldi városok példáihoz hasonlóan csak ütemezetten valósulhat meg. A körgyűrű forgalmilag legjelentősebb szektora az M1-M7-M5 autópályákat összekötő szakasz. Pénzhiány miatt azonban ez sem egyszerre, hanem több lépcsőben készül el. A pénteken átadásra kerülő 15 km hosszú útív, amely a 6-os számú főút és az M5-ös autópálya között fut, 50-50 százalékban érinti a főváros, illetve Pest megye területét. A Duna főágát a Háros-sziget déli csúcsánál keresztezi, míg a Csepel-szigeten a főváros határa közelében halad. Dunaharaszti északi részén keresztezi a ráckevei (soroksári)-Dunát, majd a főváros területére fordul, és Pestimre térségében csatlakozik az M5-ös autópálya 17. kilométerszelvényéhez.
Az M0-ás autópálya első szakaszának megépítése - bár ez az egész körgyűrű egytizenhatodát jelenti csak - jelentős esemény a magyar hidak történetében is. Kerek 40 év - az Árpád-híd átadása - után új közúti kapcsolat létesült a Duna két partja között: Budatétény és Dunaharaszti között megépült a Hárosi-dunahíd és a soroksári Dunaág-híd. A déli szektor további része, tehát az M1-es és a 6-os számú főút közötti szakaszt előreláthatóan 1994-ben helyezik forgalomba. A keleti szektor, vagyis az M5-ös és az M3-as autópálya összekapcsolása nyomvonalának tervezése - a régi terveket elvi vonalként kezelve - január-februárra fejeződik be - mondotta az államtitkár-helyettes.
A pénzügyi források szűkössége miatt azonban nem készült el a 6-os számú főút fővárosba vezető szakasza, amely az eredeti elgondolásban szerepelt. Ez a munka 1991-ben folytatódik, és a tervek szerint 1993-ig fejeződik be. (folyt.köv.)
1990. november 15., csütörtök 17:31
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
M0-ás autóút - sajtótájékoztató (2. rész)
|
A most elkészült autóút a hazai gyakorlatban az első autópályát jelenti, amely tervezésénél már figyelembe vették a környezetvédelmi szempontokat, és a lakott területre való tekintettel, zajcsökkentő berendezéseket is létesítettek.
A tárca jövő évi feladataival kapcsolatosan az államtitkár hangsúlyozta, hogy ha az Útalap a jelenlegi szinten marad, akkor a növekvő árak miatt szinte csak a megkezdett beruházások befejezésére (az MO-ás autópálya továbbépítésére a mezőkövesdi elkerülő útszakaszra, a szolnoki Tisza-híd építésének folytatására), lesz elegendő . Márpedig új beruházásokat is el kell kezdeni, másokat befejezni, így például folytatni kell az M1-es győri elkerülő szakaszát, elő kell készíteni az M5-ös, M3-as autópályák továbbépítését, az 51-es taksonyi elkerülő utat, ,,el kell indítani,, a 2-es út váci elkerülő szakaszát, a 84-es út Sopront kerülő ívét, és be kell fejezni a 47-es út négysávosítását, s nem kevésbé fontos a 4-es út átkötése az 5-ös autópálya felé. Ezek a feladatokra legalább 18 milliárd forint kell, amit biztosítani kell a tárca számára, hogy a legégetőbb kérdéseket megoldhassa. (MTI)
1990. november 15., csütörtök 17:36
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|