Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 15.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
BBC, Panoráma:

Kádár temetésének visszhangja

"Kádár, akinek eleinte felrótták, hogy elárulta az 1956-os forradalmat, később megnyerte a közvélemény támogatását, mert vezetésével Magyarország a legliberálisabb kelet-európai állammá vált. Népszerűsége azonban a 80-as évek elején hirtelen csökkent, amikor megtorpant a magyar gazdaság fejlődése, amikor kiderült, hogy az országra milyen nagy súllyal nehezedik a külföldi adósságok és a nagyarányú infláció terhe."

A SZU haditengerészet helyzete

Washington, 1989. június 27. (Amerika Hangja, Esti híradó) - Az
utóbbi időben többször is bajba kerültek a szovjet
atomtengeralattjárók. Munkatársunk írósa ennek kapcsán áttekinti a
szovjet haditengerészet helyzetét:

    - A norvég partok közelében tüzet fogott szovjet
tengeralattjáró, a NATO meghatározása szerint Echo-II tipusú,
rakéta- kilövésre alkalmas atommeghajtású tenger alatti vizi jármű.
Ezekből a szovjet haditengerészet legalább huszonkilenccel
rendelkezik. Az Echo-II-es tengeralattjáróknak két atomerőműve van,
amely gőzturbinával hajtott motorokat üzemeltet.

    1961 és 1967 között építették ezeket a hajókat. Cirkáló-
rakétákat hordoznak, amelyeket nyolc állványról képesek kilőni. Víz
alatti sebességük eléri a 25 tengeri mérföldet óránként. Legénységük
általában 90 fő.

    Nyugati szakértők szerint az Echo-II-es flotta fele az
Atlanti-óceánban tevékenykedik. A szovjet haditengerészetben a
harmincas évek vége óta jelentős szerepet játszottak a
tengeralattjárók. A szovjeteknek mintegy 375 tengeralattjárójuk van,
majdnem háromszor annyi, mint az Egyesült Államoknak. Ezek közül
csaknem kétszáz atommeghajtású.

    Mindent összevetve, ma a Szovjetunió dicsekedhet a világ
legnagyobb hadiflottájával, háború esetén még a kereskedelmi
hajóhadat is alkalmazhatják, amely ugyancsak a legnagyobb a világon.
(folyt.)


1989. június 27., kedd


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A SZU haditengerészet helyzete - 1. folyt.

A szovjet tengeralattjárók számos osztályba tartoznak, de
valamennyi három feladat teljesítését szolgálja. A torpedóhordozók
az ellenséges tengeralattjárók és torpedó-, vagy rakétanaszádok
megsemmisítésére szolgálnak. Cirkáló rakétahordozó tengeralattjárók
- mint az Echo-II - mind torpedókat, mind atomrakétákat kilőhetnek.

    A harmadik osztályba azok tartoznak, amelyek nukleáris
robbanófejekkel felszerelt interkontinentális ballisztikus rakétákat
lőnek ki, szárazföldi célpontokra.

    Az elmúlt tíz évben legalább négy végzetes baleset érte a
szovjet tengeralattjárókat. 1980. augusztusában kilenc matróz halt
meg a Kínai-tengeren, mert hajójukon tűz ütött ki. 1983. júniusában
egy másik atomtengeralattjáró süllyedt el a Csendes-óceán északi
vizein. A legénységnek mind a kilencven tagja odaveszett.

    1986. októberében Bermudától észak-keletre három matrózt
robbanás ölt meg egy szovjet tengeralattjáró fedélzetén. A hajó
ezután elsüllyedt. Ez év áprilisában a norvég partoktól háromszáz
tengeri méröldre tűz keletkezett egy szovjet tengeralattjárón. A
hatvankilenc tagú legénységből negyvenkét matróz meghalt.

    A hadihajók sem voltak baj nélkül. A tavalyi év végén egy
szovjet jégtörő hajón az atomreaktor kezelőjének tévedése
következtében csaknem lelolvadt a reaktor. Ha ez megtörtént volna, a
400 ezer lakosú Murmanszk városa ugyanúgy járt volna, mint
Csernobil.

    Nyugati szakértők szerint a hatalmas szovjet hadiflottát sok
probléma üldözi. A hadihajók és tengeralattjárók útban az Atlanti-,
Csendes- és Indiai-óceán felé először sekély vizeken kénytelenek
áthaladni, és ez nagyon sebezhetővé teszi őket. (folyt.)


1989. június 27., kedd


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- A SZU haditengerészet helyzete - 2. folyt.

Amíg a japán Toshiba Gépgyár 1987-ben illegálisan el nem adta a
szovjeteknek fejlett hajócsavar-technológiáját, a szovjet
tengeralattjárók nagyon zajosak voltak, s emiatt könnyű prédát
képeztek volna háború esetén.

    Szakértők szerint ma a szovjeteknek vannak olyan Alfa nevű
tengeralattjárói, amelyek mélyebbre hatolnak és gyorsabban haladnak,
mint a világ bármelyik hasonló hajója. Ezek azonban nem képesek nagy
mélységben tüzelni. Rendkívül zajosak, és amikor maximális
sebességgel haladnak, képtelenek használni ultrahangos lehallgató-
berendezéseiket.

    A felszíni flotta hajói között kizárólag Kijev-mintájú
repülőgépanyahajók vannak. Ezeknek függőlegesen felszálló
sugárhajtású hadigépei legfeljebb 20 percig képesek a levegőben
maradni.

    Szakértők szerint a szovjetek képességei kétéltű járművek terén
is rendkívül korlátozottak, különösen az amerikai
tengerészgyalogsághoz hasonlítva. +++


1989. június 27., kedd


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"Halló Lehocki Dániel vagyok. Címem: Budapest, Ménesi ut. 40. H/11—18. Szép Zoltán úrnak szeretném üzenni, hogy várom a hívását. Már többször ígérte hogy hív és nem hív. Tel: 658-396. Várom, mindig várom, de sosem hív. Köszönöm."
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD