|
|
|
|
A szovjet tengeralattjáró balesetéről
|
London, 1989. június 26. (BBC, Panoráma) - Egy szovjet atommeghajtású tengeralattjárón tűz ütött ki, amikor Norvégia északi partjai közelében nemzetközi vizeken haladt. Ebben az évben immár másodszor fordul elő szovjet hajóval ilyenfajta incidens, s a körülmények aggasztóan hasonlóak - mint azt a BBC honvédelmi szakértője megállapítja -, s a következő kommentárban a baleset körülményeit, a szovjet tengeralattjáró flotta általános biztonsági felkészültségével veti össze: A szovjet tengeralattjáró balesetének körülményei még mindig homályosak. Annyi bizonyos, hogy a hajó viszonylag régi típus, az 1960-as évek közepén tervezték ezt a modellt. 90 fős legénység utazhat fedélzetén, és hosszú hatótávolságú nukleáris robbanófejjel ellátott cirkálórakéták hordozására alkalmas. Ezek a hajók valószínűleg már elhasználódtak. S olyan jelentések érkeztek, hogy a balesetet a tengeralattjáró atomreaktorának problémái okozták. Az a gondolat merült fel Nyugaton, hogy a szovjet tenergalattjárók biztonsága kétes. Különösen a norvég kormány találhatja az ügyet aggasztónak, hiszen a nukleáris fegyverekkel ellátott szovjet atom-tengeralattjárók norvég vizek közelében járnak. Több olyan jelentés is látott napvilágot, miszerint a szovjet tengeralattjárókat norvég felségvizeken belül látták. Amennyiben egy ilyen baleset jelentősebb radioaktív szivárgáshoz vezet, katasztrofális környezeti következményekkel járhat. Nem is olyan régen - áprilisban - történt, hogy a norvég partok közelében kigyúlladt egy másik szovjet tengeralattjáró. Ez egy jóval korszerűbb típus volt, amely végül elsüllyedt, s a legénység nagy része a tengerben lelte halálát. A tűz okát egy elektromos hibában vélték felfedezni. A katasztrófa azonban komoly kételyeket támasztott a szovjet tengeralattjárók belső tervezésével és a tűzrendészeti gyakorlattal kapcsolatban. (folyt.)
1989. június 26., hétfő
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
- Szovjet teneralattjáró baleset - 1. folyt.
|
Egyes nyugati szakértők szerint annak érdekében, hogy a tengeralattjárók ne legyenek túlsúlyosak, a szovjet tervezők a hajó belső szerkezetét alumínium ötvözetből vagy más kevert, rendkívül gyúlékony anyagból építették. A ma történt szerencsétlenségben azonban a tengeralattjáró atomreaktora játszott szerepet. Az atommeghajtású hajók megjelenésével új korszak nyílt meg a tengeralattjárók háborújában, hiszen a hajóknak nem kell többé a felszínre jutniuk ahhoz, hogy feltöltsék hajtóművüket. A mai atommeghajtású hajók nagy mélységben hosszú ideig tartózkodhatnak, s így nehezebb őket észlelni. A szovjet haditengerészet által használt reaktorok tervezése már régóta okoz aggodalmat Nyugaton. Kevésbé találják őket biztonságosnak, mint a nyugati gyártmányú reaktorokat. Az atom-tengeralattjárók működtetése nyilvánvalóan rendkívüli szakértelmet ígényel. S a szovjet tengerészek felkészültsége felől is adódnak kételyek. Előfordult, hogy szovjet lapok adtak hangot az ilyen aggodalmaknak. A Szmena című szovjet folyóirat egyik utóbbi számában egy tengerésztiszt levelét közölték, aki azt panaszolja, hogy a tengeralattjárókon az atomreaktorokat kezelő legénység nem kapott megfelelő kiképzést. Úgy néz ki tehát, hogy gyenge tervezés és nem kielégítő kiképzés kombinációja okozza a sorozatban történő tengeralattjáró- szerencsétlenségeket. 1980 óta öt súlyos baleset történt, de előfordulhat, hogy más esetek is voltak, amelyeket nem jelentettek. A rossz híreket valószínűleg éppen olyan riasztónak találják a szovjet hatóságok, mint a NATO észak-európai tagországai. +++
1989. június 26., hétfő
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|