|
|
|
|
Sztrájk olasz módra
|
1989. július 14. (MTI-Panoráma) - Olaszországot bizonyára nem a sztrájkok tették a világ ötödik ipari hatalmává, de az ottani sztrájk-kedv továbbra is töretlennek látszik. Az utóbbi néhány hét alatt sztrájkoltak az orvosok, a bírók, a vonatvezetők, a pilóták, a szemetesek, a tanárok, az ujságírók és még a velencei gondolások is. Őket követte a velencei szállítmányozók munkabeszüntetése, amely éppen a gondolások ellen irányult, mert keveselték az idegenforgalmi érdekből korlátozott időt, amennyit napközben hajóikkal a Canale Grandén mozoghatnak. A jelek szerint az egyetlen sztrájkoktól kímélt ágazat Olaszországban a labdarúgás: focistákkal mindig sikerül valahogy megegyezni, hogy legalább a következő mérkőzést lejátsszák.
Sokak szerint a mostani sztrájkhullám azért még elmarad a hatvanas-hetvenes évek fordulója körüli csúcsoktól. Tiz év alatt kétharmaddal csökkent a munkabeszüntetés miatt elveszett munkaórák száma. A hagyományos, nagy szakszervezetek 9 millió dolgozó mozgalmát kormányozzák, ez a munkaerő 40 százaléka. Csakhogy napról napra veszítenek tagságukból és a kilépők többnyire szakadár szervezeteket alakítanak, mertt elégedetlenek a régiek ,,puhaságával,,. A mostani sztrájkok nagyrészét már ezek a kisebb szakszervezetek kezdeményezik. Miközben az elveszett munkaóra kevesebb, a sztrájkoló olasz egyre több - az utóbbi három évben 22 százalékkal nőtt a részvevők száma. A sztrájkok ma gyorsabban lezajlanak mint régen. Az idei nyárom Olaszországba látogató turisták nehéz napokra készülhetnek: ha sikerül vonattal eljutniuk úticéljukhoz, érdemes mindjárt lottószelvényt is venniük, hiszen bizonyosan melléjük szegődött a szerencse. Június végén a vasutasok szakadár szakszervezetei - ezekhez tartozik a vonatvezetők 70 százaléka - négynapos sztrájkot rendeztek és a kormány minden erősfeszítése sem garantálhatta, hogy a szokásos napi 8000 helyett legalább 160-nál több szerelvény közlekedjék. A bénító munkabeszüntetést nem csak a kormány, hanem a nagy szakszervezetek is elítélték, ám ettől még bármikor megismétlődhet. Az olaszok nem kívánják vissza a háború előtti időket, de nosztalgiával emlékeznek, hogy akkoriban a vonat legalább pontosan járt. Máig sokféle összefüggésben használnak vonatos hasonlatokat. Amikor májusban megbukott a kormány, a lapok efféle cimekkel voltak tele: ,,kisiklott a kormány vonata,, , ,,végállomáshoz ért a vonat,,. A sztrájkvonat azonban a jelek szerint egyre sebesebben robog Olaszországban. +++ Mészáros György MTI-Panoráma
1989. július 14., péntek 13:17
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|