Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 13.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Erdélyi menekültek nyílt levele Bush elnökhöz

"Mi, az Erdélyből menekültek, még összeszűkült gyomorral, félelemtől átitatva, hontalanul, napi szellemi és anyagi feladatokkal küszködve nem politizálunk, de számítunk a reformok, a nemzetközi összefogás családegyesítő hatására, melyben az Ön közreműködését is kérjük."
BBC, Panoráma:

Mindszenty ellen koholt vádakat is hoztak

"Perének felülvizsgálatakor a hatóságoknak óvatosan kell lépniük, mivel miközben elítélik a nyilvánvaló igazságtalanságot, úgy tűnhet, jóváhagyják Mindszenty eszméit. Magyarországon sokan mártírnak tekintik, a hatóságok pedig nyilvánvalóan nem szeretnék, ha a jelenlegi bizonytalan politikai helyzetbe még vallásos szenvedélyek is vegyülnének."

Az elsikkasztott tervezet

München, 1989. július 12. (SZER, Mérlegen) - Az elsikkasztott
reform. Kádár János a múlt héten távozott az élők sorából.
Állítólagos történelmi érdemei között emlegették már életében is azt
a körülményt, hogy Magyarország 1968-ban a gazdasági reformok útjára
lépett, egyedül a szovjet blokk országai között, ami a magyar
társadalom számára kedvezőbb kibontakozási lehetőségeket
biztosított. Ez a két évtizede számtalanszor elhangzott állítás
közhellyé vált, ami nem jelenti feltétlenül, hogy igaz. Vadász János
veszi kritikusan szemügyre:

    Amíg Kádár nemcsak élt, de hatalmon is volt, kincstári
történetírói 30 éves töretlen reformkorszakra hivatkoztak a
szocializmus építésében. 1956. november 4-ikét olyan vízválasztó
dátumként jelölték meg, amelytől kezdve a pártvezetés, illetve Kádár
János csalhatatlan bölcsessége, politikájának abszolút helyes volta
minden téren érvényesült.

    A végzetes dátumhoz kötődő döntést, a forradalom vérbe fojtását
kívánták minden áron igazolni, arra hivatkozva, hogy a
reformpolitika kibontakoztatása tulajdonképpen már 1956 végén
megindult valamiféle bölcs ütemterv szerint, tehát nem lehetett
helytelen az a döntés sem - 1956. november 4-ike -, amely ezt a
pártvezetőséget nyeregbe ültette és ezt a politikát lehetővé tette.

    Ez a beállítás természetesen nem felel meg a valóságnak. Tény,
hogy a forradalom leverése utáni helyzetben egy csődöt mondott
politika gazdasági romjai és a szovjet beavatkozás fizikai romjai
közepette az új gazdasági út keresése szinte elkerülhetetlennek
látszott. Létre is jött az úgynevezett közgazdasági bizottság a
gazdasági és tudományos élet szakembereinek közreműködésével, és ez
a bizottság 1957 őszén nyilvánosságra hozta a gazdaságirányítás
reformját célzó - mai szemmel - rendkívül következetlen és szerény
javaslatait. (folyt.)


1989. július 12., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Az elsikkasztott reform - 1. folyt.

És mi törént? A szaksajtóban rövid, összehangolt kampány
bélyegezte meg a javaslatokat, mint a gazdasági reviznionizmus
veszélyes megnyilvánulásait. A pártvezetőség egyáltalán nem foglalt
nyilvánosan állást, és a szerény tervezet eltűnt a süllyesztőben.

    A rákövetkező évtized során a hatalom nemcsak fenntartotta,
hanem teljessé is tette a parancsuralmi gazdálkodás rendszerét.
Végrehajtotta, ami Rákosiéknak nem sikerült, az egész mezőgazdaság
erőszakos kollektivizálását. Úgyszólván teljesen felszámolta a
kisipari magánszektor maradványait.

    Erre az időszakra esik az ipari szervezetek példátlan méretű
centralizációja, a kis- és középüzemek beolvasztása, külgazdasági
téren a KGST-re való egyoldalú támaszkodás kiépítése. A hatvanas
évek közepén a Szovjetunió jóval nagyobb súlyt képviselt a magyar
külkereskedelemben, mint 10 évvel korábban.

    Ilyen előzmények után került sor 1968-ban az új gazdasági
mechanizmus bevezetésére. A hatalom a politikai és nemzeti öntudat
kialvását kívánta elősegíteni, és a maga politikai egyeduralmát a
társadalommal elfogadtatni, cserébe kínálván a magánélet szabadabb
kibontakozását és megcsillantván a kedvezőbb anyagi boldogulás
lehetőségeit. Tehát politikai követelménnyé vált a közügyektől
elfordítandó társadalom életszínvonalának érezhető fokozatos
javítása.

    Így az új mechanizmusnak kettős rendeltetése volt: biztosítani a
gazdaság gyorsabb ütemű növekedését és a központi irányítás
hatékonyabb működését, és létrehozni olyan gazdasági közeget,
amelyben az életszínvonal fokozatos javulása könnyebben
megvalósulhat.

    A változás azonban a lényeget nem érintette. Nem volt reform,
hanem pontosan az, aminek a hatalom is nevezte és tekintette: új
gazdasági mechanizmus. (folyt.)


1989. július 12., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Az elsikkasztott reform - 2. folyt.

A gazdaságban mit sem változott a központi hatalom és a
gazdálkodó egységek viszonya. A központi apparátus továbbra is a
gazdasági racionalitás hordozójának tekintette magát, és esze ágában
sem volt, hogy akarata feltétlen érvényesítéséről lemondjon. Csupán
az érvényesítési módszer változott annyiban, hogy a központ
közvetlen utasítások helyett közvetve, úgynevezett szabályozók
segítségével kívánta ugyanazt a célt elérni. A szabályozókat a
tervutasítások pótlékainak tekintette. Fennmaradt a torz árrendszer,
valamint a vállalati elvonások és szubvenciók szövevénye, éppen
azért, mert ezek is a hatalmi akarat érvényesítésének eszközei
voltak.

    Amikor az új mechanizmust bevezették, ezt akkor nem lehetett a
szovjet blokkon belüli rendhagyó, a sorból kilógó lépésnek
tekinteni. A Szovjetunióban 1965 őszén hirdették meg a
gazdaságirányítás reformját. Novotny Csehszlovákiájában egy évvel az
új mechanizmus fellépte előtt került sor az új gazdasági modell
bevezetésére.

    A Kádár-rezsim nem fordulatra, csupán hatékonyabb irányítási
módszer alkalmazására hivatkozott. Jellemző, hogy a lépésre egy
ötéves tervidőszak kellős közepén került sor, anélkül, hogy a tervet
emiatt módosították volna. És jellemző, hogy éppen ebben az
időszakban születtek a központi hatalom távlati gazdaságpolitikai
döntései, például a rossz emlékű energetikai határozat, amelyek a
magyar gazdaság lefelé ívelő pályáját máig meghatározzák, és a
kedvezőtlen magyar termékszerkezetet kialakították. A hatalom az új
mechanizmust eszköznek tekintette ezen döntések hatékony
végrehajtására.

    Tény, hogy a társadalom életszínvonala 1968 és 1978 között
viszonylag gyors ütemben emelkedett, és a gazdaság növekedése is
felgyorsult. Akik ma Kádár állítólagos reformérdemeire hivatkoznak,
elsősorban erre a körülményre mutatnak rá, de érvelésük nem
meggyőző. (folyt.)


1989. július 12., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Az elsikkasztott reformok - 3. folyt.

1968 és 1972 között kivételesen kedvezőek voltak a nemzetközi
gazdasági feltételek és körülmények. Ez magyarázza, hogy ebben a
négyéves időszakban a gyorsabb fejlődés és életszínvonal-növekedés
egész Kelet-Európában bekövetkezett, ott is, ahol semmiféle új
mechanizmushoz hasonló kísérlet nem került bevezetésre.

    1972 után, amikor a Kádár-rezsim a felemás reformkísérletet is
befagyasztotta, a további életszínvonal- emelkedést és gazdasági
növekedést már elsősorban a nyugati kölcsönök tömeges igénybevétele
fedezte. Éppen akkor, amikor a világpiaci feltételek - immár
tartósan - drámaian megnehezültek.

    Tehát valami elképesztően bűnös és felelőtlen dolog történt. A
magyar gazdaságban fennmaradt a parancsuralmi rendszer, továbbra is
érvényesült a gazdaságot történelmi lemaradásra ítélő fejlesztési
politika, sőt még az életszínvonal is tovább nőtt, mintegy igazolván
e politika helyes voltát, amíg a kölcsönök felvétele ezt
finanszírozta, amíg tömeges visszafizetésük nem vált esedékessé. És
amikor a hetvenes évek végére esedékessé vált, a válságnak be
kellett következnie.

    A hatalom kivette a jégszekrényből az új mechanizmust,
meghirdette, hogy a gazdasági reform ismét és immár végleg
napirenden van, és e hamis cégér mögött krízis-gazdálkodást
érvényesített. Csökkentette a hazai fogyasztást, azaz az
életszínvonalat, korlátozta a nyugati behozatalt és a beruházásokat.
Ez a tüneti kezelés a nyolcvanas évek elején hozott átmeneti
eredményeket, de meg kellett bosszulnia magát, hiszen a vezetés
sorra azokat az emeltyűket fékezte le, amelyek a tartós
kibontakozást elősegíthetik.

    Az életszínvonal legfontosabb mutatója, a reálbér néhány éven
belül visszasüllyedt az 1972-es év szintjére, megsemmisítvén azt a
látszateredményt, amely kezdettől fogva megalapozatlan volt. A
vállalatokba pumpált évi szubvenciótömeg pedig tavaly 21-szeresen
múlta felül azt az összeget, amelyet a költségvetés 1968-ban, az új
mechanizmus első évében erre a célra fordított. (folyt.)


1989. július 12., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


- Az elsikkasztott reform - 4. folyt.

De ha más nem, az új, minden eddiginél súlyosabb válság
kibontakozása bizonyította, hogy a piaci reform megvalósulása, amely
a válságot megelőzhette volna, nem következett be. Kádár János
hatalma utolsó pillanatáig azon volt, hogy ne következzék be, ez
sajnos sikerült neki. Kádár János történelmi bűnlajstromára ez a
siker tette fel a pontot. +++


1989. július 12., szerda


Vissza » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"- Jó napot kívánok! Kérem önöket, hogy a szombati, illetve a pénteki adásukban legyenek szívesek bemondani itt Csehszlovákiában azoknak az ellenzékieknek a címét, akik részére el lehet juttatni a "Néhány mondat" nevű petícióval való egyetértést. Köszönöm szépen. - (NŐI HANG) Ekecs úr régi kollegája vagyok. 1965-ben Münchenben sokat voltunk együtt. Mai nap, kéri, hívja fel, vagy ha meg tudja mondani, Szép úr, hol lehet Ekecs urat megtalálni Budapesten? Halló?... (MEGSZAKAD)"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD