Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 13.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Erdélyi menekültek nyílt levele Bush elnökhöz

"Mi, az Erdélyből menekültek, még összeszűkült gyomorral, félelemtől átitatva, hontalanul, napi szellemi és anyagi feladatokkal küszködve nem politizálunk, de számítunk a reformok, a nemzetközi összefogás családegyesítő hatására, melyben az Ön közreműködését is kérjük."
BBC, Panoráma:

Mindszenty ellen koholt vádakat is hoztak

"Perének felülvizsgálatakor a hatóságoknak óvatosan kell lépniük, mivel miközben elítélik a nyilvánvaló igazságtalanságot, úgy tűnhet, jóváhagyják Mindszenty eszméit. Magyarországon sokan mártírnak tekintik, a hatóságok pedig nyilvánvalóan nem szeretnék, ha a jelenlegi bizonytalan politikai helyzetbe még vallásos szenvedélyek is vegyülnének."

felc. Vitairat a jövőről főc. Szociálpolitikai reformterv

Hajléktalanság és munkanélküliség, a társadalmi beilleszkedés
súlyos zavarai, a lakosság egyre romló egészségi állapota, soha nem
tapasztalt népesedési gondok jelzik, hogy Magyarországon megrendült
a létbiztonság s ezen belül a szociális biztonság. Ezt újrateremteni
a szociálpolitika legfőbb feladata. De hogyan?

    A Szociálpolitika Távlati Fejlesztési Bizottsága az elmúlt
hónapban vitairatot tett közzé "Útkeresés és szociális biztonság"
címmel. A szakértői csoport két lehetséges fejlesztési módozatot
dolgozott ki. Az egyik a jelenlegi prioritásokból és
preferenciarendszerből indul ki, feltételezve, hogy a
szociálpolitika alapvető feladatait továbbra is nagy ellátási
rendszerek keretei között kell megoldani. Ezeken belül különös
jelentőségű a nyugdíj és a gyermekes családok támogatása, az
infláció miatt lehetséges - és nem általános körű - kompenzálás, a
gyermeknevelési költségek nagyobb részének átvállalása, illetve
annak ismételt kijelentése, hogy a szociálpolitikai tennivalók
ellátása továbbra is alapvetően az állami egészségügyi hálózat és a
tanácsi szociális gondozás feladata.

    Tehát nem változik semmi? Változhat
Még a jelenlegi rendszeren
belül is. A társadalombiztosítás gyakorlatilag már levált az állami
költségvetésről. Továbbá: a gadaságpolitia - annyi hezitálás után -
végre elfogadta a munkanélküliség tényét, ami a létező munkanélküli
segély alapfeltétele. Remélhetően a családi pótlék rendszere is
tovább változik, s az is tudnivaló, hogy a szakemberek a családi
jövedelemadó-rendszer bevezetésének lehetőségét latolgatják. További
lépés lehet bizonyos fogyasztói ártámogatások közvetlen pénzbeni
juttatásokká való átalakítása.

    (Megjegyzendő: ez ügyben is sokáig ódzkodott a gazdasági
vezetés, mondván, mi a garancia arra, hogy e sajátságos kompenzációt
a rászorultak valóban rendeltetésszerűen használják majd fel?)

    Nagyjából ennyi a - főleg pénzügyi módszereket érintő - első
alternatíva. (folyt.)


1989. április 6., csütörtök 11:16


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Vitairat a jövőről 2.

Akárhogy nézzük, ez az alternatíva csakis zsákutcába vezet; a
sokasodó és egyre nyomasztóbb szociális feszültségeket aligha
enyhítheti.

    Akkor nézzük a második lehetőséget, ami ugyan kockázatosabb, de
talán eredményesebb megoldásnak látszik. Kockázatosabb, mert
rendszerszemlélete - az eddig megszokotthoz képest - egészen más, s
talán eredményesebb, mert alkalmazásával a kritikus helyzetek
remélhetően kezelhetőbbek. Az elképzelés a hagyományosnál lényegesen
szűkebb preferencákat és prioritásokat jelöl meg. Kevésbé koncentrál
a nyugdíjakra és a gyereknevelésre, és sokkal inkább a pályakezdő, a
családalapító fiatalok életkezdésének és a gyermeknevelés
feltételeinek javítására; a foglalkoztatási struktúraváltásra és a
munkanélküliség szociális kezelésére; mindazok támogatására, akik
önmagukról már képtelenek gondoskodni; és végül arra helyezi a
hangsúlyt, hogy a sokszorosan is hátrányos helyzetűek
életkörülményei tovább már ne rosszabbodjanak, illetve e
megdöbbentően népes társadalmi csoport hátránya a lehetőség szerint
mérséklődjék.

    alc. Nyugdíj, lakás, munkahely

    Látható, hogy egyfajta szociális védelemről lenne szó. Ennek
érdekében e második koncepció - az elsőhöz képest - a kövekező
lényeges változtatásokkal számol.

    Először: mihamarabb végrehajtandó a nyugdíjrendszer átfogó
reformja. Esetleg úgy, hogy a jelenlegihez képest valamivel
alacsonyabb lenne az induló nyugdíj, s a rendszer általános
jellemzőjeként bevezetnék a rugalmas nyugdíjkorhatárt. A lényeg,
hogy a nyugdíjreform a jelenlegi kusza rendszerhez képest öt év
alatt 2-5 százalékos forrásfelszabaduláshoz vezessen.

    Másodszor: a lakásépítési hitelek kamatainak és a lakbéreknek
olyan jellegű és mértékű változtatása, amely önmagában is fedezetet
nyújtana az első lakáshoz való hozzájutás jelentős állami
támogatásához.

    Harmadszor: munkahelyteremtő program indítandó és nem csak a
munkanélküli segély lehetséges - egyébként a következő öt évben
szerény becslések szerint is 10 milliárd forintnyi - megtakarítása
miatt, de a munkanélküliség pszichikai következményeinek megelőzése
miatt is.

    Negyedszer: az egészségügyi és a szociális gondozás állami
feladatainak egy része átcsoportosítandó a Vöröskereszthez, az
egyházakhoz, a különböző egyesületekhez, alapítványokhoz. (folyt.)


1989. április 6., csütörtök 11:23


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Vitairat a jövőről 3.

(Ha a jelenlegi ilyen jellegű állami feladatoknak csak egy
tizedét adnák át, s a tennivalókat vállaló csoportosulásokat az
állam - a mai teljes fenntartással szemben - mondjuk költségeik 50
százalékával támogatná, akkor ez a megoldás a következő öt évben 4-5
milliárdos megtakarításhoz vezetne
)

    Ezek az intézkedések öt év múltán a két alternatíva
költségigénye között, reálértékben körülbelül öt százaléknyi
különbséget eredményeznek, és ez nagyon nagy pénz. Az összeg felét
elvinné az ifjúság lakáshoz juttatásának finanszírozása. A
munkanélküli segélyből magspórolt pénzből a foglalkoztatási
programokat lehetne finanszírozni. A nyugdíjrendszerben felszabaduló
összeg bizonyos hányada - ésszerűbben felhasználva - visszakerülne a
rendszerbe, részben pedig a családi-pótlék rendszer fejlesztését
szolgálná. A nem túl nagy összegű maradékkal pedig máris jelentősen
támogathatók a humán szolgáltatásokra szakosodó gondozói hálózatok,
a hátrányos helyzetben élők körülményeit könnyítő speciális
programok, amelyek megteremtése és finanszírozása egyébként is a
második alternatíva jellegzetes törekvése.

    alc. Politikai bátorság és szaktudás

    Ez a koncepció azért is kockázatos, mert feltételezi a gazdasági
folyamatok - s e folyamatokat vezérlő szabályozás - gyökeres
megváltoztatását. Máskülönben miért is építene az egyébként logikus
alapelvre, hogy tudniillik a gazdaság és a szociálpolitika között
nincs merev választóvonal. Vagyis a szociálpolitika eredményessége -
és egyáltalán működőképessége - nem önmagában, hanem szélesebb
értelemben vett társadalmi-gazdasági feltételrendszerben bontakozhat
ki. És kockázatos e koncepció azért is, mert - az iménti feltétel
hiányában - semmi eredményt nem garantálhat, viszont
megvalósításának legelső aprócska lépései is esetleg társadalmi
méretű áldozatokkal járhatnak. Megfontolandó, hogy míg az első
variáció - a maga szüntelen és kényszerű kompenzációs jellegével -
egyértelműen inflációgerjesztő hatású, addig a második koncepció
inflációs hatása lényegesen kisebb és a társadalom nagy többsége
számára már csak azért is elfogadhatóbbnak látszik.

    Látszana... Ha a gazdaságpolitika és a mindenkori
gazdaságirányítás, a szociálpolitika és az ehhez kapcsolódó
gyakorlat végre képes lenne a nagy rendszerekben való gondolkodásra,
az ehhez igazodó rendszerszemléletű szervezőmunkára és a mindebből
szükségképpen következő praktikus cselekvésre. (folyt.)


1989. április 6., csütörtök 11:24


Vissza » A hírhez kapcsolódik »


Vitairat a jövőről 4.

Mindez nemcsak politikai bátorság és elhatározás kérdése, hanem
- és talán mindenekelőtt - a profi szaktudás függvénye is. De hol
vannak nálunk a profi szociálpolitikusok?... És még inkább: hol
vannak nálunk azok a gyakorlati szakemberek, akik képesek lennének -
bármiféle elvi koncepció ismeretében is - megoldani a
szociálpolitika gyakorlati megújítását, megannyi végzetes
tévedésének és hibájának gyökeres korrekcióját?

    Ez a roppant munka ugyanis aligha bízható azokra az
adminisztratív segédmunkásokra, akik manapság a tanácsoknál, a
vállalatoknál, s a különböző hivatalokban, intézményekben, minden
szakképzettség és a legcsekélyebb empátia-készség nélkül, általában
rutinszerűen intézik, vagy nem intézik a hozzájuk fordulók -
társadalmi méretekben már elviselhetetlenül - súlyos gondokat okozó
szociális problémáit. (MTI-Press)


1989. április 6., csütörtök 11:25


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
SZER hallgatói telefonok:

"- Jó napot kívánok! Kérem önöket, hogy a szombati, illetve a pénteki adásukban legyenek szívesek bemondani itt Csehszlovákiában azoknak az ellenzékieknek a címét, akik részére el lehet juttatni a "Néhány mondat" nevű petícióval való egyetértést. Köszönöm szépen. - (NŐI HANG) Ekecs úr régi kollegája vagyok. 1965-ben Münchenben sokat voltunk együtt. Mai nap, kéri, hívja fel, vagy ha meg tudja mondani, Szép úr, hol lehet Ekecs urat megtalálni Budapesten? Halló?... (MEGSZAKAD)"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD