|
|
|
|
Miskolcon létesül az első regionális átképző központ - Többféle szakmára oktatnak majd (2. rész)
|
A munkaügyi szakemberek úgy vélekednek, hogy az átképzések egy része megvalósítható az eddigi formák szerint, de szükség van olyan képzési lehetőségekre is, amelyekkel jobban segíthethető a munkanélküliek újbóli elhelyezkedése. Így például tekintettel kell lenni arra, hogy a munkanélküliek jelentős része olyan, kevésbé iskolázott emberek közül kerül ki, akiket először még tanulni is meg kell tanítani, s csak utána lehet bevonni valamilyen szakmai képzésbe. Ugyanakkor megoldásra váró probléma az is, hogy ma Magyarországon egyénileg nem igen lehet bekapcsolódni az átképzésbe, s még nehezebb olyan intézményt találni, ahol az elméleti és a szakmai képzést együtt, egy helyen oldják meg. Az első regionális átképző központ helyének kiválasztásakor alapvető szempont volt, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár megyében a legrosszabb a foglalkoztatási helyzet. Itt a munkanélküliek amúgy is jelentős táborában sok a szakképzetlen, ugyanakkor a szerkezetváltás már a szakképzettek foglalkoztatásában is erőteljesen érezteti hatását. Az elképzelések szerint az átképző központban egyidejűleg csaknem 400 ember elméleti és gyakorlati oktatására nyílna lehetőség, több szakmában. A gyakorlati képzés során a résztvevők ugyanúgy megismerkednek a legmodernebb technikával, mint a hagyományos szakmai fogásokkal. Az elméleti oktatás is a szakismeretekre koncentrálódna, így a képzés ideje általában nem haladná meg az egy évet. Szó van arról, hogy az összetett munkakörökben - mint például a festő-mázoló-tapétázó - lehetőség lenne csupán az egyik szakma elsajátítására is, s ki-ki saját képességei szerint gyarapíthatná a továbbiakban a szakismereteit. Az elképzelések között szerepel kisvállalkozói tanácsadó szolgálat indítása is. Az átképző központ tevékenységének kialakításához külföldi szakértők segítségét is igénybe veszik, hiszen a munkanélküliekkel való foglalkozás az iparilag fejlett országokban külön szakma, s a hagyományos oktatási rendszertől elkülönítve történik. A konkrét oktatási programok kidolgozásába pedig bevonják a különféle egyetemek, főiskolák, középfokú oktatási intézmények munkatársait is. Mivel az ország északi térségében az infrastruktúra fejlesztése sokáig nem halogatható, a hagyományos ipari szakmák mellett felvetődött a hírközléssel, a pénzügyi kérdésekkel, valamint általában véve az elektronikus adatfeldolgozással, illetve a vendéglátással, az idegenforgalommal kapcsolatos szakismeretek oktatásának lehetősége a térségben. (MTI)
1989. július 11., kedd 23:55
|
Vissza »
Folytatásokkal »
|
|
|
|
|
|