|
|
|
|
|
|
|
|
OS:
A dunaújvárosi Ellenzéki Kerekasztal szervezeteinek nyilatkozata
"Gertner Sándor a Dunai
Vasmű polgári fegyveres őre, apja ,,önvédelmi,, pisztolyával, ittas
állapotban, egy lépcsőházablakon kilőtt az ott játszadozó gyermekek
közvetlen közelébe. A pisztolygolyó a szemközti falon gellert
kapott, és csak hajszálon múlott, hogy nem történt végzetes
tragédia. "
BBC, Panoráma:
A román-magyar viszony
"Mindent összevéve a magyar-román konfliktus meglehetősen súlyos.
Romániában a mintegy kétmillió főnyi elégedetlen magyar kisebbség
egyre növekvő magyarellenes hangulattal találja magát szemben.
Magyarországon pedig a Romániából érkezett több tízezer menekült
jelenléte a széleskörű románellenes hangulat tüzét szítja."
|
|
|
|
|
|
|
Autózás Magyaroszágon - A KSH felmérése (1. rész)
|
1989. február 12., vasárnap - A gépkocsipark jelenleg meghaladja az 1,7 milliót, s míg negyedszázada a személyszállítás háromnegyedrésze a tömegközlekedésre hárult, napjainkra a személygépkocsik már lényegesen nagyobb szerepet kapnak; a közlekedők több mint fele saját gépkocsiján utazik. A dinamikus fejlődés ellenére nemzetközi összehasonlításban Magyarország személygépkocsi-állománya igen szerény, Európában az ezer lakosra jutó gépkocsik számát tekintve a 27. helyen állunk. Ez derül ki abból az összeállításból, amelyet a személygépkocsi-közlekedés helyzete, ipari-kereskedelmi háttere címmel a Központi Statisztikai Hivatal készített a hazai autózással kapcsolatos szerteágazó információkat csokorba gyűjtve. A kötet ismerteti a gépkocsiellátottság, a javítás, az alkatrészellátás és az úthálózat jellemzőit. Részletesen elemzi a hazai gépkocsik futásteljesítményét, üzemeltetési körülményeit és azt is, hogy mindez mibe kerül a lakosságnak. Az összeállítás bemutatja, hogyan alakítja át a gépkocsi időbeosztásunkat, utazási szokásainkat, s számot ad a balesetek alakulásáról is.
A gépkocsik száma nagyobb annál, mint amit a kapcsolódó, elmaradott infrastruktúra kielégíteni képes. Úthálózatunk hossza 30 ezer kilométer, szerkezete, teherbíróképessége nem elégíti ki a megfelelő sebességgel és biztonsággal szervezhető áru- és személyszállítás követelményeit. Kevés az autópálya - hossza alig haladja meg a 200 kilométert - és a korszerű burkolatú, megfelelő szélességű országos közút. A személygépkocsi-állomány és az infrastruktúra közötti feszültséget tovább növeli, hogy a személygépkocsik átlagos életkora az elmúlt hét év alatt 2,5 százalékkal nőtt, s jelenleg már 9 év. A tíz évnél idősebb gépkocsik képviselik az állomány csaknem felét. Ez jelentősen megnöveli a gépkocsik javítás- és alkatrészigényét. Az alkatrészellátásra a mennyiségi és választékbeli hiányok a jellemzőek, abroncsköpenyekből és tömlőkből - amelyekből hazai termelés nincs - az elmúlt hat év alatt mintegy 9 százalékkal csökkent a forgalom, elsősorban a kínálat hiánya miatt. A javítókapacitás nem kielégítő, annak ellenére, hogy a telephelyek, illetve a magánvállalkozók száma az utóbbi években jelentős mértékben gyarapodott. (folyt.köv.)
1989. február 11., szombat 20:55
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Autózás Magyaroszágon - A KSH felmérése (2. rész)
|
Jelenleg több mint 1200 állami és szövetkezeti javítóhelyen, valamint hatezer kisiparosnál vállalják a gépkocsik javítását, karbantartását. A kereslet azonban még mindig túlsúlyban van. 1981 és 87 között 70 százalékkal emelkedtek a javítószolgáltatások árai, s azóta, mint ismeretes, az ÁFA tovább növelte az árakat. A személygépkocsi-állomány gyártmányok szerinti összetétele 1980 óta lényegében nem változott. A gépkocsipark mintegy 94 százalékát a szocialista imporból származó tipusok teszik ki, a korszerű, környezetkímélő, gazdaságosan üzemelő gyártmányok részaránya elenyésző. A kínálat a korlátozott import miatt, valamint a hazai gépkocsigyártás és -összeszerelés híján lényegesen elmarad a kereslettől. Így évente 150 ezer gépkocsit adnak el az országban, s hogy mindez kevés, azt az is tükrözi, hogy a gépkocsira várakozók száma növekvő, ma már meghaladja a 300 ezret. Az idős és korszerűtlen gépkocsipark, valamint a költséges üzemeltetés - az üzemanyagárak hat év alatt kétszeresére nőttek, a 100 kilométerre jutó fenntartási költségek másfélszeresére növekedtek - azt eredményezte, hogy az éves átlagos futásteljesítmény 12 százalékkal visszaesett. Míg tíz évvel ezelőtt egy magyar autós átlagosan évi több mint 13 ezer kilométert közlekedett autójával, ma már csak 10 ezret. A közúti balesetek között szerencsére több az, amely csak könnyűsérüléssel jár; a halálos áldozatok száma az utóbbi években csökkent. A balesetek adatai idényszerű hullámzást mutatnak: júliusban-augusztusban, illetve a hétvégi és a késő délutáni csúcsokban több a baleset. Még mindig nagy számú, de csökken azoknak a baleseteknek az aránya, amelyeket a gépkocsivezetők ittas állapotban követnek el. A KSH összesítése tavalyi, sok helyütt tavalyelőtti, vagy még régebbi adatokat tartalmaz. A gépkocsiellátás, a szervízszolgáltatás és az alkatrészkínálat azonban az elmúlt időszakban nem sokat változott. Az idén némi bizakodásra adhat okot, hogy a szocialista partnerekkel aláírt áruforgalmi jegyzőkönyvek valamivel több személygépkocsi behozatalát irányozzák elő. A megállapodásokban a partnerek az eddiginél több alkatrész szállítására is vállalkoztak. A hazai forgalmazók is arra törekednek, hogy segítsenek az autósok gondjain, elsősorban azzal, hogy az alkatérszek javításához szükséges kellékeket nagyobb számban kínálják, ezeknek jórészét itthon állítják elő. (MTI)
1989. február 11., szombat 20:56
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SZER-hallgató telefonja:
"Botond Károlyné, Editke útján, illetékeseknek! A meggyilkolt kapitány sírjánál, Szentesen, felejthetetlenül emlékeztek a tisztelők és máskéntgondolkodók. A szentesi harangok zúgása mellett, a trópusi hőségben is nagy számú tisztelők és máskéntgondolkodók gyűltek egybe július 8-án, a szentesi temetőben, a mártírhalált halt egykori rendőrkapitány sírjánál, annak koszorúzási ünnepségén. Emlékeztek és koszorúztak, a hatalommal szemben bátran kiálló, és ezért életével fizető Lakkos József sírjánál. Emlékeztek a meghurcolt édesapára, az öreg tanítóra, demokratára, tragikus sorsú, üldö¬ött családjára. Emlékeztek a gyilkosság eltussolására, a család likvidálását kimondó Révaira és Péter Gáborra. A nagynevű elődökről való gondolatok után a szónok a magyarok szicíliai szigetének nevezte Szentest. A 43 évvel ezelőtti szertartást végző Nyíri Sándor lelkész megismételte korabeli búcsúztatását: "Véred az ég felé kiált!" Emlékezett a lakosság, koszorúztak a máskéntgondolkodók. Szívbemarkoló!"
|
|
|
|
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA
Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
|
|
|
|