|
|
|
|
Az Érdekegyeztető Tanács ülése (1. rész)
|
1990. augusztus 1., szerda - Több hónapos előkészítő munkát
követően szerdán ülést tartott a Parlamentben az Országos
Érdekegyeztető Tanács. Győriványi Sándor munkaügyi miniszter
megnyitójóban történelmi eseménynek nevezte, hogy új formában ült
össze a munkáltatók és a munkavállalók országos érdekegyeztető
fóruma, ahol a kormány - leszámítva munkaadói jogosítványát - inkább
csak egyeztető szerepkört kíván betölteni. Antall József levélben
köszöntötte a fórumot, kiemelve, hogy a gazdasági törvényjavaslatok
kidolgozásánál számítanak a munkaadók és a munkavállalók
szervezeteinek véleményére. A kormány elismeri a munkáltatók és a
munkavállalók egyesülési jogát, s igényli, hogy a konfliktusokat
tárgyalásokkal, a törvényes keretek között rendezzék.
A tripartit (háromoldalú) elven működő és Érdekegyeztető Tanács névvel újjáalakított fórum lényegi feladatainak meghatározásával kezdte meg munkáját. A vitában Forgács Pál (FSZDL) felvetette, hogy az ismételt drasztikus áremelések előtt a kormány nem konzultált a munkavállalói érdekvédelmi szervezetekkel, és csak a sajtóból értesülhettek a vállalati tanácsok kötelező újraválasztásáról, illetve az igazgatók megerősítéséről, pedig ilyen kérdéseknél nem lehet kikerülni az országos érdekegyeztetést. A Szakszervezeti Kerekasztal véleményét tolmácsolva szükségesnek tartotta: ne csak a bér- és munkaügyi kérdésekkel foglalkozzon az érdekegyeztető tanács, hanem a kormány általános gazdaság- és szociálpolitikájával is, hiszen a béreket csak az árakkal, adókkal összefüggésben lehet értelmezni. A munkavállalók javasolják, hogy a fórum sürgősen vitassa meg a kormány foglalkoztatáspolitikai, privatizációs, a munkavállalói részvényprogramra vonatkozó, valamint a vállalati tanácsok újraválasztásával és az igazgatók megerősítésével kapcsolatos témaköröket. Szükségesnek tartják, hogy mielőbb érdekvédelmi törvény készüljön a jogok és kötezettségek rögzítésére.
Nagy Sándor (MSZOSZ) kifejtette: ennek a törvénynek a kidolgozása hosszú munka, de elkészültéig is a három oldal által elfogadott érdekegyeztetési kódex szabályozza a teendőket. Felhívta a figyelmet arra is, hogy hazánknak több genfi konvenciót - így például a tripartit rendszerre, a bérmegállapodásokra, a kollektív tárgyalásokra vonatkozókat - kellene ratifikálnia. Hangoztatta, hogy az országos érdekegyeztetés a megfelelő középszintű (ágazati, területi), valamint vállalati tárgyalások, konszenzusok nélkül nem sokat ér, tehát igen fontos e három tárgyalási szint megteremtése. (folyt. köv.)
1990. augusztus 1., szerda 16:47
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Az Érdekegyeztető Tanács ülése (2. rész)
|
Ezután igen hosszas vita kezdődött a minimálbérek emeléséről. A munkavállalók képviselői a jelenlegi 4800 forintos minimálbér 5700 forintra emelését kérték. A munkáltatók először elismerték ennek jogosságát, aztán néhány szervezet képviselője visszakozott a kormány által javasolt 5100 forintra, később az 5400, majd az 5600 forintos összegre tettek javaslatot. Amikor - már este - a munkavállalók képviselői is elfogadták az 5600 forintot, s többek között garanciát kértek arra, hogy a költségvetési szférában is biztosítsa a kormány ezt a minimálbért, a kormány képviselői 48 órás haladékot kértek a megállapodás végleges jóváhagyására. A munkavállalók ezért kilátásba helyezték, hogy a munkáltatókkal együtt nyilvánosságra hozzák egyezségüket, kifejezve értetlenségüket a kormány magatartásával szemben. A munkavállalói kör bizonyította, hogy a 30 százalékos inflációval számolva 6150 forint a társadalmi minimum. (Jelenleg egyébként több mint 1 millió 200 ezer ember kap napi nyolc órai munkáért havi 5700 forint alatti összeget.) A munkavállalók képviselői szükségesnek tartották, hogy jövőre a társadalmi minimum szintjére emeljék a minimálbérek nettó összegét, majd ezen a szinten indexálják, azaz automatikusan az áremelésekhez igazítsák.
A vita során Rabár Ferenc pénzügyminiszter kifejtette: a költségvetésnek jelenleg nincs több lehetősége mint a minimálbérek 5100 forintra emelése, azaz a minimális szociális kompenzáció elérése, illetve bizonyos bérnövekményi körben az adókedvezmények megadása. Az ezen felüli béremelésekhez a költségvetésnek máshonnan kell elvonni az eszközöket. Egyelőre csak ezt tudja garantálni, jövő év január 1-jétől viszont széles körű változásokat ígért: reális ár-, bér-, adó, illetve piaci viszonyok kialakítását.
A kiosztott előterjesztés szerint a minimálbér 5600 forintra emelésének idei négy havi költsége a vállalatok, a mezőgazdaság, illetve a költségvetés számára 1,6 milliárd, 1 milliárd, illetve 0,5 milliárd forint. Az MSZOSZ szakértője szerint, amennyiben a költségvetés bizonyos körben adókedvezményeket is vállalna, ez további néhány száz millió forintos terhet jelentene az államkasszának. A tanácskozáson a Pénzügyminisztérium egyik munkatársa rámutatott: a minimálbér-emelés miatti létszámleépítések további több száz millió forinttal terhelnék az amúgyis forráshiánnyal küszködő Foglalkoztatási Alapot.
Végül a munkavállók, a munkáltatók és a kormány képviselői megállapodtak: a kormánynak tisztáznia kell, hogyan teremtheti meg a költségvetési szférában is az 5600 forintos minimálbér elérésének anyagi fedezetét. (MTI)
1990. augusztus 1., szerda 19:49
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|