Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › július 07.
1989  1990
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
1989. június
HKSzeCsPSzoV
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789
1989. július
HKSzeCsPSzoV
262728293012
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
Az ÉFISZ felhívása (Kádár János)

"Az Élelmiszergazdasági és Falusi Ifjúság Szövetsége (ÉFISZ) elnöksége megrendüléssel vette tudomásul Kádár János elhunytát. Személyében olyan embert veszítettünk, aki tevékenységével hozzájárult országunk boldogulásához, reálpolitikusként a szocialista blokkon belül biztosította annak lehetőségét, hogy népünk - összehasonlítva - szabadabban élhetett, mint a keleti tömb más népei."
OS:

Állásfoglalás a megyei napilapok tulajdonjogáról

"A mi megyénk lakossága kb: 320 ezer fő, ebből kommunista: (illetve tagdíjfizető) 21 ezer fő. Ha esélyegyenlőségről beszélünk, úgy nem érthető meg, miért rendelkezik külön sajtóval egy maroknyi kisebbség? Erre még az sem jogosíthatja fel őket, hogy ők a lapalapítók."

A Közalkalmazottak Szakszervezete tanácsi tisztségviselői országos aktívaértekezletének nyilatkozata (1. rész) (OS)

1989. július 7., péntek - A társadalom igen nagy részére kiható
életszínvonalcsökkenés, a gazdasági válság súlyos hatása, a
politikai intézményrendszer egészével szembeni bizalmatlanság, s
mindezekből következő társadalmi kritika és elégedetlenség a tanácsi
intézményrendszert éles támadások kereszttüzébe állítja. Az első
vonalban dolgozó tanácsi vezetők és ügyintézők élik meg leginkább
közvetlenül azokat a konfliktushelyzeteket, amelyek a jogos
lakossági igények, szükségletek és ezek kielégíthetőségének anyagi
alapjai hiányában mindinkább kiéleződnek.

    Mindez önmagában is elégséges lenne az apparátus
szárnyaszegettségéhez. Társul azonban ehhez a tanácsok, s az
apparátus jövőjével összefüggő bizonytalanságérzet is. Világos, hogy
a gyökeres társadalmi változások a helyi közigazgatással szemben is
alapvetően új, az eddigiekhez képest lényegesen más követelményeket
támasztanak. Ennek koncepcionális és gyakorlati körvonalai azonban
még nem, vagy csak nagyon halványan látszanak. A munkájukat
meghatározó közgazdasági és jogi környezet csak lassan változik,
terhelik őket korábbi és közelmúltbeli hibás központi döntések, még
ma is hatnak rájuk a paternalizmus évtizedes beidegződései, reflexei
- amelyektől nem könnyű szabadulni. Ezért általánosított bűnbakká
tételük, alkalmatlanná nyilvánításuk, lejáratásuk nem csak
megalapozatlan, hanem igazságtalan is.

    Súlyos gond a tanácsapparátus társadalmi, anyagi elismertségének
elégtelensége, rossz bér- és kereseti viszonyaik. Másfél évtized
alatt ez az apparátus nem részesült központi bérfejlesztésben. Ezért
ma is tart a tanácsigazgatás presztízsvesztése, az apparátusok
kontraszelekciója, s színvonalvesztése. Nem mehetünk el szó nélkül a
korrupciós jelenségek, az etikailag kifogásolható magatartásmódok, a
közszolgálattal összeegyeztethetetlen stílus- és felfogásbeli
megnyilvánulások mellett. Ezektől hangsúlyozottan elhatároljuk
magunkat, függetlenül attól, hogy ezek gyökere is sok tekintetben
abba a helyzetállapotba nyúlik vissza, amelyek közepette a
tanácsigazgatás dolgozott.

    Elégedetlenségünk ellenére sem feledkezzünk meg arról, hogy a
liberalizált bérgazdálkodás lehetőségei módot adtak esetenként
helyileg jelentősen szóródó léptékű bérfejlesztésre. Lényegében
teljessé vált a 40 órás munkahét, bár sajnos sokaknál ez inkább csak
jogi lehetőség, sem mint valóságos gyakorlat lehet. Ismét megilleti
az 50 százalékos vasúti utazási kedvezmény a közalkalmazottakat. Az
ismertetettek együtt képezhetik az alapját irányvonalunk, konkrét
teendőink és követeléseink megfogalmazásának a következők szerint:
(folyt.köv.)


1989. július 7., péntek 16:12


Vissza »


A Közalkalmazottak Szakszervezete tanácsi tisztségviselői országos aktívaértekezletének nyilatkozata (2. rész) (OS)

Kinyilvánítjuk, hogy a tanácsapparátus szakszervezeti tagsága
érdekelt az országban, s különösen a településeken végbemenő
társadalmi, gazdasági reformfolyamatok sikerében, az ezt szolgáló
erőfeszítések, feladatok tettekkel történő támogatásában. A
szakszervezet ösztönzi tagjainak ilyen irányú aktivitását, támogatja
kezdeményezéseiket. Kifejezzük azt a meggyőződésünket, hogy
társadalmi törekvéseink sikeréhez, a jogállamisághoz szorosan
hozzátartozik egy színvonalas, hatékony, a törvényességet, a
szakszerűséget, a humánumot tiszteletben tartó központi és helyi
közigazgatás. Ennek érdekében:

    - Sürgetjük a közigazgatás átfogó reformját, az önkormányzatra
vvonatkozó koncepció mielőbbi megalkotását, a központi és helyi
igazgatás funkcióinak, feladatainak újrafogalmazását,
feltételrendszerének az előbbiekkel összhangban álló biztosítását.

    - Igényeljük a közigazgatási reformmunkálatok nagyobb
nyilvánosságát, az érintett szakapparátusok részvételének
biztosítását. Ösztönözzük és szervezzük a tanácsi apparátus
progresszív köreinek fokozott aktivitását.

    - Követeljük a közigazgatás sajátosságait kifejező előmeneteli
és bérrendszer, a szakszervezet gondozásában elkészült
koncepciójának haladéktalan kormányzati napirendre tűzését.

    - Elengedhetetlennek tekintjük a közigazgatási munka
körültekintő gépesítését. Az illetékes szervek vessenek véget a
meggondolatlan, szakszerűtlen technikai fejlesztésnek, a
pénzpazarlásnak. Koncentrálják a szűkös anyagi forrásokat egy
racionálisan működtethető, egymással kommunikálni képes technikai
bázis fokozatos kiépítésére.

    Társadalmi gondjaink, feszültségeink leküzdésében
halaszthatatlannak tartjuk a morális válság leküzdését, a közéleti
tisztaság garanciáinak felállítását, a nyilvánosságot. A
szakszervezeti mozgalom eszközeivel is határozottan fellépünk ezek
érdekében. Nem vállalunk közösséget a közszolgálati etikát tudatosan
megsértőkkel, kiállunk viszont azért, hogy ártatlanul és
igazságtalanul senkit ne pellengérezhessenek ki, hogy egyes
esetekből - még ha ezek helyenként több személyt jelentenek is - ne
általánosítsanak a lejáratás szándékával.

    Elodázhatatlannak tartjuk a tanácsapparátus bér- és kereseti
színvonalának javaítását. Ennek forrásaként nem mondunk le a tanácsi
szevezet korzserűsítésével még felszabadítható források feltárásáról
és mobilizálásáról, azt azonban határozottan kijelentjük, hgy csupán
ezekre alapozva nem lehet a szükséges bérfejlesztés fedezetét
megteremteni. (folyt.köv.)


1989. július 7., péntek 16:15


Vissza »


A Közalkalmazottak Szakszervezete tanácsi tisztségviselői országos aktívaértekezletének nyilatkozata (3. rész) (OS)

Ezért határozottan igényeljük az év második felében, különösen a
helyi, települési tanácsoknál a minimálisan 20 százalékos, s az ezt
követő egy év múltán további ezzel azonos nagyságrendű soron kívüli
bérfejlesztést. Ennek érdekében kezdeményezzük a tárgyalósok
azonnali megkezdését.

    Megerősítjük azt a már előterjesztett szakszervezeti követelést,
hogy a költségvetésből finanszírozott intézmények dolgozói számára
tegye a kormány automatikusan garantálttá első lépcsőben a
népgazdaság kereseti átlagához, a későbbiekben az árindexhez igazodó
bérkövetést.

    A közigazgatásban, a tanácsszervezetben is mind gyakrabban kell
szembenézni a munkanélküliség konkrét jelenségével. A szervezetek
modernizálását, minőségi követelményeinek érvényesítését nem
kívánjuk akadályozni. Azt azonban elvárjuk és megköveteljük minden
felelős munkáltatótól, hogy a szükséges létszámleépítéshez kötődő
intézkedések előkészítésébe a szakszervezeti szerveket ideje korán
vonja be és a felszabaduló emberekről tisztességes, humánus
gondoskodás történjék.

    Hosszabb ideje jogos igény a közigazgatási vezetők
érdekvédelmének biztosítása. Kinyilvánítjuk egyetértésünket azzal,
hogy szakszervezeti keretekben mielőbb jöjjön létre a közigazgatási
vezetők hatásos érdekképviseleti fóruma.

    Hangsúlyozottan szükségesnek tartjuk a szakszervezeti törvényt,
a szakszervezeti tisztségviselők jogi védelmének azonnali
rendezését. Sürgetjük az államigazgatási dolgozók
sztrájkszabályzatának elfogadását. Hangsúlyozzuk azonban, hogy nem
vagyunk sztrájkpártiak, a munkabeszüntetést nem tartjuk a
közigazgatáshoz méltónak. A jogról azonban a jelenlegi viszonyok
között mégsem mondhatunk le, mert úgy véljük, éppen ez a jogunk
szolgálhat hatásos prevencióként arra, hogy ne kelljen
alkalmazkodnunk.

    Kifejezzük reményünket, hogy a közigazgatás reformja, s az ehhez
kapcsolódó igényeink megértésre és támogatásra találnak nem csupán
az e területhez közvetlenük kötődő progresszív erők, hanem a
politikai, a társadalmi közélet, s az állampolgárok részéről is, s
ez valódi alapot teremt a közigazgatás presztízsének.

(OS)


1989. július 7., péntek 16:17


Vissza »

Partnereink
Dokumentumok
Dr Boross Imre (FKgP) visszaemlékezéseiből:

1989. július 7. A BM III/III. osztálya budapesti postaforgalomból kiemelte egy hozzám intézett, feladó nélküli levélküldeményt, mely a válságból kivezető biztos útra tesz javaslatot az Ellenzéki Kerekasztalnak. (D/21)
D21, III/III jelentés dr Boros levélmegfigyelés egy oldal


SZER-hallgató telefonja:

"Miskolcról beszélek, Nyugatnémetországban gépkocsivezetői állás volna-e? Tel: 52239"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD