|
|
|
|
A Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége Közgyűlésének 1989. július 5-i állásfoglalása (1. rész) (OS)
|
1989. július 6., csütörtök - A Szövetség az önkormányzatiságnak abból a felfogásából indul ki, hogy az önkormányzati jogok a települések lakosságát illetik meg. A lakosság bizonyos kérdésekben közvetlenül, más kérdésekben az általa választott képviselő testület útján nyilvánít véleményt, dönt a helyi jelentőségű ügyekben. A Szövetséget a képviselő testületek - e felfogásnak megfelelően - hozták létre a lakossági érdekeket átfogó, önkormányzati érdekek érvényesítésére. Íly módon az eddigi csatlakozások nyomán 6 millió, a belépési szándékukat jelzett önkormányzatokkal 7,5 millió állampolgár - mint települési lakos - érdekeit kívánjuk megjeleníteni. 1. A Szövetség az alapszabályban meghatározott céljait a demokratikus szocialista társadalom keretében látja megvalósíthatónak, ezért igényli a gazdasági és a politikai rendszer radikális átalakítását. Szükségesnek tartja, hogy a reform során ne rendszerváltás, hanem modellváltás menjen vége, az államszocializmus a közösségi tulajdon meghatározó szerepén alapuló demokratikus társadalommá alakuljon át. Kinyilvánítja azt a meggyőződését, hogy a tartós leszakadás elkerülésének, az ország kedvező megítélésének elemi feltétele a sokféleség egymás mellett élésével kialakuló belpolitikai stabilitás, a politikai és gazdasági kibontakozás egységben való kezelése, az eltérő nézeteket vallók megegyezésre törekvése, a demokratikus közélet. A Szövetség által képviselt önkormányzatok tudatában vannak, hogy a többpártrendszer léte az érdekek ütköztetését és egyeztetését, a tanácsi munka teljes nyitottságát feltételezi. 2. A Szövetség olyan új alkotmány kidolgozását tartja szükségesnek, amely biztosítja a szocialista jogállamiság követelményeinek érvényesülését. Az önkormányzatok szempontjából döntő fontosságú alkotmányozási kérdésnek tartja olyan települési tulajdon létrehozását, amelynek alanya a települések lakossága. A Szövetség által is igényelt új alkotmány keretében a helyi önkormányzatok az államhatalom egyik elkülönült ágaként működnek. Továbbra is az államszervezet részeként fejtik ki tevékenységüket, de olyan sajátos jogosítványokkal rendelkeznek, amelyeket tőlük egyetlen más szervezet sem vonhat el. Az önkormányzatiság alkotmányos jogi védelemben részesül, amely az állami intézkedések törvényességének felügyeletét éppúgy magában foglalja, mint a pénzügyi korlátozó intézkedések jogszerűségének ellenőrzését. (folyt.köv.)
1989. július 6., csütörtök 11:41
|
Vissza »
|
|
A Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége Közgyűlésének 1989. július 5-i állásfoglalása (2. rész) (OS)
|
3. A helyi önkormányzatiság fejlődése erőteljesen függ attól, hogyan alakul a települési közösség és az őt képviselő testület kapcsolata. A Szövetség álláspontja szerint a társadalmi fejlődésünk új szakaszában gondoskodnunk kell arról, hogy a helyi közösség és képviselői között a személyes érintkezés, a rendszeres mindennapi együttműködés fennmaradjon. Ennek érdekében az önkormányzati választási törvénynek továbbra is az egyéni választókerületi rendszeren kell alapulnia. 4. A Szövetség az önkormányzatok érdekeit érintő egész jogalkotási folyamatban részt kíván venni. A Minisztertanács tegye lehetővé, hogy a Szövetség ezt a célkitűzését valóra válthassa. Ennek keretében a napirenden lévő törvényalkotással kapcsolatban megfogalmazott elveknek megfelelően igényli: a/ Az alkotmány határozza meg a települési önkormánzatok jogállását, alapvető funkcióit, az önkormányzati jogok védelmének eszközrendszerét, mondja ki, hogy az önkormányzatok ellátási felelősségének körébe tartozó feladatok pénzügyi feltételeit törvényileg kell garantálni. b/ Az alkotmány ismerje el: - a települési földtulajdont, amely a társadalmi szervezetek, egyházak, szövetkezetek és a magánszemélyek tulajdona kivételével a település egész területére kiterjed; - a települési önkormányzatok jogát arra, hogy érdekeik védelmére szövetségbe tömörüljenek. c/ Az érvényben lévő Tanácstörvény helyett önkormányzati törvény alkotását. d/ A költségvetési reform során az olyan pénzügyi szabályozást, ami biztosítja a helyi önkormányzatok felelősségi körébe tartozó feladatok normatív finanszírozását, de a hátrányos helyzetű települések és térségek fokozatos felzárkóztatását is. e/ Az évközi költségvetési restrikciós intézkedések teljes megszüntetését, az oktatás, a kultúra, az egészségügy és a szociálpolitika mentesülését a deficitcsökkentő politika érvényesítésekor. 5. A Szövetség kezdeményezi az infrastruktúra fejlesztésére, működtetésére irányuló kormányzati koncepció kidolgozását és annak megvalósulását biztosító egységes jogi normarendszer mielőbbi megalkotását. A Szövetség közreműködésével kialakításra kerülő koncepció és szabályrendszer legyen tekintettel a lakosság teherbíró képességére is. (folyt.köv.)
1989. július 6., csütörtök 11:43
|
Vissza »
|
|
A Tanácsi Önkormányzatok Országos Szövetsége Közgyűlésének 1989. július 5-i állásfoglalása (3. rész) (OS)
|
6. A Közgyűlés szükségesnek tartja, hogy a Minisztertanács a lehetséges legkorábbi időpontban tűzze napirendre a közszolgálati dolgozók képesítési, bér- és jövedelemrendszerének átfogó reformját. A Szövetség támogatja és együttműködési készségéről biztosítja a Közalkalmazottak Szakszervezetének erre irányuló törekvéseit. 7. A Szövetség a mellérendeltségen alapuló kapcsolatok kialakítására törekszik. Támogatást és együttműködést vár mindazoktól, akik a tanácsi önkormányzatok eredményes működésében érdekeltek. A Szövetség támogatja az érdekérvényesítés állami-politikai mechanizmusának megújítására irányuló törekvéseket. Felajánlja részvételét az Országos Érdekegyeztetési Tanács munkájában. A Szövetség, mint érdekképviseleti szerv - elfogadja az eddig ott született megállapodásokat - kinyilvánítja csatlakozási szándékát a Nemzeti Kerekasztal megbeszélés harmadik oldalához. (OS)
1989. július 6., csütörtök 11:45
|
Vissza »
|
|
|
|
|
|