|
|
|
|
Oktatáspolitikai vitasorozatot tervez a KISZ (1. rész)
|
1989. február 16., csütörtök - A KISZ vezetése olyan oktatáspolitikai vitasorozatot tervez, amelynek eredményeként akár a lakáskoncepciójához hasonló javaslatsorral segítheti a művelődési kormányzat munkáját. A vitasorozat nyitánya a KISZ Központi Bizottságának következő, február 25-i ülése lesz, amelyen a testület állásfoglalást hoz az ifjúsági szövetség oktatáspolitikai elképzeléseiről - tájékoztatta az MTI munkatársát Csermely Péter, a KISZ KB Középiskolai és Szakmunkástanuló Tanácsának elnöke, a KISZ KB Intéző Bizottságának csütörtöki ülését követően.
Elmondotta: a KISZ már csaknem egy évtizede kiemelten foglalkozik a felsőoktatás korszerűsítésével, ugynakkor a közoktatást - s nem csak a KISZ - eddig mostohagyerekként kezelte. Pedig napjainkban felértékelődnek azok a programok, amelyek az elkövetkező évtizeden is túlmutatnak, s ezek egyike az oktatásé. Főként azért, mert követelménnyé válik az oktatás egészével szemben, hogy tükrözze a napjainkban végbemenő értékrendváltozást is. Mégpedig úgy, hogy az eddigiektől eltérően ne egy központilag meghatározott kizárólagos igazságot jelenítsen meg, hanem azt az értékrendbeli, gondolkodásbeli sokszínűséget, ami a mai magyar társadalomban egyre inkább jellemző. Ez a változás persze azzal a következménnyel is jár, hogy az oktatásban kialakult monopolhelyzet megszűnik. A KISZ vezetése egységes abban, hogy nagyobb hangsúlyt és teret kell kapniuk az egyházi iskoláknak, viszont megoszlik a magániskolák működésének kérdésében. A KISZ vezetése a közoktatás irányításának alapvető átalakítását is szükségesnek tartja - hangsúlyozta Csermely Péter. Jelenleg ugyanis a szakmai és a pénzügyi irányítás elkülönültsége olyan ütközéseket okoz, amelyek irányíthatatlanná teszik az egész rendszert. A KISZ vezetése egységes abban, hogy a közoktatás irányításának egyfajta önigazgatássá kell átalakulnia helyi szintű - például iskolatanácsi - megegyezéssel. Az iskolatanácsok elsősorban a pedagógusok alulról építkező, szervezett szakmai, érdekképviseleti fórumai lehetnének. Ugyanis a tanítók-tanárok-nevelők nem rendelkeznek ilyen, a helyi érdekegyeztetést szolgáló fórummal, különösen nem városi vagy megyei szinten. Ezt nem pótolják sem a szakszervezetek, sem a nevelőtestületek, a pedagógiai intézetek pedig csak segíthetik, kiegészíthetik ezt. (folyt.köv.)
1989. február 16., csütörtök 16:57
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
Oktatáspolitikai vitasorozatot tervez a KISZ (2. rész)
|
Az intéző bizottság véleménye megegyezett abban is, hogy egységes, országosan elfogadott a tanulók teljesítményét néző új követelményrendszerre van szükség. Megoszlanak viszont a KISZ vezetésén belül is a vélemények arról, hogy szükséges-e konkrétan meghatározni: a mindenkori nemzeti jövedelem hány százalékát fordítsák közoktatásra; adminisztratív eszközökkel avagy ésszerűsítéssel csökkenthetők-e a közoktatásban a tanulók és tanárok terhei; milyen szerepet játsszanak a tanácsok az oktatás finanszírozásában, s hogy az általános iskola továbbra is felvállalja-e a család funkcióit, avagy ezt határozottan elutasítva csak a képességeket fejlessze és a műveltséget alapozza meg. (MTI)
1989. február 16., csütörtök 17:01
|
Vissza »
A hírhez kapcsolódik »
|
|
|
|
|
|