Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 30.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

Állásfoglalás az MSZMP birtokában levő ingatlanok elidegenítéséről

"Meg kell tehát akadályozni, hogy a csődöt mondott pártállam idején így megszerzett anyagi vagyont az új történelmi szakaszban az MSZMP mobil tőkévé átalakítva, azt saját céljaira használja fel. A fentiek vonatkoznak az elmúlt időszak más hatalmi szerveinek (HNF, Munkásőrség, KISZ, illetve jogutódja a DEMISZ) vagyonára is. Követeljük: 1. a vagyonok azonnali elidegenítési tilalmát..."
Deutschlandfunk:

Párthatározat Nagy Imréről

"A magyar kommunista párt vezetősége ma törvénytelennek nevezte Nagy Imre kivégzését. Major, a párt szóvivője a Központi Bizottság ülése után közölte: már most megállapítható, hogy Nagy Imrét hamis vádak alapján ítélték halálra. Ezért kivégzése törvénytelen volt. Nagy Imre és négy társa földi maradványait június 16-ikán - kivégzésének évfordulóján - teljes tiszteletadással temetik el újra. Eddig az időpontig Nyers Rezső politikai bizottsági tag vezetésével egy bizottság nyilatkozatot dolgoz ki a Nagy Imre-ügyről."

Az MSZMP a politikai egyeztető tárgyalásokról - Sajtótájékoztató (4. rész)

Utalt a tárgyalófeleknek arra az érvelésére, hogy a köztársasági
elnöki intézmény bevezetése, az alkotmánybiróság létrehozása nem
egyéb, mint az MSZMP kisérlete saját hatalmának átmentésére. Ezzel
kapcsolatban leszögezte: a törvénytervezet értelmében az elnököt nem
a parlament, hanem közvetlenül a választópolgárok választanák meg.
Ez a demokratizmus legmagasabb foka lenne, s az igy megválasztott
elnök legitimitációja nem kérdőjelezhető meg. Az alkotmánybiróságról
szólva hangsulyozta, hogy a törvényjavaslat eleve kompromisszumos
megoldást tartalmaz. Az MSZMP-nek az a véleménye, hogy a jelenlegi
belpolitikai helyzetben egy tekintélyes köztársasági elnök
stabilizáló tényező lehet, s az anarchia elkerülését is szolgálná a
funkció létrehozása, annak mielőbbi betöltése. A párt hasonló
álláspontot alakított ki az alkotmánybíróság tekintetében is. A
kormány eltökélt szándéka, hogy ha nem jön létre a megállapodás,
konszenzus nélkül viszi mindkét tervezetet a Parlament elé. Ugyanis
még mindig kisebb ennek a veszélye, mint a taktikai okokból
folytatott állóháború.

    Az újságírók kérdéseire adott válaszok tovább elemezték a
bevezetőkben elmondottakat. Így elhangzott az is, hogy nem lehet
szabad és demokratikus választásokra számítani, ha a két törvény nem
születik meg. A párttörvény léte szükséges ahhoz, hogy törvényes
keretek között bejegyzett, legitim pártok indulhassanak a
választásokon. A többpárti választás megtartásához pedig megfelelő
választójogi törvényt kell megalkotni. Fejti György sajnálatosnak
ítélte, hogy - már nem először - olyan témákat is kiszivárogtatnak a
tárgyalófelek, amelyekről szó sem esik. Egy, a személyével
kapcsolatos utalásra úgy reagált: nem Pozsgay Imre távolléte az oka
annak, hogy bizonyos taktikai változások tapasztalhatók a
tárgyalásokon. Megfogalmazása szerint ennek hangoztatása része annak
a nem egy kérdésben tapasztalt, szándékolt megosztási törekvésnek,
amely nem létező véleménykülönbségeket próbál helyzetekbe
belemagyarázni. Az MSZMP tárgyalódelegációja a tanácskozások előtt
egyeztet, s a kompromisszumok határát nem a delegáció, hanem a
megfelelő párttestület szabja meg.

    A további válaszokból kitűnt az is: az MSZMP nem tartja járható
útnak, hogy az Országgyűlés elnöke lássa el a következő hónapokban a
köztársasági elnöki funkciót. Álláspontja szerint nem ceremoniális
elnökre van szükség, hanem a közepesnél valamivel erősebb,
hatékonyabb jogosítványokkal rendelkezőre. Egy ilyen szerepkör
összeegyeztethetetlen a Parlament elnökének tevékenységével. (MTI)


1989. augusztus 2., szerda 20:56


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
III/III melléklet FKgP Pártalkotmányról 1. oldal


III/III. melléklet FKgP Pártalkotmányról 2. oldal


III/III. melléklet FKgP Pártalkotmányról 3. oldal


III/III jelentés FKgP jelölésekről 1. oldal


III/III jelentés FKgP jelölésekről 2. oldal


SZER hallgatói telefonok:

"Kérem szeretném ha küldenének címemre a Mentsétek meg a kék Dunát című programból egy példányt, vagy ha lehet hangszalagot a következő címre: Petes András, Budapest I. Halász u. l. loll. Köszönöm szépen. - Itt Kotál Magdolna Csehszlovákiából. Ha lehet hívjanak fel holnap este, azaz június elsején csehszlovák irányítószámra továbbá o8194145. Köszönöm, Kotál Magdolna 4208104145 kérem, ha lehet hívják ezt a számot május 31-én este 19 órakor, köszönöm"
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB10BUD