Rendszerváltás és az MTI
mti.hu1989 › május 29.
1989  1990
1989. március
HKSzeCsPSzoV
272812345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
1989. április
HKSzeCsPSzoV
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
1989. május
HKSzeCsPSzoV
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Az oldalon látható MTI hírek és fotók az Magyar Távirati Iroda korabeli hírkiadásából származnak. További információt itt talál.
Keresés az MTI
hírekbenképekben
Összes MTI-hír
Ezt mondták a rádiók
OS:

A soproni Ellenzéki Kerekasztal állásfoglalása

"A soproni Ellenzéki Kerekasztal tagszervezetei (FIDESZ, FKgP, MDF, SZDSZ) politikailag- -művelődéspolitikailag hibás döntésnek minősítik, hogy a városukban megrendezendő országos könyvnapok megnyitóját Grósz Károly, az MSZMP főtitkára tartja. Elfogadhatatlan a művelődési tárca védekezése, hogy az előző vezetés döntését nem akarja megváltoztatni."
Izraeli Rádió:

A zsidóság helyzete

"... már régóta esedékes volt a Zsidó Világkongresszus budapesti képviseletének megnyitása, miután Kelet-Európában a Szovjetunión kívül Magyarországon él a legnagyobb zsidóközösség. Eddig azonban a körülmények nem tették lehetővé az iroda megnyitását a magyar fővárosban. A Zsidó Világkongresszus budapesti kirendeltsége szorgalmazza zsidó általános iskola megnyitását, zsidó tanítóképző létesítését, és támogatja az Anna Frank Gimnázium továbbfejlesztését. A Zsidó Világkongresszus budapesti képviselete szorosan együttműködik a két nép különböző intézményeivel a zsidó öntudat megerősítése terén."

Megkezdődött az Országgyűlés ülésszaka (19. rész)

A törvényhozás a népszuverenitás letéteményese ugyan, s ebből
fakadó jogosítványai államszervezetünket erősen közelítik is a
parlamentarizmushoz, hatalmában három vonatkozásban mégis
korlátozott. Egyrészt a népszavazás intézményesítésével, másrészt
olyan köztársasági elnöki pozicióval, akit a lakosság választ, végül
azzal, hogy az alkotmánybíróság - az alkotmányosság szempontjából -
a törvényeket is felülvizsgálhatja. Belső működésében is felmerül
azonban további szempontként annak biztosítása, hogy ne
rendelkezhessék eltúlzott hatalommal, főleg hogy biztosíthatók
legyenek a parlamenti kisebbség, illetőleg az általuk képviselt
lakossági rétegek, csoportok jogai, politikai nézeteinek
kifejeződése, hogy a többségi elv ne vezethessen a gyakorlatban
visszaélésekre. Ezért merült fel - ismétlem, ,,A szabáyozási
elvekben,, talán nem elég hangsúlyosan - a két kamarás országgyűlés
gondolata. Sokan, akik az alkotmányozást és a kialakítandó
alkotmányt talán túlságosan is a mai politikai viszonyokhoz kötik,
és e viszonyokban felmerülő problémák számára keresik a
megoldásokat, a két kamarás országgyűlést is ebből a szempontból
közelítik meg, helyeselve és ellenezve egyaránt. Ám ilyen konkrét,
adott esetben átmeneti politikai helyzetből születhetnek alkotmányos
megoldások akár hosszú távra is. A ,,fékek és egyensúlyok,, elve -
ha a szervezeti forma és tartalom változhat is - mély politikai
bölcsességet fejez ki hosszú távra is, akár nálunk is, ma még előre
nem látható helyzetekre. Így ha felteszik nekem a kérdést, hogy mi
más indokolhat egy esetleges második kamarát, a protokolláris
szempontokon túlmenően, mint a fékezés, akkor a válaszom akár igenlő
is lehet. És éppen ebben látom értelmét is, hangsúlyozottan nem vagy
nem elsősorban jelenlegi viszonyainkra gondolva.

    - Arra kérem, tehát a Tisztelt Házat, szíveskedjék ezt az
alternatívát is megfontolni, mérlegelni. A második kamara
többféleképpen kialakítható, az egyedüli kívánalom, hogy ne az első
kamara választására érvényes elvek alapján. Így a jogok pontos
körülírásával, az ügydöntő hatalmat mindenképpen az első kamarának
biztosítva, sok évszázados politikai bölcsesség is kifejeződhet
alkotmányozásunk folyamatában.

    Biztosítandó azonban a hatalom megosztása a végrehajtó hatalom
esetében is.

    ,,A szabályozási elvek,, egyértelműen a köztársasági elnöki
pozició mellett foglalnak állást, s ezt talán ma már nem is kell
különösebben indokolni. (folyt.köv.)


1989. március 8., szerda 15:58


Vissza » Folytatásokkal » A hírhez kapcsolódik »

Partnereink
Dokumentumok
SZER-hallgató telefonja:

"A Nagy László Kör közli,hogy a Szabaddemokraták Szövetsége miskolci szekciójának vendége ifj. Rajk László, Pető Iván 1989 május 31-e 17 órakor Miskolc, Kossuth Lajos u. 17 református parókia. A Nagy László Kör követeli, hogy mondjon le a belügyminiszter. A Nagy László Kör tüntetést rendez a Borsod megyében különösein rossz emberjogi helyzet miatt, a rendőrség teljhatalma ellen. Tehát mondjon le a belügyminiszter a folyamatos rendőri gaztettjek miatt. "
890616 – EGY NAP ANATÓMIÁJA

Az 1956-os Intézet új internetes tartalomszolgáltatása Nagy Imre és társai újratemetésének napjáról. Szerkesztette: Rainer M. János és Topits Judit.
Az oldalon olvasható MTI hírek a Magyar Távirati Iroda korabeli, napi 250-300 hírből álló teljes napi kiadásaiból származnak. A fotóválogatás alapja az MTI napi 1000 darabból álló negatív állománya. A szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1 § (2) p) pontja és 84/A §-a alapján törvényi védelem alá tartoznak. Tilos azokat akár eredeti, akár átírt formában bármilyen médiumban közölni, sugározni vagy továbbadni, részben vagy egészben számítógépen tárolni - a személyes és nem kereskedelmi felhasználás eseteinek kivételével. (Az adatbázis-azonosítót az MTI belső szerkesztőségi rendszere tartalmazza.)

Az MTI előzetes engedélye nélkül tilos az MTI honlapjaira mutató, valamint az oldalak belső tartalmához vezető link elhelyezése.
mti.hu Impresszum
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. © Minden jog fentartva.
WEB11BUD